Auto Partner po trzech kwartałach 2017 roku: Wyniki i dalszy rozwój

16 listopada 2017, 15:37

Grupa Auto Partner zwiększyła w trzecim kwartale sprzedaż o 26% do 235,7 mln zł. Sprzedaż rosła zarówno w Polsce (+18%) jak i za granicą (+53%).

EBITDA i EBIT wzrosły odpowiednio o 23% i 21% r/r. Z kolei zysk netto Grupy w trzecim kwartale wzrósł o 14% do 10,2 mln zł.

W okresie trzech kwartałów grupa wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 675,1 mln zł, co oznacza wzrost o 30% r/r.  Sprzedaż w Polsce wzrosła w tym okresie o 21% a na rynkach eksportowych o 63%. Zyski EBITDA i EBIT wzrosły odpowiednio o 28% do 50,8 mln zł i o 27% do poziomu 46,0 mln zł. Rok do roku spółka odnotowała 13-proc. wzrost zysku netto, który wyniósł po dziewięciu miesiącach 2017 r. 30,2 mln zł.

Po trzech kwartałach 2017 r. Grupa odnotowała wzrost marży na sprzedaży o 1,2 pp. do 27% oraz niewielkie spadki rentowności, na które wpływ miały m.in. inwestycje spółki związane z rozwojem nowych rynków zbytu oraz nowych odbiorców. Na pozostałych poziomach. Marża EBITDA i EBIT wyniosły odpowiednio 7,5% (spadek o 0,1 pp. r/r) i 6,8% (spadek o 0,2 pp. r/r). Marża netto spadła o 0,6 pp. i wyniosła 4,5%.

Na zdecydowaną poprawę wyników finansowych w trzecim kwartale i okresie dziewięciu miesięcy 2017 r. wpływ miały przede wszystkim: rozbudowa sieci filii i powierzchni magazynowo-logistycznej, w tym także lepsze pokrycie geograficzne polskiego rynku, rozszerzenie asortymentu oferowanych produktów oraz dobra sytuacja rynkowa.

Grupa w 2017 roku otworzyła 9 nowych filii i zwiększyła ich liczbę do 80 (na koniec września 2017 miała ich 79). W wyniku rozbudowy w tym roku infrastruktury logistycznej i magazynowej (rozwój centrum logistyczno-magazynowe w Bieruniu i nowe centrum w Pruszkowie) Grupa dysponuje obecnie łącznie 75,5 mkw. powierzchni magazynowo-logistycznej, co umożliwia zwiększenie częstotliwości dostaw do klientów.

Wybrane skonsolidowane dane finansowe po trzech kwartałach 2017 roku

PLN’000 1-3Q 2017 1-3Q 2016 1-3Q – zmiana% 3Q 2017 3Q 2016 3Q – zmiana %
Przychody ze sprzedaży 675 124 519 474 +29,96% 235 754 186 952 +26,10%
Polska 491 539 406 744 +20,85% 172 160 145 446 +18,37%
Eksport 183 585 112 730 +62,85% 63 594 41 506 +53,22%
Zysk brutto na sprzedaży 181 969 134 053 +35,74% 64 528 47 701 +35,28%
EBITDA 50 764 39 700 +27,87% 17 095 13 909 +22,91%
EBIT 45 959 36 157 +27,11% 15 299 12 677 +20,68%
Zysk brutto 37 880 33 843 +11,93% 12 744 11 410 +11,69%
Zysk netto 30 187 26 724 +12,96% 10 238 8 970 +14,14%

Wskaźniki rentowności: 1-3Q 2017

% 1-3Q 2017 rok 1-3Q 2016 rok Zmiana pp.
Marża brutto na sprzedaży 27,0% 25,8% +1,2 pp.
Marża EBITDA 7,5% 7,6% -0,1 pp.
Marża EBIT 6,8% 7,0% -0,2 pp.
Marża netto 4,5% 5,1% -0,6 pp.

Na eksport Grupa dostarcza swoje produkty do krajów takich jak: Czechy, Słowacja, Austria, Łotwa, Litwa, Ukraina, Austria, Niemcy, Węgry i inne. W Czechach – jednym z kluczowych rynków eksportowych – Grupa planuje uruchomić magazyn spółki zależnej, który ma na celu usprawnienie obsługi klientów na rynku czeskim jak i w krajach sąsiadujących. Grupa w październiku 2017 r. powołała także spółkę zależną w Rumunii.

