Moduły amortyzatorów powietrznych firmy Bilstein (Przygotowała firma Bilstein)

, 26 lutego 2009, 0:00

Audi, BMW, Bugatti, Jaguar, Lotus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, VW – długa jest lista firm samochodowych, które zaufały Bilstein-owi. Począwszy od sportowego super auta Bugatti Veyron poprzez Mercedesa klasy S i Maybacha, skończywszy na Porsche 911 – jest to cały szereg modeli samochodowych wyposażonych w technologię Bilstein o wysokiej wydajności.

Współpracując z przemysłem samochodowym Bilstein projektuje coraz sprawniejsze układy tłumiące i resorujące, które przekazywane są potem do programu produkcyjnego firmy.

Dla firmy Mercedes-Benz Bilstein jest od ponad 50 lat kompetentnym partnerem technologicznym w zakresie techniki podwozia. Daimler Chrysler wykorzystuje rozwiązania techniczne Bilstein w pojazdach począwszy od Smarta, skończywszy na Mercedesach klasy S. Bilstein współpracując z firmą Daimler Chrysler skonstruował dla najlepszego modelu, dla klasy S, nowatorski, sterowany elektronicznie układ amortyzowania powietrznego.

Pneumatyczny element sprężysty nie zdziwi nikogo, kto próbował kiedyś np. usiąść na piłce. W nowoczesnych luksusowych samochodach ta „piłka”, na której opiera się zawieszenie, może być, w zależności od potrzeb, dopompowywana lub zmiękczana.

Z czysto teoretycznego punktu widzenia, zawieszenia pneumatyczne działają na zasadzie sprężenia i rozprężenia pewnej ilości gazu wypełniającego zamknięty zbiornik, w którym panuje ciśnienie. Urządzenia tego typu mają pewną szczególną, nieliniową charakterystykę, różną od charakterystyki sprężeń elementów wykonanych np. ze stali. Zależy ona od szybkości ruchu elementu sprężającego/rozprężającego gaz oraz skuteczności chłodzenia. Dlatego też nowoczesne zawieszenia pneumatyczne muszą być konstruowane z uwzględnieniem skomplikowanych zależności fizycznych i termodynamicznych, jakie zachodzą wewnątrz gazowych elementów sprężystych. Zalety takich rozwiązań są jednak niezaprzeczalne:

–  sprężyny gazowe mogą automatycznie adaptować stopień tłumienia drgań – komfort jazdy – do obciążeń osi
–   możliwe jest zmniejszanie zmian zachowania samochodu, w zależności od obciążenia
– możliwe jest w prosty sposób, wprowadzenie automatycznej regulacji wysokości, niezależnie od obciążenia;

–   możliwe jest dostosowywanie wysokości zawieszenia do potrzeb kierowcy i to płynnie, w czasie jazdy;
–  możliwe jest wprowadzenie funkcji specjalnych, jak np. ekstremalne podniesienie samochodu na złej nawierzchni.

Mercedes dba o to, aby kierowca Klasy E czuł, że prowadzi coś naprawdę dostojnego. Duża w tym zasługa pneumatycznego zawieszenia Airmatic Dual Control, dzięki któremu klasa E komfortem resorowania może ścigać się z najlepszymi, niewzruszenie i łagodnie dowożąc pasażerów do celu. Pracujący całkowicie bezdźwięcznie Airmatic sprawdza się doskonale nie tylko na złych nawierzchniach, ale również na zakrętach, gdzie aktywne zawieszenie zapewnia stałą odległość podwozia od nawierzchni. Generalnie wygląda to tak, że o nierównościach małych i średnich pasażerowie nie maja zielonego pojęcia, natomiast duże pokonywane są z niebywałą gracją. Reakcje na ruchy kierownicą mają swój „ciężar”, ponieważ wspomaganie jest mało precyzyjne, ale auto miękko zmienia kierunek jazdy. Objawia się też typowa dla dużych Mercedesów cecha, tj. wrażenie, że w zakrętach kierownica przestanie samoczynnie „wracać” do centralnego położenia, jeżeli nie będziemy jechać wystarczająco szybko. To oczywiście tylko złudzenie.

