Historia Pirelli z okazji 25-lecia firmy w Polsce

, 19 grudnia 2017, 9:05

Polski oddział koncernu Pirelli podsumowuje 25 lat działalności na polskim rynku. W tym czasie firma o włoskich korzeniach przeszła drogę od jednoosobowego przedstawicielstwa do firmy zarządzającej dwiema strefami handlowymi, łącznie 17 krajami.

Historia firmy Pirelli pisana jest równolegle z historią motoryzacji. Przez 25 lat spółka zdążyła się zapisać na kartach historii. Kiedy w 1992 r. polski oddział firmy rozpoczynał działalność, musiał zmierzyć się z nie lada wyzwaniem.

Polski Oddział Pirelli powstał 8 czerwca w 1992 r. jako oddział włoskiego koncernu odpowiedzialny za sprzedaż i dystrybucję opon. Na samym początku przedstawicielstwo Pirelli w Polsce było jednoosobowe. W 1993 r. sprzedawało tyle opon rocznie,
co dziś miesięcznie. Od czasu gdy w 2005 roku zaczął sprzedawać również opony motocyklowe, ich sprzedaż wzrosła 45 krotnie. W ciągu 25 lat działalności firma zbudowała sieć partnerską liczącą około 60 serwisów i 50 punktów współpracujących w Polsce
(w Europie jest to już ponad 1000 punktów sprzedaży i obsługi). Polski oddział Pirelli współpracuje dziś z 694 klientami, zatrudnia 32 osoby.

Poza sprzedażą opon na rodzimym rynku, firma bezpośrednio z biura w Warszawie, którym kieruje Giansimone Bertoli – Dyrektor Generalny Pirelli Polska, obecnie zarządza dwiema strefami handlowymi North Eeast Europe i South East Europe. W ich zakres wchodzi łącznie 17 krajów: Polska, kraje bałtyckie, Szwecja, Finlandia, Norwegia, Dania, Grecja i Cypr, Bułgaria, Rumunia, Serbia i Kosowo, Macedonia, Albania, Czarnogóra.

Początki Pirelli w Polsce

Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku marka o 120-letniej wówczas historii, w Polsce nowa opona uchodziła za towar deficytowy. Na drogach królowały małe i duże fiaty, polonezy oraz samochody made in DDR, a w zakładach wulkanizacyjnych opony używane, sprowadzane z krajów zachodniej Europy. W taką rzeczywistość postanowił wkroczyć włoski koncern. Zaczął od podpisania umowy o współpracy z FIATEM w 1990 r. i rozpoczął sprzedaż z magazynu w Toruniu.

Początkowo dostawy do Torunia nie przekraczały kilku tysięcy sztuk. Włoska centrala spółki uznała, że wyniki są zadowalające, a nowy rynek budził ciekawość. Porozumienie z FIATEM trwało dwa lata. Włosi zdecydowali się na zarejestrowanie firmy niezależnej, z własnym kapitałem. W 1992 r. w Warszawie powstało polskie przedstawicielstwo włoskiej spółki – Pirelli Polska, które miało być odpowiedzialne za sprzedaż opon na nowym rynku.

Polski oddział Pirelli był pierwszym oficjalnym oddziałem zagranicznego producenta opon w kraju.

W 1994 r. szerokie grono odbiorców dowiedziało się o tym za sprawą niewinnej reklamy telewizyjnej. Słońce, zima w górach. Po zaśnieżonym stoku młoda kobieta jedzie na nartach ciągnięta przez terenowy samochód. Na skraju przepaści samochód ostro hamuje, kobieta nie. Spada, by za chwilę otworzyć wielki spadochron z logo Pirelli. Tak właśnie wyglądała reklama telewizyjna zimowych opon Pirelli Winter S-2. Pierwsza reklama telewizyjna Pirelli w Polsce. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że była to jednocześnie pierwsza w ogóle reklama opon w historii polskiej telewizji, w dodatku reklama opon zimowych, o których dotychczas mało kto słyszał, a tym bardziej na nich jeździł. Kampania promocyjna opon zimowych wywołała znaczącą rewolucję. Przede wszystkim społeczeństwo po raz pierwszy wprost zetknęło się z pojęciem zmiany opon na zimowe.