Grupa w okresie trzech  kwartałów 2017 roku rozbudowała ofertę o kolejne produkty dla samochodów osobowych i dostawczych m.in.: marki Triscan, TRW, K&N Filters, Beru, Ferodo, Ate, Stabilus, Turbo Motor Inyección, Quaro, Mahle oraz dla motocykli: JT Sprockets. Głównym odbiorcą produktów Grupy są warsztaty samochodowe. Grupa rozwija asortyment i sprzedaż marek własnych.

Rynek części samochodowych w Polsce

Wraz z rosnącą siłą nabywczą Polaków oraz większymi zakupami firm widoczny jest wzrost liczby rejestrowanych samochodów. Rozwojowi branży części samochodowych  w Polsce sprzyja zmieniająca się struktura parku samochodowego. Z jednej strony rośnie stosunkowo stary park samochodowy, a z drugiej zwiększa się liczba rejestracji nowych aut.

– Utrzymujemy wysoką, dwucyfrową dynamikę sprzedaży zarówno w Polsce jak i za granicą. Wypracowaliśmy dobre, satysfakcjonujące nas wyniki zarówno w 3 kw. jak i po dziewięciu miesiącach roku, w efekcie stałego rozwoju i wzmacniania potencjału Spółki. Chcemy zwiększać skalę działalności i jednocześnie utrzymywać dobre poziomy marżowości oraz coraz mocniej wykorzystywać potencjał rynków eksportowych. W tym celu powołaliśmy  spółkę w Czechach, którą  przygotowujemy do rozpoczęcia działalności operacyjnej i uruchomienia pierwszego zagranicznego magazynu. Stale rozwijamy ofertę, mamy już 80 filii w Polsce oraz sieć aż 100 niezależnych warsztatów. Rozbudowana w tym roku powierzchnia magazynowo-logistyczna pozwala realizować nam więcej dostaw w jeszcze krótszym niż dotychczas czasie – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.

– Według GUS, korzystna ocena koniunktury utrzymuje się obecnie we wszystkich działach gospodarki i sprzyja także dobrej sytuacji na rynku samochodowym. Liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych rośnie, co będzie miało pozytywny wpływ na rynek napraw i części samochodowych – dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

maciey33, 17 listopada 2017, 13:26 33 -3

Gratulacje :) może uda się na koniec roku przekroczyć magiczną cyfrę 1 000 000 000 ?:)
Konkurencja chwali się rankingami .....a My nic :) zerknijcie na 77 miejsce w tym zestawieniu ...już niewiele nam brakuje do 66 :) https://www.forbes.pl/rankingi/100-najwiekszych-firm-prywatnych-w-polsce-2017/twwjf75

Odpowiedz

Alfons_Petarda, 17 listopada 2017, 13:49 8 -4

Tak, jest brawo AP!!! Lubię tam kupować!

Odpowiedz

nalub, 18 listopada 2017, 10:05 37 -2

Dzięki za linka. Trochę to zabawne bo panowie z profilów nadal twierdza, że AP to dla nich żadna konkurencja. Za rok już będzie pozamiatane.

Odpowiedz

Petarda, 22 listopada 2017, 8:43 2 -9

Tak panowie pamiętajcie tylko ile MP ma oddziałów 0 a AP 80 = 80 x wyższe koszty
Powodzenia w dmuchaniu bańki

Odpowiedz

endrju, 22 listopada 2017, 19:39 13 0

Petarda
Twoje obliczenia powalają.
80 oddziałów to niby mają być 80 x wyższe koszty. ha ha ha :-)
jeśli tak liczą w MP to się nie dziwie, ze nie otwierają oddziałów

Odpowiedz

myślacy, 23 listopada 2017, 10:31 21 -1

~ petarda, a nie przyszło ci do głowy, że 80 oddziałów to nie koszty, tylko większa sprzedaż = większy zysk ;) MP ma na polskim rynku spadek sprzedaży, własnie dlatego, że nie ma oddziałów i liczy na "partnerów". a partnerzy, poza kilkoma są słabi na lokalnych rynkach. MP ratuje się eksportem ale to ma ma słabe perspektywy. zobaczycie w przyszłym roku jak MP poleci w dół z obrotami, bo o zyskach już dawno można zapomnieć. na eksporcie generuje się mikro marże.

Odpowiedz

Stetind, 24 listopada 2017, 19:04 13 0

@myślący Twój komentarz trafia w sedno. Zastanawiam się, jak bardzo teraz niektórzy ludzie z Profilu mają kwaśne miny, że nie mogą usunąć komentarzy spod artykułu o AP.

