Przewód hamulcowy. Tak ważny, a tak często pomijany.

Witold Hańczka, 14 września 2017, 8:00

Najpierw musimy zrozumieć podstawy systemu hamulcowego, aby w pełni zrozumieć, gdzie udoskonalenia mogą być najbardziej korzystne. Elementy hamulcowe wśród samochodów mają niewielkie różnice, ale ogólne podstawy i główne elementy pozostają takie same.

System hamulcowy – przegląd problemu

Pompa hamulcowa uruchamiana jest przez naciśniecie pedału hamulca. Nad pompą znajduje się zbiornik płynu hamulcowego wykonany z półprzeźroczystego plastiku dla kontroli poziomu płynu hamulcowego. Naciśnięcie pedału hamulca wywołuje ciśnienie w układzie hamulcowym – przewodach sztywnych i elastycznych i dociśnięcie klocków do tarcz lub szczęk do bębnów hamulcowych i – w efekcie – wyhamowanie pojazdu.

Ciśnienie wewnątrz przewodów hamulcowych może być zmienione przez system ABS (anti-lock braking systems). Komputer wykorzystuje sygnały z czujników prędkości koła umieszczonych na każdym kole. Jeśli „wykryje” różnicę prędkości kół podczas hamowania, moduł ABS wyzwoli solenoidy, aby zmniejszyć ciśnienie z koła o większej prędkości. Dlatego możemy czuć na pedale hamulca pulsację, szczególnie przy mocnym hamowaniu. Pomaga to kontrolować ruch samochodu w sytuacjach ekstremalnego hamowania lub trudnych warunków drogowych i znaczne zmniejszenie odległości zatrzymania.

Minimalna rozszerzalność dla maksimum bezpieczeństwa
Dlaczego to jest tak ważne?

W celu zapewnienia trwałej i skutecznej siły hamowania potrzebujemy ciągłego i stałego ciśnienia w układzie. Jeśli elastyczny przewód hamulca częściowego traci wytrzymałość na ciśnienie i staje się bardziej elastyczny, w systemie uzyskujemy efekt spadku ciśnienia i tym samym osłabienie siły hamowania.

Materiał do produkcji przewodów hamulcowych musi dopowiadać normom SAE J1401 (przewody o wewnętrznej średnicy 1/8” I 3/16”):

  • ciśnienie testowe gazu od 103 do 145 bar,
  • ciśnienie testowe płynu od 206 do 245 bar,
  • ciśnienie rozerwania – płyn – min.  482 (1/8 „) lub 344 (3/16”)
  • starzenie przez 70 godzin w -40 ° C a następnie + 100 ° C

Dlaczego tak jest?

W trakcie eksploatacji samochodu elastyczny przewód hamulcowy narażony jest na niewyobrażalnie dużą ilość cykli pracy. Szczególnie w ruchu miejskim. Materiał przewodu traci z czasem swoje właściwości mechaniczne, staje się zbyt miękki i nie potrafi utrzymać wysokiego ciśnienia, a w rezultacie droga hamowani ulega wydłużeniu.

CORTECO oferuję pełna gamę elastycznych przewodów hamulcowych w jakości OE z bardzo długą żywotnością. Produkcja odbywa się zgodnie z normami ISO 9001-2008, 100% kontrola jakości w trakcie produkcji gwarantuje, że każdy przewód hamulcowy jest przystosowany do obciążeń przekraczających te, które są w wytwarzane w systemie hamulcowym, a tym samym wydłuża jego żywotność.

Każdy przewód hamulcowy z produkcji CORTECO musi przejść test EOL (End Of Line). Wąż hamulcowy testowany jest na działanie ciśnienia 120 barów oraz siły rozciągania i sprawdzane jest, czy złączki są prawidłowo zamocowane i wytrzymują ten test. Dopiero po przejściu tych testów kontrolnych przewód hamulcowy CORTECO jest rozpoznawany jako produkt OE i spełnia wymagania normy D.O.T. Regulamin FMVSS 106 i ISO 9001: 2000 „Vision 2000”.

Ważne: kolory oznakowań na przewodzie hamulcowym:

  • ŻÓŁTY & BIAŁY – przewód może być używany tylko z płynem hamulcowym DOT3 & DOT4.
  • ZIELONY – przewód tylko do użytku z płynem mineralnym

Jak to jest zrobione:

Wewnętrzny przewód zrobiony jest z EPDM jako najbardziej odporny materiał na płyny na bazie glikolu. Dla niektórych specjalnych zastosowań, gdzie płyn jest zastąpiony przez olej, centralna część jest wykonana z PTFE. Dla wyjątkowo trudnych warunków pracy zewnętrzny oplot przewodu jest wykonany ze stali.