– Oddźwięk reklamy był tak silny, że Pirelli stało się synonimem opon zimowych. Tak jak na obuwie sportowe mówi się adidasy, tak wówczas ludzie mówili Pirelki, mając na myśli po prostu zimówki – mówi Marcin Wieteska, Country Commercial Manager Pirelli Polska.

W 1998 r. swoją premierę miał pierwszy w Polsce system rezerwacji opon opracowany przez Pirelli. Jego wdrożenie było naturalną konsekwencją sezonowego charakteru funkcjonowania całej branży oponiarskiej. Największy boom zakupowy wśród dealerów przypadał na okres wiosenny i jesienny. Wprowadzony w Pirelli system pozwalał na rezerwację opon przez cały rok – dzięki niemu dealerzy, którzy mogli szacunkowo określić swoje zapotrzebowanie w sezonie, zyskiwali pewność, że w czasie największego popytu dostaną dokładnie to, co zamówili, a sam dostawca zawczasu posiadał wiedzę, jak zatowarować magazyn.

W 1999 r. Pirelli Polska uruchomiła 24-godzinny tryb dostawy opon do odbiorców.

W 2000 r. Pirelli Polska oddała do dyspozycji swoim partnerom internetową platformę B2B – serwis internetowy, który pozwalał na przeprowadzenie całego procesu zamówienia – od jego złożenia, poprzez realizację, aż po rozliczenie transakcji i płatności.

W 2004 r. Pirelli wraz z czterema warszawskimi serwisami założyła sieć Driver. Krok strategiczny był odpowiedzią na kampanie promocyjne zachodnich sieci serwisowych, które zaczęły wkraczać na rodzimy rynek. Europejskie podejście do szokowych promocji cenowych wzbudziło oburzenie partnerów Pirelli.

Cztery warszawskie serwisy postanowiły szybko zareagować. Pirelli podjęło rękawicę i wyraziło chęć wsparcia. Przez kilka miesięcy firma prowadziła na terenie Warszawy wspólną kampanię reklamową nieformalnie utworzonej sieci o nazwie Pro-Mot. Niecały rok później zmieniono nazwę na Driver. W ten właśnie sposób Pirelli wraz z partnerami dołożyło swoją cegiełkę do budowanej historii branży oponiarskiej – powstała jedna z pierwszych sieci serwisowych w kraju. Obecnie Driver Polska zrzesza około 60 punktów serwisowych.

Z dzisiejszej perspektywy

Strategia biznesowa Pirelli koncentruje się na segmencie premium. Segment ten ma najszybsze wskaźniki wzrostu na całym świecie, od rynków dojrzałych, takich jak europejski, wciąż pozostający największym rynkiem opon z wyższej półki, po rynki dynamicznie rozwijających się gospodarek.

W ostatnich latach czas bardzo dobrej koniunktury w polskiej branży motoryzacyjnej przekłada się na rozwój serwisów samochodowych, jednocześnie rośnie konkurencja. Zmienia się również Driver Polska, którego głównym partnerem jest Pirelli. Zmiany te mają obejmować m.in. ujednolicenie standardów wewnętrznych, wizualizacji sieci, standardów obsługi klienta czy otwarcia się na nowe obszary współpracy, takie jak obsługa flot ciężarowych. O budowaniu silnej pozycji oraz utrzymaniu się na rynku będą decydowały elementy dające możliwość wyróżnienia się, gdzie nadrzędną rolę pełni uniwersalność i wysoka jakość obsługi klientów.

A jak z perspektywy 25 lat Pirelli Polska ocenia zmiany, które zaszły?

– Z zapleczem w postaci marki, od zawsze znanej z nowatorskich rozwiązań i technologii wyprzedzających swój czas, największym wyzwaniem było zbudować sieć dystrybucji w kraju, który dopiero budził się po przemianach ustrojowych. Wówczas nie zdawaliśmy sobie sprawy jaki ogrom pracy należy włożyć w budowę nie tyle sieci, co lojalnej społeczności partnerów handlowych. Z perspektywy czasu możemy śmiało powiedzieć, że droga jaką wspólnie pokonaliśmy i która doprowadziła nas do tego miejsca, w którym dziś się znajdujemy jest dla nas powodem do dumy – mówi Giansimone Bertoli, Dyrektor Generalny Pirelli Polska.

 

Komentarze

Brak komentarzy