Coraz droższy czynnik r134a – wzrasta nielegalny import

21 lutego 2018, 9:34

Cena czynnika chłodniczego r134a wzrosła w ostatnich miesiącach o kilkaset procent i prawdopodobnie będzie wzrastać nadal. Sytuacja spowodowała drastyczne nasilenie się nielegalnego importu substancji spoza UE. Nieuczciwi handlarze narażają się na poważne konsekwencje.

R134a – cenowa rewolucja

Do niedawna powszechnie stosowany w układach klimatyzacji pojazdów czynnik chłodniczy R134a został uznany przez unijnych komisarzy za szkodliwy dla środowiska. Od 1 stycznia 2017 r. nie jest on już stosowany w fabrycznie nowych pojazdach, a jego udział w rynku ma być stopniowo wygaszany.

Konsekwencje tej decyzji są coraz bardziej odczuwalne. Czynnik r134a (popularnie nazywany “starym czynnikiem”) drożeje w galopującym tempie. Limity wprowadzania gazu na rynki Unii Europejskiej maleją, natomiast zapotrzebowanie wciąż jest olbrzymie.

Jak to zwykle bywa tego typu sytuacje kuszą osoby, chcące w szybkim tempie zwiększyć swój majątek w niekoniecznie legalny sposób. Od pewnego czasu nasza redakcja otrzymuje od czytelników sygnały dotyczące rosnącego przemytu czynnika r134a na teren Polski z krajów spoza Unii Europejskiej. Gaz pochodzi najczęściej z Chin, a na teren naszego kraju wjeżdża najczęściej przez granicę z Ukrainą. Nie trzeba dodawać, że przemycane butle nie posiadają odpowiednich oznaczeń oraz certyfikatów, pozwalających na legalne wykorzystanie ich na terenie państw Wspólnoty.

Handlarze nielegalnym czynnikiem oferują swój towar na popularnych polskich portalach aukcyjnych, oczywiście w cenach o wiele niższych niż rynkowe. Konsekwencje tego typy działań odczuwają przede wszystkim firmy zajmujące się handlem legalnym czynnikiem.

– Według moich szacunków wartość czynnika na magazynach dystrybutorów i firm handlujących czynnikiem to ponad 30 milionów zł po cenach zakupu. Na czarnym rynku wartość takiej ilości to tylko 10 milionów zł – powiedział nam przedstawiciel jednej z hurtowni.

Gdzie zgłaszać nieuczciwy handel?

Podejrzane aukcje internetowe oraz wszelkie posiadane informacje na temat nielegalnego handlu czynnikiem chłodniczym można zgłaszać lokalnie do inspektorów ochrony środowiska (Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska).

Podmioty parające się tego typu działalnością mogą zostać ukarane nie tylko przez Inspektorat. Prawdopodobnie zostaną również prześwietlone przez instytucje skarbowe za przestępstwa podatkowe – w związku ze sprzedażą czynnika bez faktury oraz omijanie cła. Firmy dokonujące obrotu czynnikami chłodniczymi mają również obowiązek składania sprawozdania do Instytutu Chemii Przemysłowej, którego brak również wiąże się z konsekwencjami. W tym kontekście warto zauważyć, że konsekwencje mogą dotknąć nie tylko handlarzy, ale także kupujących nielegalnie wprowadzany na rynek czynnik.

Aktualizacja:

Otrzymaliśmy odpowiedź od Krajowej Administracji Skarbowej na nasze pytanie dotyczące wzrostu importu nielegalnego czynnika:

Krajowa Administracja Skarbowa dostrzega występujący problem obecności na rynku ww. substancji, pochodzących z nielegalnych źródeł i w zakresie przywozu tych towarów należy spodziewać się wzmożonych działań kontrolnych podejmowanych przez organy KAS.

