Słów kilka o silniku 3.0 V6 ESL

, 18 sierpnia 2017, 14:45

Sześciocylindrowa jednostka opracowana wspólnie przez Renault i koncern PSA w drugiej połowie lat 90. powoli staje się motoryzacyjną legendą. Motor o mocy 211 KM posiada jeden pasek rozrządu o długości trzech metrów. Właśnie dlatego eksperci firmy SKF wybrali  go do roli demonstratora układu rozrządu.

silnik 3.0 V6 ESL 211 KM Renault PSA

– Ten silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i dlatego trafiał pod maski topowych modeli francuskich marek. Można powiedzieć, że w swoim czasie było to niemal marzenie francuskiego kierowcy. – opisuje Bartłomiej Gimiński z firmy SKF.
Francuskie V6 napędzało zarówno konwencjonalne modele takie jak Renault Safrane i Espace, Citroeny C5 i C6 oraz Peugeoty 406, 407, 605 i 807, ale także prawdziwie unikalne pojazdy jak Renault Avantime czy… Clio V6. Silnik wyróżnia nie tylko rekordowo długi pasek rozrządu, który z technicznego punktu widzenia nie różni się niczym – poza długością – od innych pasków. Łącznie pasek rozrządu i pasek napędu osprzętu obiegają aż 15 ułożyskowanych elementów – koła pasowe wałków rozrządu, rolki prowadzące oraz napinające, pompę wody, alternator oraz kompresor klimatyzacji.
Jednostka napędowa jest całkowicie aluminiowa, włącznie z głowicami i podporami wału korbowego.
– Wymiana rozrządu w tym silniku jest tak pracochłonna, że oryginalna instrukcja zalecała jego wymontowanie z samochodu dla uzyskania lepszego dostępu. Nasz egzemplarz pochodzi z późnego okresu produkcji i jest wyposażony w system zmiennych faz rozrządu. Wymiana układu rozrządu oznacza tu konieczność stosowania odpowiednich blokad oraz wyjątkowo dużo pracy przy demontażu osprzętu. – dodaje Bartłomiej Gimiński. Zgodnie z instrukcją, wymiana paska rozrządu była przewidziana co 120 tys. km.
Wyczyszczony do błysku i osadzony na specjalnej ramie silnik V6 ESL został zaprezentowany po raz pierwszy w czasie ProfiAuto Show w czerwcu 2017 roku i okazał się magnesem dla mechaników, których fachowy wzrok od razu wypatrzył tę atrakcję na stoisku SKF. Najbliższą okazją do podziwiania tej oryginalnej jednostki napędowej będą targi Inter Cars w Warszawie – już 22-24 września.

Komentarze

Brak komentarzy