Świece zapłonowe Bosch pełne nowych rozwiązań

Redakcja, 12 października 2017, 0:01

Bosch sprawdza nowe technologie w sportach motorowych i na wyścigowych torach badawczych.

W 1902 roku Bosch opatentował wynalazek, który przyczynił się do gwałtownego rozwoju techniki motoryzacyjnej. Wysokonapięciowy iskrownik magnetyczny ze świecą zapłonową po raz pierwszy zapewnił niezawodny zapłon silników szybkoobrotowych. Obecnie na rynku polskim w ofercie znajduje się około 550 referencji, co pozwala dobrać optymalną świecę do praktycznie każdego samochodu.

Sprawdzone w sportach motorowych świece zapłonowe Bosch

W niemieckich wyścigach DTM i kilku amerykańskich seriach wyścigowych świece zapłonowe Bosch mają wyłączność. Świece Bosch są też sprawdzone w driftingu – zwycięzca Formuły Drift w 2010 r. stosował w swoim samochodzie irydowe świece Bosch. Również w Formule 3, będącej dla profesjonalnych kierowców wstępem do Formuły 1, występują liczne komponenty Bosch.

Z techniki Boscha korzysta też wiele zespołów Formuły 1 – w 2016 roku aż 6 z 11 zespołów, a w tym sezonie dołączyły do nich dodatkowo 3 zespoły. Inne serie wyścigowe, w których doskonale sprawdzają się świece Boscha to FIA WEC Le Mans 24h, FIA WRC i WRX, NASCAR, IMSA czy Pirelli World Challenge. Rozwiązania sprawdzone w ekstremalnych warunkach na torach wyścigowych trafiają następnie do produkcji seryjnej. Warto dodać, że Bosch posiada własne tory badawcze m. in w Niemczech, gdzie testowane są najnowsze technologie.

Obecność na pierwszym wyposażeniu i kompetencje systemowe

Bosch to nie tylko producent świec zapłonowych. W silnikach benzynowych Bosch ma kompetencje systemowe – produkuje kompletne systemy wtrysku benzyny, w tym: wysokociśnieniowe pompy paliwa, wtryskiwacze piezoelektryczne, a także czujniki (np. sondy lambda), przepływomierze i inne elementy systemu wtryskowego. Elementy te trafiają na pierwsze wyposażenie renomowanych producentów samochodów.

Innowacja

Od ponad 111 lat Bosch konsekwentnie umacnia swoją czołową pozycję w branży świec zapłonowych poprzez wprowadzanie nowości typu:

  • zastosowanie metali szlachetnych w elektrodach (srebro, iryd czy platyna) co zwiększyło wytrzymałość i świec;
  • nowe złącze typu „cup”, które pozwoliło wydłużyć izolator o 8 mm przy zachowaniu dotychczasowej długości świecy;
  • świece z twardym pierścieniem uszczelniającym w nowych generacjach układów bezpośredniego wtrysku benzyny z ukierunkowaną strugą paliwa;
  • technologia pin to pin, gdzie mała powierzchnia końcówek elektrod (pinów) ułatwia przeskok iskry i w efekcie zwiększa prawdopodobieństwo zapłonu. Technologia ta zapewnia dobre chłodzenie wymagane zwłaszcza w silnikach z wtryskiem bezpośrednim.
  • w świecach platynowych i irydowych elektroda masowa jest precyzyjnie przytwierdzona
    opatentowanym spawem laserowym ciągłym, co gwarantuje długi okres eksploatacji świecy.
  • nowy materiał — stop niklu 602 z większym udziałem chromu stosuje się do produkcji elektrod. Korzyść to większa odporność na korozję w wysokich temperaturach, co zwiększa żywotność świecy zapłonowej.

Zgodnie z wymogami silników poddanych downsizingowi coraz bardziej zmienia się wygląd świecy. Jest smuklejsza i wydłużona, maleją rozmiary gwintów i rozmiar klucza. Dotychczas stosowane w sportach motorowych świece z gwintem M10 EVO będą wprowadzane do produkcji seryjnej na pierwszy montaż w 2019 roku.

Komentarze

Brak komentarzy