 

O sytuacji na rynku czynników chłodniczych dla motoryzacji rozmawialiśmy z Prezesem Zarządu Krajowego Forum Chłodnictwa. Nasz wywiad jest dostępny tutaj.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

pan A., 21 lutego 2018, 9:34 78 -4

R134a powszechnie w motoryzacji stosowany jest od lat 90-ch. Przez ten czas wypuszczono na rynek setki milionów samochodów na terenie samej UE. Na chwilę obecną wprowadzenie tak rygorystycznych zmian oraz limitów spowoduje jeszcze większe problemy niż te, które zauważamy teraz przy wzroście cen r/r na poziomie 500-600%. To było do przewidzenia, że równolegle powstanie swego rodzaju szara strefa, która będzie chciała zarobić przy tym całym zamieszaniu. Pytania narzucają się same: dlaczego KE w takim tempie forsowała zmiany? dlaczego narzucono tak duże limity przy ciągle rosnącym rynku? Czy oni myśleli, że to pójdzie tak gładko i lekko jak przy przejściu z R12 na R134A? wtedy aut z A/C była garstka.
Niestety w tym wszystkich chodzi o grube pieniądze, a największymi poszkodowanymi w tym całym zamieszaniu będą po prostu nasi klienci.

Odpowiedz

mr X&mr Y, 21 lutego 2018, 12:00 42 -4

Dokładnie, klient jako ostatnie ogniwo w łańcuchu pokarmowym poniesie koszty usług związanych z obsługą AC.

Odpowiedz

MJariusz, 21 lutego 2018, 14:35 19 -3

Nie nic innego jak KASA KASA o to chodzi, kto się przejmuje zwykłym kowalskim.
Jedyne co jeśli ktoś wiedział i robi głównie klimę, kupił 40 butli w zapasie po 600 Netto na koniec roku to teraz jest królem, zarabia hajs, i gwiżdże. Oczywiście jak widzimy hajs, król ... czyli nic innego nikogo nie obchodzi,.

Odpowiedz

Andy, 21 lutego 2018, 13:14 10 -53

Jest jeszcze aspekt co w tej butli chińskiej się znajduje wystarczy jakieś zanieczyszczenie i rozsypie się kompresor i koszty kilka tysięcy a jak sypnie się maszyna do napełniania wtedy reklamacja do Pana Boga

Odpowiedz

norbert, 13 lipca 2018, 11:05 20 0

w butli znajdyje się czysty gas! pozdrawiam !!!

Odpowiedz

MJariusz, 21 lutego 2018, 14:28 46 -4

To nic innego jak jedna wielka ściema. Tak jak przedmówca wspomniał o milionowych jak nie miliardowych sprzedażach czynnika który nikomu krzywdy nie wyrządził. Zaś o nowym r1234yf który już w procesie wprowadzania go do obiegu były sygnały o jego szkodliwości. Komuś bardzo zależy, komuś kto jest bardzo wpływowy. Tylko to nie droga do tego by zaprzestać jego używania. Ceny z niewiadomego ( rzekomo) powodu windują do góry a cena nowego czynniki nie jest mała to nie celowe działanie podnosić cenę by zaprzestać jego kupowaniu !!! CELOWE.
Od prawie 15 lat w motoryzacji i nigdy cena czynnika nie była tak wysoka, od momentu wprowadzenia konieczności posiadania certyfikatów, i wprowadzania nowego czynnika zaczynają się komedie. Poczytać wystarczy o nowym czynniku kto go produkuj itp i wszystko staje się jasne, a nie od parady jest powiedzenie że "jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze" koniec kropka.

Odpowiedz

Gall, 28 lutego 2018, 9:19 8 -8

Mylisz sie co do ceny czynnika byla taka sytuacja 2-3 lata temu czynnik wtedy byl po 1,2tyś zł

Odpowiedz

kunicki, 15 marca 2018, 18:59 2 -4

to bylo bardziej cos kolo 4-5 lat temu. Kwoty poszybowaly do wartości 1500 za 12kg

Odpowiedz

Anonim, 21 lutego 2018, 15:19 25 -4

Niektórzy użytkownicy starych samochodów po prostu świadomie zrezygnują z obsługi klimatyzacji. Bo jeżeli ma auto warte 2500 a za obsługę klimy z filtrem i odgrzybianiem po nowych cenach będzie musiał zapłacić 400-500 pln to sobie odpusci

Odpowiedz

12222, 27 maja 2018, 14:56 3 -8

dokladnie ja juz oszczedzam klime tylko raz za jakiś czas włączam i nic nie bede serwisował

Odpowiedz

Anonim, 5 lipca 2018, 15:49 9 -3

Głupek. Używanie kliny nie wpływa na jej zużycie.gaz ci wyciskanie jak ma nieszczelność

Odpowiedz

Vesp, 28 kwietnia 2019, 23:43 1 -1

Sam jesteś "gupek"... chodzący układ klimatyzacji ma DUŻO wyższe ciśnienie (za sprężarką, strona wysokiego ciśnienia) niż wyłączony ....