Odpowiedz

Klient, 18 listopada 2017, 12:29 11 -1

Bardzo dobra oferta towarowa z wyważonymi cenami,widać że w tej firmie odpowiednio wykorzystano fakt wejścia na giełdę,bardzo rzetelny dystrybutor, który mocno zaakcentował swoją pozycję na rynku.Na magazynach filii stworzono bardzo mądrze półkę towarową.

Odpowiedz

JayL, 18 listopada 2017, 12:46 35 -2

Zrównoważony i stabilny wzrost - na to stawia AP a każdy akcjonariusz to doceni. Rynek daje duże możliwości a oni (AP) z nich korzystają. Nadchodzący rok będzie rokiem zaciekłej konkurencji. O ile Cars jest ze swoim udziałem w rynku w zasadzie sam sobie ustala warunki, to rosnący w siłę średni gracze będą ostro rywalizowali. Auto Partneri i InterTeam - oni będą nadawali ton konkurencji tych, którzy są już więksi niż średni. Tuż za ich plecami będzie się toczyła rywalizacja konkurentów - Gordon, Auto Land, ambitnie rozwijający się Motorol, tradycyjnie pasywny ale idący do przodu HART, InterParts i inni. W tym wszystkim zacznie rozpychać się łokciami nowy-stary gracz, czyli ELIT, który wykupił AD. Co to oznacza dla dostawców? Obroty! Co to oznacza dla nas, warsztatów? Możliwości! Jeszcze lepsza dostępność, możliwość negocjacji jeszcze lepszych warunków.

Odpowiedz

czarny olo, 19 listopada 2017, 17:26 18 -1

Masz rację przyszły rok będzie ciekawy dla całego rynku dystrybucji części. O ile IC jak wspomniałeś sam jest dla siebie sterem, to dla całej reszty, będzie to początek walki o przetrwanie. Jeżeli, każdy chwali się dwucyfrowymi wzrostami to oznaczało by, że cały rynek części rozwija się w tempie kilkudziesięciu procent, co jest wiadomo nieprawdą. Dlatego wzrost jednych będzie kosztem innych. Moim zdaniem gwiazdą będzie ELIT, a kto pójdzie pod nóż, tego jeszcze w przyszłym roku się nie dowiemy, sprawa jest otwarta, ale wiele z tych firm nie będzie spało spokojnie.

Odpowiedz

JayL, 20 listopada 2017, 22:50 17 0

@czarny olo ELIT z pewnością będzie zauważalny na rynku, ale nie obstawiam, aby stał się przysłowiowym "czarnym koniem". Na tle konkurencji mają relatywnie mało oddziałów i w nadchodzącym sezonie będą musieli pokonywać szereg problemów zarówno logistycznych jak i strukturalno-organizacyjnych. Jak chodzi o konkurencję, stawiam ich w jednej linii z Gordonem, Auto Landem, Inter Partsem, Hartem, do tej grupy można by jeszcze zaliczyć Motorol. Ma się kto bić o klienta. Pierwsza liga to będzie rywalizacja Auto Partnera i Inter-Team`u. Mają podobną ilość oddziałów i ogólny potencjał. Zwycięzca bierze tytuł drugiego po Carsie i co za tym idzie - adekwatne przełożenie na pozycję negocjacyjną u dostawców oraz udział w rynku.

Odpowiedz

Alfons_Petarda, 21 listopada 2017, 11:58 5 -9

AP rozwala system Maxgear! Dobra jakość w super cenie, kupuje zawsze.

Odpowiedz

Zbig, 21 listopada 2017, 17:41 11 -2

Co z tego że tak się chwalą ze ciągle wzrosty jak nie szanuję pracowników A to jest pół sukcesu...ciągle tną pensję wymyślają jakieś chore tablicę A żeby docenić to już nie.

Odpowiedz

Joozko, 21 listopada 2017, 21:49 14 -4

Premie obcinane za głupoty ,pracownik z 10letnim stażem zarabia mniej niz nowy na start. Jednym słowem jak wycisnąc wyciśniętą cytryne. Brak poszanowania dla czlowieka. Rotacja mowi sama za siebie.

Odpowiedz

Były niestety, 23 listopada 2017, 10:42 4 0

Cała prawda o wzrostach w AP, na wypłatach.

Odpowiedz

ignac, 28 listopada 2017, 21:59 0 0

Niezły wynik. Części delphi też u nich biore, czasem nawet jakąś promocje rzucą. Nie ma co narzekać.

Odpowiedz