Toyota, Mazda i Denso zakładają spółkę od technologii elektromobilności

, 7 listopada 2017, 12:54

EV Common Architecture Spirit to nowa firma założona przez Toyotę, Mazdę i Denso. W ten sposób będą wspólnie pracować nad rozwiązaniami modułowymi dla samochodów elektrycznych. 

Foto: flickr.com/photos/lotprocars

Nowa spółka będzie zatrudniała inżynierów z każdej z trzech firm. Toyota z Mazdą mają pracować nad designem, produkcją i sprzedażą przyszłego pojazdu elektrycznego, natomiast Denso będzie wytwarzał podzespoły. Siedzibą nowej firmy jest Nagoja na wyspie Honsiu.

Pomysł na założenie nowej spółki jest podyktowany gwałtownym rozwojem elektromobilności z powodu zapotrzebowania na sposoby zredukowania emisji zanieczyszczeń powietrza. Taka sytuacja wymaga od producentów w branży motoryzacyjnej rozwijania technologii sprzyjających środowisku.

Rozwiązania modułowe nad którymi pracują, mają mieć funkcję łatwej adaptacji do różnych typów pojazdów. Współpraca będzie obejmowała budowę mikrosamochodów, samochodów osobowych, SUV-ów i aut dostawczych. Konstruowane modułowe rozwiązania mają być opracowywane w taki sposób, aby pojazdy zachowały unikalność każdej z marek.

Według założeń, Toyota ma wnieść system produkcyjny TNGA (Toyota New Global Architecture), Denso będzie odpowiadało za elektroniczne technologie, natomiast zadaniem Mazdy będzie planowanie produktu i projektowanie oparte na modelowaniu komputerowym.

Toyota nie chce się dzielić postępami prac nad akumulatorami

Pomimo podjęcia ścisłej współpracy nad technologiami modułowymi, Toyota nie zamierza dzielić się postępami prac nad rozwiązaniem z dziedziny magazynowania energii elektrycznej. Producent pracuje nad technologią akumulatorów solid state wykorzystującymi stały, suchy elektrolit.

Ma on mieć wg. założeń Toyoty, ok. 50 procent większą gęstość akumulatora zachowując te same rozmiary. Takie rozwiązanie zwiększałoby znacznie zasięg elektrycznego pojazdu i skróciło czas ich ładowania. Dodatkowo akumulatory solid state mogą pracować przy wyższej temperaturze i nie wymagają chłodzenia, pozwala to na zmniejszenie ich rozmiaru. Koszt takiego akumulatora miałby być podobny z racji wykorzystania podobnych materiałów.

Zakończenie prac nad technologią solid state i wprowadzenie do seryjnej produkcji jest planowane na początku przyszłej dekady. Rozwiązania firmy utworzonej przez Toyotę, Mazdę i Denso będą mogły korzystać zarówno z akumulatorów dostępnych obecnie na rynku jak i nadchodzących solid state.

Komentarze

Brak komentarzy