Nie ma męskiej czy damskiej branży – relacja z kongresu kobiet na XII KPiRM

, 15 listopada 2017, 13:39

Na XII Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego odbyła się po raz pierwszy sesja dotycząca kobiet pracujących w branży motoryzacyjnej.

Od lewej: Joanna Szwajkowska – prezes firmy WUZETEM, Anita Niemczyk-Szewczyk – uprzednio prezes firmy Inter-Team, Agnieszka Walczak – właścicielka warsztatu motoryzacyjnego sieci Bosch Car Service, Agnieszka Komornicka – prezes firmy Point S

Panelistki mówiły o swoich ścieżkach kariery oraz powodach, dla których wybrały branżę motoryzacyjną. A były one przeróżne. Od czystego przypadku, przez skonkretyzowany plan działania, aż po zainteresowanie daną firmą. W branżach typowo męskich jest wiele stanowisk, na których mogą sprawdzać się kobiety. – twierdzą zgodnie.

Lata 90′ nie były przychylne pod tym względem dla kobiet z racji mnogości stereotypów i jasno określonych wtedy ról przypisanych do danej płci. Stereotypy i utarte schematy w branży automotive przez długi czas powodowały, że był to dział zarezerwowany raczej dla mężczyzn.

– Pogodzenie życia rodzinnego i zawodowego jest trudne, ale możliwe do zrealizowania. Wszystko polega na sztuce planowania wszelkich spraw z dużym wyprzedzeniem. Dobrze, gdy mamy także blisko siebie osoby, które są w stanie pomóc. Kobiety pracujące mają często niesłuszne poczucie, że są złymi żonami czy matkami. Nie obwiniajmy się, tylko starajmy wszystko wypośrodkować. To naprawdę możliwe. – mówi Anita Niemczyk-Szewczyk, uprzednio prezes firmy Inter-Team.

Obecnie te role się zacierają, a kobiety w równym stopniu zajmują wysokie stanowiska w wielkich korporacjach.

O jakości pracownika nie decyduje jego płeć tylko charakter i podejście do wykonywanych obowiązków. – Jeden z wniosków wyciągniętych z sesji kobiet jasno opisuje priorytety jakimi powinni się kierować potencjalni pracodawcy podczas przeprowadzania rekrutacji. Wskazuje to również kierunek w jakim podąża rynek motoryzacji pod względem zatrudniania pracowników. W obecnych czasach liczą się kompetencje.

Zwracano również uwagę na istotną rolę umiejętności miękkich, szczególnie na sposób budowania relacji w kontaktach zarówno z pracownikami jak i potencjalnymi kontrahentami. Według panelistek ważne jest aby kobiety same zdefiniowały swoją drogę zawodową, aby miały obrany cel gdzie chcą się znaleźć i na jakim stanowisku widzą się w przyszłości.

Krystyna Boczkowska

– Kobiety mają trzy cechy, które mogą utrudniać im robienie kariery w zawodach zdominowanych przez mężczyzn. Po pierwsze chcą być lubiane, ale muszą sobie uświadomić, że nie da się odnieść sukcesu, będąc lubianym przez wszystkich. Mają także poczucie, że wiedzą za mało. Jest to poczucie błędne. Kobieta szybciej powie, że się do czegoś nie nadaje, jeżeli nie spełnia 1 z 10 warunków. Mężczyzna nie jest skłonny powiedzieć takich słów, nawet gdy nie spełnia 9 z 10 warunków. Trzecia cecha to brak odwagi, by iść do przodu. Czasem kobieta musi uświadomić sobie, że nikt nie przyjdzie jej docenić, pochwalić za dobre wyniki pracy. Zawodową pozycję trzeba sobie wywalczyć. – mówi Krystyna Boczkowska, Prezes firmy Robert Bosch Sp. z o.o.

Na zakończenie sesji, panelistki postanowiły stworzyć listę porad, którymi mogą się kierować kobiety wchodzące w świat biznesu. Panie mające tak duże doświadczenie w branży motoryzacyjnej chętnie wyjawiły punkty, na jakich ich zdaniem należy się skupić, aby osiągnąć zawodowy sukces.

Dekalog dla kobiet wchodzących w świat biznesu:

  1. Rób to co kochasz
  2. Znajdź mentora, który powie co robisz źle, co możesz poprawić, a co robisz dobrze
  3. Walcz ze stereotypami
  4. Nie wmawiaj sobie, że nie dasz rady
  5. Stawiaj sobie cele i wierz, że potrafisz je osiągnąć
  6. Podwyższaj kwalifikacje, korzystaj ze szkoleń
  7. Komunikuj się nie tylko z pracownikami, to daje feedback umożliwiający skuteczne działanie
  8. Bądź pewna siebie i pewna swoich kompetencji
  9. Nie bój się przyznać, że czegoś nie wiesz
  10. Wykorzystuj swoją intuicję w pracy, bo to jest coś co wyróżnia kobiety

W roli moderatorek wystąpiły: 

  • Irena Sowińska – Dyrektor Instytutu Prosperity
  • Krystyna Błocka-Sowińska – Prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Mentorów

W roli panelistek wystąpiły:

  • Krystyna Boczkowska – prezes firmy Robert Bosch Sp. z o.o.
  • Joanna Szwajkowska – prezes firmy WUZETEM
  • Agnieszka Komornicka – prezes firmy Point S
  • Agnieszka Walczak – właścicielka warsztatu motoryzacyjnego sieci Bosch Car Service
  • Anita Niemczyk-Szewczyk – uprzednio prezes firmy Inter-Team

Komentarze

Brak komentarzy