Moduł olejowy drugiej generacji z tworzywa sztucznego

, 17 marca 2009, 0:00

Pięć lat po uruchomieniu produkcji seryjnej modułu olejowego z tworzywa sztucznego MANN+HUMMEL wprowadza na rynek drugą jego generację. Znajdzie się ona na wyposażeniu fabrycznym w nowych sześciocylindrowych silnikach Diesla z BMW. Moduł ten w porównaniu do klasycznych modułów olejowych z ciśnieniowo odlewaną obudową aluminiową wyróżnia się wysokim stopniem integracji funkcji i wyraźnymi zaletami pod względem wagi i kosztów

Przy stosowaniu gorącego oleju substytut ciśnieniowego odlewu aluminiowego w postaci tworzywa sztucznego staje się bardziej aktualny niż kiedykolwiek. Powód: tworzywa sztuczne w obrębie silnika wykazują ogromny potencjał, który umożliwia spełnianie rosnących wymagań ze strony producentów samochodów. Do zalet modułów z tworzywa sztucznego należą: lepsza integracja funkcji, możliwości tworzenia bardziej kompleksowej geometrii oraz redukcji wagi. Ponadto w większości przypadków możliwa jest redukcja kosztów zarówno w procesie produkcji, jak i montażu.

Optymalizacja ograniczonej różnicy ciśnienia
Moduł olejowy zawiera bezmetalowy wkład filtracyjny z membraną zwrotną na spodzie obudowy, wewnętrzny stabilizator ze zintegrowanym zaworem obejściowym oraz obudową ze zintegrowanym wymiennikiem ciepła oleju-wody, który w ekstremalnych warunkach pracy może obejść zintegrowany zawór. Ta integracja zaworu obejściowego chłodzenia w wymienniku ciepła oleju-wody w porównaniu do zwyczajowych rozwiązań charakteryzuje ważna zaleta: między obudową a wymiennikiem ciepła znajduje się tylko jedno miejsce uszczelnienia. Dla uszczelnienia kołnierza silnika MANN+HUMMEL po raz pierwszy zastosował ramową blaszaną uszczelkę z wkładem z elastomeru.

Specjalnie dla tego nowego modułu z tworzywa sztucznego w Ludwigsburgu powstał wkład filtrujący ze zintegrowaną membraną zwrotną z silikonu, której ciśnienie otwarcia jest daleko niższe niż 0,1 bara. To zgłoszone do opatentowania rozwiązanie wyraźnie redukuje utratę ciśnienia przez moduł olejowy i zapobiega suchej pracy obudowy filtra oleju po wyłączeniu silnika tak, że podczas ponownego jego uruchomienia ciśnienie jest szybko odbudowywane. Wszystkie komponenty silnika, które wymagają smarowania i chłodzenia są w ten sposób zaopatrywane w olej.

MANN+HUMMEL stworzył obudowę z tworzywa sztucznego według najnowszej technologii rozwoju z wykorzystaniem metod CAE i urzeczywistnił tym samym długoletnie doświadczenia z seryjnej produkcji obudów filtrów oleju z tworzywa sztucznego. Zoptymalizowane prowadzenie kanałowe i ulepszony przepływ niezakłócony we wkładzie filtracyjnym konsekwentnie optymalizuje moduł oleju pod względem ograniczonej różnicy ciśnienia. Skoncentrowano się również nad jednoczesnym wzmocnieniem ścian i idącą za tym oszczędnością wagi.

Konstruktorzy jako materiał do produkcji obudowy wykorzystali stabilny pod względem wysokiej temperatury polyamid 6.6 z 3,5 procentowym udziałem włókien szklanych. Zespół ekspertów z działów rozwoju i produkcji wykazał w obliczeniach symulacyjnych wymaganą wytrzymałość i ograniczone wypaczenia zwłaszcza w obrębie uszczelnień i na tej podstawie dokonał wyboru tworzywa sztucznego i opracował koncepcję wykorzystania odpowiednich narzędzi w procesie technologii wtrysku ciśnieniowego.

 

Komentarze

Brak komentarzy