Zestawy rozrządu do benzynowych silników Forda

, 23 marca 2017, 0:28

W ostatnim czasie firma Bosch wprowadziła do oferty dwa nowe zestawy rozrządu do silników Forda, pracujących w pojazdach marek Ford, Volvo i Mazda.

Zestaw rozrządu Bosch

Zestawy rozrządu Boscha z trzema rodzajami śruby centralnej wału korbowego do benzynowych silników Forda o pojemnościach 1,25 l 1,4 l oraz 1,6 l.

Zestaw rozrządu z pompą cieczy chłodzącej 1 987 946 914 oraz zestawy rozrządu bez pompy cieczy chłodzącej 1 987 948 969 pasują do silników wyprodukowanych od maja 2015 r. Firma Ford stosowała w nich różne śruby centralne koła pasowego na wale korbowym. W samochodach produkowanych pomiędzy majem 2005 r. a sierpniem 2009 r. Ford stosował 2 rodzaje śrub centralnych: M12 x 9 mm lub M12 x 44,5 mm. Od września 2009 r. firma zaczęła stosować w tych silnikach śrubę centralną M14 x 80 mm. Dlatego niełatwo jest dobrać do danego auta zestaw rozrządu z właściwą śrubą.

Która z nich występuje w pojeździe, mechanik odkrywa najczęściej dopiero podczas demontażu starego rozrządu. Nowe rozwiązanie Boscha, czyli zestawy rozrządu z trzema możliwymi rodzajami śrub, ułatwia ich dobór i zapobiega zbędnym przestojom w warsztacie. Dodatkową istotną kwestią w tym przypadku jest fakt, że w silnikach, do których pasują te zestawy, pompa cieczy chłodzącej nie jest napędzana przez pasek rozrządu, ale przez pasek wieloklinowy napędu urządzeń peryferyjnych. A napinacz paska rozrządu jest przykręcany do obudowy pompy cieczy chłodzącej (rys. 1).

Rys. 1. Rozmieszczenie elementów układu rozrządu (1 – napinacz paska, 2 – obudowa pompy cieczy chłodzącej)

Dlatego podczas wymiany układu rozrządu Bosch zaleca, aby jednocześnie wymieniać pompy cieczy chłodzącej, stosując zestawy rozrządu Boscha zawierające tę pompę. Może to uchronić klienta przed ryzykiem uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej wkrótce po wymianie układu rozrządu i kosztami związanymi z ponownym demontażem tego układu podczas wymiany pompy.

Wybór właściwej śruby

Istnieją 2 sposoby zidentyfikowania, której śruby z zestawu należy użyć. Pierwszy – po prostu trzeba porównać śruby z zestawu ze śrubą zdemontowaną i wybrać identyczną. Natomiast w razie wątpliwości lub braku starej śruby centralnej należy zmierzyć głębokość gwintowanego otworu w wale korbowym silnika i dobrać rodzaj śruby według głębokości:

  • 42 mm – śruba M12 x 29 mm
  • 52 mm – śruba M12 x 44,5 mm
  • 81 mm – śruba M14 x 80 mm.

Wskazówka montażowa  – sposób dokręcania śruby centralnej:

  • M12 – 40 Nm +90°
  • M14 – 100 Nm +90° i po 10-20 s dokręcić śrubę o kolejne 15°.

Dobór właściwej śruby następuje na podstawie pomiaru rozmiaru gwintu i głębokości otworu (rys. 2).

Rys. 2 Pomiar głębokości otworu śruby (3 – pomiar rozmiaru gwintu, 4 – pomiar głębokości otworu)

W zestawach rozrządu Boscha, zarowno tym z pompą cieczy chłodzącej jak i tym bez pompy, występują wszystkie 3 rodzaje śrub.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mechanik, 23 marca 2017, 14:54 0 0

Jacy producenci są w środku?
Ma ktoś doświadczenia z zestawami od bosza?

Odpowiedz