Odpowiedz

Andy, 21 lutego 2018, 23:13 19 0

Klient auta osobowego jakoś przeżyje tą podwyżkę ale weźmy pod uwagę właścicieli autobusów i chłodni gdzie w układ wchodzi 20 czy 40kg
Gaz do chłodni samochodowych zdrożał o 1000%
Cena gazów do chłodni to już blisko 300zł za kilogram jak dobijemy 20 kg to różnica na samym gazie wyniesie 5000 zł

Odpowiedz

wolny, 30 marca 2018, 11:12 7 -2

Mocno przesadziłeś do autobusów wchodzi 10-15max kg gazu

Odpowiedz

regi, 22 lutego 2018, 8:53 36 -2

Patent i monopol na r1234yf mają jedynie 2 firmy - Honeywell i Dupont.
W przypadku tych drugich nie dziwi tak silne i wpływowe lobby w UE. O tej przepotężnej korpo narasta mnóstwo legend. Bandyci w rękawiczkach.

Odpowiedz

Olej, 22 lutego 2018, 12:34 12 -6

Nie do końca , jest jeszcze Chiński Sinochem który produkuje dla wszystkich

Odpowiedz

Combi, 22 lutego 2018, 9:16 48 -2

To po prostu zmowa cenowa. Niech decydenci UE dadzą dobry przykład i zaczną być wożeni samochodami bez klimatyzacji.

Odpowiedz

podpis, 22 lutego 2018, 9:42 4 -13

Będzie co będzie

Odpowiedz

Killer, 22 lutego 2018, 21:32 22 -2

To wszystko nawet już w d... się nie mieści,nie mówiąc o głowie :-( co za ku...wa tak mąci,pie... na okrągło o środowisku a chodzi tylko i wyłącznie o kasę ,najpierw wpie..... jakieś szkolenia żałosne ale za 350zl. i oczywiście kontrole na warsztatach bo szef zrobił sobie a pracownik stoi przy maszynie :-( więc 10 tyś.kary ...mało? to gaz szkodliwy,cena w ciągu 5 miesięcy 600% W górę :-( a chodzi zapewne o jakiegoś pociotka fajera wysoko sytuowanego co nowe s....... wymyślił i opatentował,jak w filmie Kariera Nikodema Dyzmy z zagęstaczami czy jakoś tak :-( zapłacą tylko i wyłącznie ci na końcu,bo to oni przyjadą na serwis klimatyzacji :-( s...........złodziejstwo w białych kołnierzykach :-(

Odpowiedz

Misiek, 24 lutego 2018, 7:13 32 -3

Żal komuś d... sciska że ludzie nabijają r134a ktory w zeszłym roku kosztował 30zł za kg do nowych samochodów które miały mieć zastosowany nowy gaz r1234yf którego cena wynosiła 800zł kg, więc plan naciąganie ludzi na kolosalne koszty nabicia klimy rzędu 800-1000zł za samochód osobowy mógł by polec to trzeba teraz wywindować sztucznie cenę r134a to wtedy I r1234yf też będzie się sprzedawał !!! Jedno wielkie oszustwo!!!

Odpowiedz

jaaa, 25 lutego 2018, 0:40 34 0

Czy wzrost ceny czynnika o kilkaset procent nie należy zgłosić do odpowiednich organów?

Odpowiedz

Wiseman, 26 lutego 2018, 15:10 32 -2

Gdzie jest UOKIK ?

Odpowiedz

Klima, 4 marca 2018, 14:38 33 0

Tylko patrzeć gdy propan wróci do łask jako czynnik :) ,podobnie jak przy poprzedniej górce cenowej.

