Olsztyńska fabryka opon działa już 50 lat

30 października 2017, 16:24

50 lat olsztyńskiej fabryki opon w pigułce

Lata 60.

  • Przełom lat 50. i 60. XX wieku. Czasy gospodarki centralnie sterowanej. Minister przemysłu chemicznego rozporządzeniem z 16 grudnia 1961 r. powołuje Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych w Budowie. Na ich czele staje inż. Władysław Leonhard. Projektowanie wstępne i techniczne zajmuje niespełna trzy lata. W lutym 1964 r. pojawiają się na torfowiskach za Olsztynem pierwsze koparki. W 1966 r. w halach produkcyjnych montowane są pierwsze maszyny. W połowie sierpnia 1967 r. produkuje się pierwszą oponę.
  • 28 października 1967 r. następuje oficjalne uruchomienie Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych. Na uroczystość przybywają przedstawiciele najwyższych władz centralnych i lokalnych. W kwietniu 1969 r. fabryka świętuje wyprodukowanie milionowej opony.

Lata 70.

  • W grudniu 1971 r. rusza Zakład Produkcji Kordów. Dwa lata później w nowo otwartych halach OZOS II schodzą z taśmy pierwsze w Polsce ciężarowe opony radialne. W kolejnych latach zapada decyzja o budowie obiektów OZOS III, gdzie planuje się produkcję opon traktorowych.
  • W 1978 r. z okazji centralnych dożynek powstaje stadion OKS Stomil. Załoga fabryki uczestniczy społecznie w jego budowie. Pod koniec 1979 r. OZOS zyskuje unikatową w skali kraju linię impregnacji i stabilizacji kordu.

Lata 80.

  • Czasy pozbawione rozmachu i entuzjazmu. Na początku lat 80. w OZOS-ie następuje załamanie produkcji spowodowane ogólnym kryzysem gospodarczym. W wyniku wydarzeń sierpniowych powstaje w fabryce zakładowa Solidarność, która na ogłoszenie stanu wojennego w grudniu 1981 r. reaguje strajkiem.

1995

  • 2 grudnia – wejście olsztyńskiej fabryki w skład Grupy Michelin, jednego z największych producentów opon na świecie. Podpisanie przez François Michelin umowy prywatyzacyjnej w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych, na mocy której Michelin objął większościowy pakiet akcji olsztyńskiej fabryki. François Michelin określił strategię francuskiego koncernu wobec olsztyńskiej spółki w następujący sposób: My jesteśmy potrzebni „Stomilowi”, „Stomil” jest potrzebny nam.

1996

  • Uruchomienie produkcji opon całostalowych do samochodów ciężarowych.
  • Rozpoczęcie realizacji 3-letniego programu inwestycyjnego w wysokości 151 milionów dolarów.

1997

  • Otwarcie nowej hali do produkcji opon rolniczych AID o powierzchni 15 tys. mkw.
  • Rozpoczęcie produkcji nowoczesnych radialnych opon rolniczych.

1998

  • Otwarcie Zakładu Produkcji Form z udziałem Edouarda Michelin. Zakład jest jednym z najnowocześniejszych tego typu w Grupie Michelin.

2001

  • Rozpoczęcie produkcji opon osobowych marki Michelin.

2004

  • Otwarcie hali produkcji kordów RA o powierzchni 4 tys. mkw.

2005

  • Michelin w Polsce rozpoczyna działalność jako jedna firma – Michelin Polska S.A. łącząc działalność Stomilu-Olsztyn S.A. w Olsztynie i Michelin Polska Sp. z o.o. w Warszawie. Na najwyższym budynku fabryki pojawiła się kilkunastometrowa postać symbolu firmy – Ludzika Michelin.
  • Rozpoczęcie kolejnego planu inwestycyjnego na lata 2005-2009 o wartości 253 milionów euro.

2006

  • Otwarcie Centrum Logistycznego Michelin w Olsztynie o powierzchni 50 tys. mkw.
  • Uruchomienie produkcji opon ciężarowych marki Michelin.

2007

  • W nowo otwartym Zakładzie Opon Osobowych i Dostawczych rozpoczęto produkcję opon osobowych 4×4 i dostawczych marki Michelin.

2008

  • Uruchomienie produkcji opon osobowych na rynek pierwszego wyposażenia.

2010

  • W fabryce opon Michelin w Olsztynie wyprodukowano 100-milionową oponę do samochodów osobowych – MICHELIN Latitude HP Tour do samochodów 4×4.

2012

Uruchomienie innowacyjnej maszyny produkcyjnej „Krokus” zaprojektowanej przez konstruktorów z olsztyńskiej fabryki Michelin we współpracy z francuskimi inżynierami.

2013

  • Z inicjatywy Michelin Polska S.A. powstaje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego – organizacja pracodawców branży oponiarskiej.
  • Rozpoczęcie produkcji 18-calowych opon osobowych – MICHELIN Latitude Alpin 2 R 18
  • Od tego roku Zakład Półproduktów jako jedyny na świecie produkuje mieszanki do opon MICHELIN Primacy 3.
  • Wyprodukowanie pierwszej opony 17-calowej na rynek OE do samochodu marki Chevrolet EQUINOX przeznaczonej wyłącznie na rynek amerykański.

2014

  • Uruchomienie maszyny do produkcji bieżników rolniczych – Quadriplex
  • Michelin Polska pojawia się na Facebooku.

2015

  • Rozbudowa Centrum Logistycznego
  • Modernizacja biurowca, budowa centrum konferencyjnego – Forum Olsztyn i parkingu przed fabryką
  • Na rynek wchodzi opona MICHELIN CrossClimate, pierwsza na świecie opona letnia z homologacją zimową, do której formy i kord powstają w Olsztynie.
  • Michelin obchodzi 20-lecie istnienia w Polsce.
  • Rusza oficjalnie Program Wolontariatu Pracowniczego Michelin „MOC DOBRA”.
  • „Kilometry Pomocy” – rusza I edycja akcji charytatywnej wspierającej olsztyńskie szpitale.

2016

  • Z olsztyńskich prac wulkanizacyjnych wychodzi pierwsza opona 19-calowa – MICHELIN Latitude Sport 3.
  • Wyprodukowane zostają opony do maszyn przemysłowych i rolniczych – MICHELIN Power Digger oraz MICHELIN AxioBib 2.

2017

  • Na rynek wchodzi kolejna nowość – MICHELIN Pilot Sport 4 S. Formy i kord do tej opony pochodzą z Olsztyna.
  • Zakład Opon Rolniczych wyprodukował 25-milionową oponę – MICHELIN OmniBib.
  • Wyprodukowana zostaje pierwsza zimowa opona przemysłowa do koparek i koparkoładowarek – MICHELIN CrossGrip.
Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!