Awaryjność urządzenia doładowującego

, 6 listopada 2008, 0:00

W związku z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem turbosprężarek w nowo produkowanych samochodach, należy zwrócić uwagę na warunki jej pracy. Należy pamiętać, że pracuje ona w temperaturach dochodzących do 700°C i w zakresie prędkości od 40 000 do 180 000 min-1. Przez co jest to bardzo czuły element na jakiekolwiek niedoskonałości warunków eksploatacyjnych. Wyrównoważenie elementów wirujących ma zapewnić niemal, że idealny ruch osiowy z niewielkim promieniowym momentem. Turbosprężarka jest tak zaprojektowana, aby mogła bezawaryjnie współpracować z silnikiem przez cały okres jego eksploatacji. Nie wymaga ona jakichkolwiek specjalnych remontów, a badanie powinno ograniczyć się tylko do kilku podstawowych czynności zgodnych z instrukcją użytkowania turbosprężarki dostarczonej przez producenta.

Czynności te powinny obejmować:

– Okresowe wymiany oleju,
– Wymiana systemu filtracji oleju,
– Kontrola ciśnienia oleju,
– Wymiana systemu filtracji powietrza.

Zadaniem oleju smarującego jest nie tylko zapewnienie smarowania łożysk i wałka turbiny ale także chłodzenie. Przegrzanie spowoduje deformacje łożysk, a w konsekwencji może spowodować pęknięcia wałka wirnika.

W przypadku wystąpienia awarii, 90% z nich następuje z powodu następujących przyczyn:

1. Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał

Uszkodzenia spowodowane obcym ciałem wpadającym do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora.

2. Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem

Rysy na łożyskach spowodowane przez zanieczyszczony olej. W celu uniknięcia tego typu uszkodzeń, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymienione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto olej i filtry należy wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:
– zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju,

– zużycie silnika,
– niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju,
– złej jakości olej silnikowy.


3. Przerwy w dostarczaniu oleju
Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (45 sekund) powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.

Przyczyną może być:
– wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem,
– wymiana oleju i filtra oleju,
– długi okres nie używania samochodu,
– nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki,

– niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania,
– zanieczyszczenie oleju np. glycol, paliwo.

4. Niedobór ciśnienia oleju

Dłuższy niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki objawy przebarwienia.
Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, a przyczyną może być:
– zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę,
– niesprawna pompa olejowa
– niski poziom oleju w misce olejowej
– zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu

5. Przegrzanie

Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim unieruchamianiem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (jest to czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także na łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.

Przyczyny:
– zablokowany lub zużyty filtr powietrza,
– zbyt szybkiem wyłączaniem silnika po pracy,
– złej jakości olej silnikowy,

– zbyt rzadka wymiana oleju w silniku,
– przedmuchy powietrza i spalin,
– niesprawne wtryskiwacze,
– niesprawny system smarowania i turbosprężarki,
– niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika).

6. Uszkodzenie spowodowane ponadnormatywna mocą silnika.

Przyczyny:
– zwiększenie mocy silnika poprzez „chip tuning” ,
– przeciążenie turbosprężarki.

 

 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!