Odpowiedz

pan A., 15 marca 2018, 16:11 26 0

to chyba już się dzieje

Odpowiedz

autoreanimacja., 8 kwietnia 2018, 21:11 25 0

Zastanawiam się dlaczego w autach z lat 90 czynnika r134a nie trzeba było uzupełniać przez kilka lat i klima działała bez zarzutu, ale pod hasłem EKOLOGIA i DZIURA OZONOWA w autach powyżej 2000r klimatyzację trzeba uzupełniać co sezon .Moim skromnym zdaniem kary za ten stan rzeczy powinni płacić koncerny samochodowe ,pseudo ekolodzy i producenci skraplaczy (chłodnic klimatyzacji) którzy pod przykrywką EKO zarabiają kupę kasy.Biznes jest biznes a dziurę ozonową wszyscy mają w d...e ,

Odpowiedz

domban, 9 maja 2018, 16:53 3 -10

Rocznik samochodu nie ma nic do tego.
W starych autach nie było tylko częściej czujnika ciśnienia, więc klima "działała" póki miała jeszcze cokolwiek, ale poniżej swoich parametrów, co odbijało się też na żywotności układu.
A jak musisz uzupełniać co sezon... napraw sobie i po problemie.

Odpowiedz

szakal, 22 lipca 2018, 15:26 9 -1

Nie wiem o jakich autach mówisz. Praktycznie wszystkie auta z lat 93-99r mają czujniki, i prawdą jest, że w starszych układ lepiej trzymał. Zresztą złap w rękę chłodnicę od starego focusa i od nowego.

Odpowiedz

bolo, 10 stycznia 2019, 12:02 5 -2

widać fachowca ...
"częściej nie było czujnika ciśnienia" - HAHAHAHAHA
Waść nie wiesz co mówisz !!! Waści z poza branży ??? bo jeśli z branży to współczuję klientom !!

Odpowiedz

doktor, 9 kwietnia 2018, 18:58 24 -6

Macie swija kochana unie

Odpowiedz

KarolMarks, 18 kwietnia 2018, 10:04 17 -1

Tak właśnie działa socjalizm.

Odpowiedz

TomK, 18 kwietnia 2018, 14:38 14 -2

Exactly , it's euro socialism .

Odpowiedz

Anonim, 19 kwietnia 2018, 13:37 24 -4

ukraina zaprasza....na świeżą klimatyzację...

Odpowiedz

carlos, 19 kwietnia 2018, 13:40 16 -2

ukraina zaprasza....na świeżą klimatyzację...tanio

Odpowiedz

Anonim, 22 kwietnia 2018, 23:06 42 -1

Co za faszystowski artykul. Nieuczciwa jest Unia i ich przepisy. Co to za bandytyzm, zeby cena butli z gazem poszla z 200 zl na 2000 zl. Cholerna banda i pismacy na ich uslugach.

Odpowiedz

Arni, 2 maja 2018, 7:42 17 -1

Wszystko ok,tylko proszę wytłumaczy ludziom dlaczego ceny czynnika wzrosły tak gwałtownie, rozumiem to że ochrona środowiska jest ważna ,ale nikt nie kupuje czynnika by go wypuści w powietrze.A czynnik R134a stosowany jest od bardzo dawna,więc dziwi mnie ta cała sytuacja,a świata sankcjami i cenami w pół roku nieocalimy. Pozdrawiam.

Odpowiedz

wojtek, 3 maja 2018, 22:13 4 -6

tylko jedn o ciekawe pytanie dlaczego wczesniej warsztaty braly po 24 27 zl za 100g czynnika skoro 12 kg koszrtowało z 400 zł,warsztatom ciagle mało

Odpowiedz

domban, 9 maja 2018, 16:55 1 -3

Akurat warsztaty nie mają NIC do omawianej sytuacji.
To że zdzierają, tak było, jest i będzie. Nie tyko na czynniku.
Problemem jest cena czynnika u producenta (i/lub w opłatach i podatkach)