Zastosowanie resorowania powietrznego marki Bilstein zapewnia nam w tej klasie pojazdów komfort jazdy i bezpieczeństwo w każdej fazie jazdy. Po przekroczeniu szybkości jazdy 140 km/h, pojazd obniża się o 15 mm, uzyskując w ten sposób większą stabilność jazdy i zniejszenie oporów powietrza. Automatyczna regulacja poziomu przy dodatkowym obciążeniu samochodu daje nam stały komfort przy przewożeniu ładunku.

AIRMATIC jest w kombinacji z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS i algorytmem >>skyhook<<.
ADS to w pełni automatyczny, sterowany elektronicznie układ, który dopasowuje siłe tłumienia (w stosunku do każdego koła) do typu jezdni i rodzaju jazdy. Dopasowuje ją do aktualnego stanu jezdni (przy pomocy czujników) i do obciążenia. Inteligentna regulacja siły tłumienia polega na indywidualnym dopasowaniu siły tłumienia w ciągu milisekund – w kazdym elemencie tlumiącym i umożliwia regulację typu >>skyhook<<.

Termin >>skyhook<< (hak z nieba) uzmysławia nam podstawową zasadę działania tego systemu. Jego celem jest skuteczne oddzielenie ruchu kół i osi (w góre i w dół) od karoserii, która pozostaje stabilna nawet przy złym stanie drogi, a więc jakby „wisiała na haku z nieba”. Uzyskujemy bardzo wysoki komfort dzięki minimalizacji przyspieszeń nadwozia.

Bilstein Adaptive Damping System

ADS – innowacyjny moduł resorowania powietrznego Bilstein
Jest to układ resorowania typu >>skyhook<< w kombinacji z resorem powietrznym.
Rozwiązanie to daje możliwość ustawienia siły tłumienia w czterech zakresach w/g. koncepcji >>skyhook<<. System zapewnia nam doskonały komfort podczas jazdy dzięki resorowi powietrznemu z miechem osiowym . Charakterystyczna jest również wysoka odporność na zakłócenie podczas pracy hydraulicznych elementów tłumiących ADS.

Adaptacyjny komponent tłumienia znajduje się w zestawieniu z sprężyną powietrzną. Przy zróżnicowanym ciężarze karoserii regulacja poziomu zapewnia stabilność pojazdu i stały prześwit. Obniżenie i podniesienie pojazdu jest możliwe w sposób automatyczny i ręczny. Układ elektroniczny podwozia analizuje sytuacje w czasie jazdy i odpowiednio dopasowuje charakterystykę pracy amortyzatorów. Każdy z czterech modułów regulowany jest wielostopniowo i zapewnia pojazdowi optymalny komfort jazdy i bezpieczeństwo.

Obecnie odnotowujemy ekspansję zawieszeń pneumatycznych w europejskich samochodach najwyższej klasy, luksusowych i terenowych. Odbywa się to w powiązaniu z pełną paletą elektronicznego sterowania, gdzie łączy się funkcje zawieszenia z działaniem zaawansowanych systemów ESP.

Poniższy rysunek przedstawia zalety wynikające z zastosowania układów ze sprężynami powietrznymi.

Artykuł przygotowała firma Bilstein.

Dowiedz się więcej

Podwójne bezpieczeństwo w okresie zimy
Podwójne bezpieczeństwo w okresie zimy

Nawet najlepsze opony zimowe stają się bezużyteczne, jeżeli amortyzatory w samochodzie są wadliwe, gdyż wpływa to niekorzystnie na przyczepność, a tym samym bezpieczeństwo jazdy. Dlatego Bilstein doradza, aby przy okazji obowiązkowej wymiany opon letnich na zimowe sprawdzać stan techniczny elementów zawieszenia takich jak amortyzatory i sprężyny. Zbyt często bagatelizuje się wpływ zużytych amortyzatorów na bezpieczeństwo […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 marca 2009, 0:00 0 0

Bilstein to najlepsze amory na rynku, w wersji żółtej B6 !

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2009, 0:00 0 0

popieram jednak w czasie kryzysu mogli by coś zrobić z ceną bo B6 to nadal górna półka cenowa

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2009, 0:00 0 0

fajne ilustracje.

Odpowiedz