Pomimo różnorodności wzorów przewodów i kształtów zakończeń oferta przewodów CORTECO pokrywa ponad 92% parku samochodowego w Europie:

  • 1,767   numerów przewodów
  • 4,520   numerów zamiennych do OE
  • 12,000 zastosowań

Obsługa

Hamulce pojazdu są podstawowym składnikiem bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Cały system wymaga okresowej kontroli i rutynowej konserwacji, aby uniknąć problemów, które mogą wystąpić w wyniku starzenia się samochodu .

Fundamentalną zasadą jest wymiana płynu hamulcowego oraz elastycznych przewodów hamulcowych co 4 lata lub 100 000 km. Zapewnia to odnowienie sprawności układu samochodu porównywalnego z nowym pojazdem.

Jeśli pojawiła się lampka ostrzegawcza, czasem mogło być późno. Zawsze zaleca się postępowanie zgodnie z instrukcjami podanymi przez producenta samochodu, kiedy i jak obsługiwać system hamulcowy.

Gdy coś się dzieje

Samochód przechyla się na jedną stronę w trakcie hamowania. Może to być spowodowane przez uszkodzony lub stary przewód hamulcowy albo uszkodzony zacisk hamulca. Jeżeli zacisk nie jest w stanie wygenerować siły hamowania odpowiedniej do ciśnienia zadanego przez kierowcę na pedał hamulca wywołuje to zachwianie nadwozia podczas hamowania. Niesprawny przewód hamulcowy powoduje, że zacisk hamulcowy wysuwa się nierównomiernie. W takiej sytuacji należy niezwłocznie przeglądnąć system hamulcowy i sprawdzić stan przewodów elastycznych i połączeń.

Zastosowanie innego niż wskazany przez producenta płynu hamulcowego może doprowadzić do przedwczesnego zestarzenia się materiału przewodu oraz niskiej efektywności hamowania.

Jeżeli w wyniku zmian w materiale (starzenie się) przekrój poprzeczny spadnie poniżej 64% wartości nowego będziemy mieli poważny problem w funkcjonowaniu zacisku / cylinderka oraz sprawności pompy hamulcowej. W niektórych przypadkach może dojść do zablokowania zacisku.

Wycieki: Wyciek jest typowym objawem działania hydrauliki. Gdy pedał hamulca “wpada” na podłogę jest to jednoznacznie dowodem na wyciek w układzie. W wyniku tego następuje utrata płynu hamulcowego i w ostateczności całkowity brak hamowania.  Mokra plama z płynu hamulcowego pod którymś z kół może świadczyć o pęknięciu lub zestarzeniu się przewodu hamulcowego.

Jeżeli pedał hamulca nie “wpada” całkowicie na podłogę auta może to świadczyć o uszkodzeniu którejś w warstw osnowy lub wewnętrznego przewodu. Widoczne jest to w postaci pęcherza lub wybrzuszenia na przewodzie.

Jeżeli takie symptomy nie zostaną dostrzeżone i nie dojdzie do natychmiastowej wymiany przewodów hamulcowych kierowca i pasażerowie są o krok od katastrofy, Każde kolejne naciśnięcie pedału hamulca może zakończyć się wypadkiem.

Dzięki okresowej kontroli i regularnej konserwacji możemy uniknąć niepożądanych konsekwencji. Nie odnotowanie pierwszej oznaki przedwczesnego starzenia się (małe pęknięcia na płaszczyźnie węża) lub odstępstwa od regularnych wymian doprowadza do uszkodzenia którejś z warstw i wyniku tego do utraty siły hamowania.

PORADA: Zawsze stosuj oryginalne przewody zawierajcie certyfikaty I widoczne oznakowania przewodów I końcówek. Używanie części o niskiej jakości, bez procesu kontroli i produkowanych w podejrzanych fabrykach kosztuje w rzeczywistości znacznie więcej – uszkodzenie pojazdu i ryzyko utraty życia przez kierowcę i pasażerów.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

rewszc (14 września 2017, 9:00) ~ ABS - Pomaga kontrolować ruch samochodu w sytuacjach ekstremalnego hamowania lub trudnych warunków drogowych i znaczne zmniejszenie odległości zatrzymania - czy aby na pewno całość to prawda???

3 0 Odpowiedź

Majki (19 września 2017, 14:32) ~ ABS nie zawsze skraca drogę hamowania. Masz rację kolego rewszc.

1 0 Odpowiedź

Iglotkz (19 września 2017, 22:00) ~ No i upuszcza ciśnienie w kole zablokowanym czyli o niższej prędkości.

0 0 Odpowiedź