Odpowiedz

Bari76, 13 maja 2018, 10:51 13 -4

Bo warsztaty zamiast kupic manometry i sprzet za 1500zl i postawic przy tym czlowieka ktory sie zna postanowily zarobic..kupily kombajny za 10tys.zl..
Zrobily godzinne szkolenie z obslugi Jasiowi ktory pompowal wczesniej kola i do tej pory nie ma pojecia o chlodnictwie..i postanowily nabijac ale klijeta w butelke..
Bo Jasio pompowacz kol nie wie ze szczelnoscinw ukladzie nie sprawdzi kombajn nie pokaze gdzie ucieka ..czesto bylo tak ze jak byla nieszczelnosc to kombajn sciagna czynnik z wilgocia i powietrzem bo by czynnik sciagnac musial zrobic w instalacji podcisnienie wymieszal to wszystko w butli z nowym czynnikie. I nabil spowrotem klimatyzacje a klijet po roku szukal nowej sprezarki..malo tego ta wilgoc i czesc powietrza trafiala pozniej tez do innych pojazdow ktore obslugiwal bo przeciez nie zmieniano w nim butli po kazdym napelnieniu..
I TEMU MIEDZY INNYMI MA SLUZYC TA PODWYZKA BO MASE LUDZI TANKOWALO TO JAK BEDZYNE .."PANIE ABY 2 DNI WYTRZYMALO JUTRO PRZYCHODZI KUPIEC""
"PANIE JESZCZE 2 TYGODNIE A POZNIEJ TO JUZ ZIMNO A KONCEM ZIMY AUTO SPRZEDAJE""

Odpowiedz

wojtek, 3 maja 2018, 22:16 24 -1

nabijemy propanem

Odpowiedz

jawacek, 9 maja 2018, 22:25 22 0

właśnie największym oszustwem jest zakaz r134a.....centralne planowanie jak za komuny ...ot i wolność i demokracja ....o kant d....y rozbić taką UE

Odpowiedz

Toominaley, 11 maja 2018, 16:35 33 0

Spokojnie można używać mieszaniny propanu i butanu. W chłodnictwie te gazy są znane jako R290 i R600. Mieszają się świetnie z olejami mineralnymi były stosowane w lodówkach domowych..często te lodówki jeszcze działają. Gazy te zostały zastapione R134a ze względu na palność ale najnowszy 1234YF też jest palny więc koniec końców okazało się,że to żaden problem. Zresztą samochody z LPG nie mają w butlach 0,8 litra tylko 40 litrów umieszczone w kabinie pasażerskiej i nie ma z tym żadnych problemów więc instalacja z zawartością 0,8 litra to jest zupełny pikuś a nie zagrożenie. Ale wiadomo,że na strachu można dobrze zarobić więc z góry wiadomo jak "znafcy" będą się zaraz burzyć i ..dolić o "bezpieczeństwie". Jak to mówią najprostsze rozwiązania są najlepsze więc życzę miłego chłodku i zasobnego portfela

Odpowiedz

Anty-euro-socjalista, 24 maja 2018, 11:45 6 -1

Dzięki za info! :-)

Odpowiedz

mariusz, 27 maja 2018, 15:00 28 -3

Gdzie zgłaszac nieuczciwy handel ? nawet jakby handlowali pod moimi drzwami to bym nie zgłosił

Odpowiedz

thth, 1 czerwca 2018, 18:52 20 -1

Kablowanie macie we krwi, po rodzicach i dziadkach, dygnitarzach z politbiura, nie?

Odpowiedz

Środkowy palec, 9 lipca 2018, 14:40 14 -1

Naturalny zamiennik R 134A to czynnik R600a czyli izobutan , jedyną wadą jest jego łatwopalność , ale tak niewielkie ilości jakie występują w układach klimatyzacji stwarzają realnie znikome zagrożenie pożarowe w pojazdach .Połowa świata stosuje ten czynnik chłodniczy w układach klimatyzacji , oczywiście jedynie w UE jest on uważany za zagrożenie .

Odpowiedz

Nickt, 25 października 2018, 22:30 7 0

Kto jest autorem tego artykułu bo nie widzę podpisu. A może to jest ogłoszenie płatne MOŚiGW?

