Badanie pojazdów z napędem 4×4 to pestka!

17 lutego 2010, 0:00

Linie diagnostyczne Certus Race Line to jedyne urządzenia na rynku, które posiadają certyfikat ITS potwierdzający możliwość badania pojazdów z napędem 4×4 przy zastosowaniu opcji automatycznego rozpoznawania rodzaju napędu. Linia Certus pozwala na badanie pojazdów z napędem 4×4 bez możliwości rozłączenia przeniesienia napędu między osiami. Dzięki temu badanie przebiega szybko (nie trzeba stosować rolek wolnobieżnych czy też opóźnieniomierza). a przede wszystkim procedura ta zapobiega uszkodzeniu badanego pojazdu.

W nowoczesnych samochodach w tych samych modelach – zależnie od wersji – stosuje się często różne rodzaje przeniesienia napędu: stałe, rozłączne, napędy automatycznie dołączające druga oś w zależności od warunków jazdy i inne. Utrudnia to diagnoście określenie z jakim rodzajem napędu ma do czynienia.

Zastosowane rozwiązania techniczne w liniach Certus gwarantują wysoką precyzję pomiaru oraz znacząco ułatwiają pracę diagnostów. Bez konieczności sprawdzania jaki rodzaj napędu posiada badane auto mogą od razu przeprowadzić badanie. Pracując z urządzeniami Certus nie trzeba obawiać się o uszkodzenie badanego pojazdu. Rolki hamulcowe automatycznie dostosują przebieg pomiaru do typu napędu, jaki posiada dany samochód – przekonuje Grzegorz Legomiński, kierownik działu Certyfikacji i Wdrożeń w firmie WSOP.

Po najechaniu kołami na urządzenie rolkowe, a przed rozpoczęciem właściwego badania urządzenie automatycznie rozpoznaje rodzaj napędu. To opatentowana, innowacyjna technologia. W następnej kolejności następuje pomiar dostosowany do rodzaju napędu. Automatyczne rozpoznanie 4×4 następuje w wyniku impulsu sił o przeciwnych zwrotach (w przypadku napędu stałego), bądź też na skutek narastania oporów toczenia w kierunku ruchu pojazdu (w przypadku napędu dołączanego automatycznie).

Pomiar dokonywany jest podczas obrotu rolek w przeciwnych kierunkach – prawe koło do tyłu, lewe do przodu. Następnie pomiar powtarzany jest w kierunku przeciwnym obrotu rolek. Do wyliczenia sił hamowania przyjmowane są wartości uzyskane z kół obracających się do przodu. Po osiągnięciu maksymalnej siły hamownia następuję wyłączenie napędu rolek. Zabezpiecza to opony pojazdu przed uszkodzeniem.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!