Odpowiedz

Władyslaw, 10 lutego 2019, 18:51 3 -1

Po przeczytaniu artykułu i komentarzy,chciałbym dodać że klimatyzacja jest najbardziej dziadowskim urządzeniem w samochodzie (mam namyśli awaryjność),które projektowali
ekonomiści a nie inżynierowie,Jeżeli dalej pójdą w tym kierunku to blacha aluminiowa na chłodnicy
będzie tak cienka że będzie przezroczysta i warsztaty będą je wymieniać przy okazji wymiany oleju.Pozostałe części klimatyzacji też są przesadnie "odchudzone" a ponad to nie są zabezpieczone antykorozyjnie przed działaniem soli w okresie zimowym.Niewłaściwa konstrukcja klimatyzacji jest główną przyczyną utraty czynnika chłodniczego.

Odpowiedz

Jarek_lbn, 24 lutego 2019, 7:41 5 0

Bo likwidacja tego czynnika to ściema i lobby dla nowego czynnika. Gdyby faktycznie chodziło o ekologię! Napędzany by Klime co2 bo wg. Właśnie co wylicza się szkodliwość innych gazów. Ktoś sypna kasą a UE wyskakuje z likwidacją. Lepiej niech się zajmą naplywem imigrantów do Europy. Każdy kto coś wie odnośnie gazów to wie że tylko chodzi o kasę.

Odpowiedz

Jarek_Lbn, 24 lutego 2019, 7:47 1 0

No i jeszcze taka ciekawostka, Ja tu tylko zostawię coś takiego, abyśmy byli świadomi, jak w tej kwestii klimatyzacji wyru***a nas UE
"W porównaniu do poprzednika nowy czynnik chłodzący jest teoretycznie mniej szkodliwy dla środowiska (jeśli uwzględniamy wskaźnik Global Warming Potential), ale jest palny. Co gorsza gdy ulegnie zapłonowi (przy 405 ⁰ C) wydziela się fluorowodór. Ten w połączeniu z wodą (np. dostarczaną podczas gaszenia) przekształca się w bardzo niebezpieczny kwas fluorowodorowy. Kwas ten jest śmiertelnie niebezpieczny dla człowieka – z łatwością przenika przez skórę do organizmu człowieka i jeśli nie nastąpi jego bardzo szybka hospitalizacja nie ma szans na jego uratowanie. Dlatego właśnie środek ten stanowi zagrożenie dla ludzi zwłaszcza podczas kolizji czy wypadku samochodowego. Wśród potencjalnych ofiar wymienia się jednak przede wszystkim strażaków, odpowiedzialnych za ugaszenie płonącego pojazdu."
Oczywiście produkować mogą go tylko dwa koncerny na świecie, oba są w USA.

Odpowiedz

Andrzej, 15 marca 2019, 16:06 0 0

Pan redaktor sieje herezje mówiąc że nowe samochody wyposażone są wyłącznie w czynnik 1234 yf , to jakim sposobem moje nowe Subaru zostało wyposażone w instalację na czynnik R134a,Wcześniejszą Toyotę miałem z tym popapranym czynnikiem której nikt nie chciał serwisować więc poszli po rozum i wracają do starego ? ano nie, rynek sam zweryfikował potrzeby i tyle

Odpowiedz

Kicia de Lodź, 24 lipca 2019, 13:16 3 0

Eurokraci trzęsący się nad zielonym listkiem coraz głębiej ingerują w wolności obywatelskie , zamiast stawiać opór to nasza władza podąża na smyczy i przytakuje , bo jedyne o co idzie na udry z Unią to jakieś polityczno-ideologiczne dyrdymały ale o emisję CO2 czy gazy fluorowane to walczyć nie chce.

Odpowiedz

Andi, 29 lipca 2019, 21:31 0 0

Brzmi to trochę kiepsko?.Mam Nadzieję że,,Polak Potrafi".....Czyli jak to jest ??Czynnik R410a będzie wygaszany stopniowo do 2025(Czemu tak długo?)-Kasa!Czy jest możliwość kupna tego nowego?Już np.teraz(I jaka jest cena)- jak już to zapewne za tyle samo albo więcej.Pozdrawiam dzięki za odp.

Odpowiedz