Sztuka za sztukę

, 23 września 2008, 0:00

Fabrycznie regenerowane części do pojazdów są równie dobre jak nowe, pozwalają taniej naprawiać pojazdy i chronić środowisko. W ramach programu wymiany Bosch Exchange (BX) dostępnych jest już ponad 5 tys. części i podzespołów samochodowych. Podczas tegorocznych targów Automechanika we Frankfurcie, przyczyniający się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla program BX, zdobył wyróżnienie Green Directory.

Program Bosch Exchange obejmuje 21 grup produktów w segmentach: rozruszniki i alternatory, systemy wtrysku do silników benzynowych, systemy wtrysku do silników Diesla i technika hamulcowa. W sumie regenerowanych jest aż 5200 części i podzespołów samochodowych. Są one naprawiane w tych samych fabrykach, które je produkują, z wykorzystaniem oryginalnych elementów, urządzeń produkcyjnych i wyposażenia testowego. Każdą część rozmontowuje się na poszczególne elementy i kwalifikuje, które z nich są niezniszczone, a co należy wymienić. W stosunku do produktów z programu Bosch Exchange obowiązują takie same, surowe normy jakościowe i kontroli technicznej jak w przypadku nowych części. Wszystkie zakłady Boscha, które zajmują się regeneracją produktów posiadają certyfikaty jakości ISO 9000.

Części regenerowane kosztują o 30 – 40 proc. mniej niż nowe produkty, a ich dodatkowym atutem jest identyczna jak w przypadku nowych części gwarancja. Program BX jest zatem bardzo dobrym rozwiązaniem dla właścicieli starszych samochodów, którzy zwracają zwykle dużą uwagę na odpowiednią relację kosztów naprawy do wartości pojazdu.

Kolejną zaletą części regenerowanych jest ich wpływ na ochronę środowiska. Dzięki fabrycznej regeneracji samych tylko alternatorów i rozruszników, w ciągu roku można oszczędzić aż 2200 ton stali, 440 ton aluminium, 240 ton miedzi, a także uniknąć emisji 1000 ton dwutlenku węgla. W uznaniu tak dużego wkładu w ochronę środowiska program BX otrzymał na tegorocznych targach Automechanika wyróżnienie Green Directory.

Na polskim rynku program Bosch Exchange funkcjonuje od 2001 roku. Objęte są nim wszystkie grupy pojazdów, od samochodów osobowych poprzez dostawcze i ciężarowe do maszyn rolniczych oraz pojazdów budowlanych. Programem objęte są elementy dieslowskich układów wtryskowych: wtryskiwacze, pompowtryskiwacze, rozdzielaczowe pompy paliwa (VE, VP), wtryskiwacze i pompy układu Common Rail, części do silników benzynowych: aparaty zapłonowe, centrale jednopunktowego wtrysku, rozdzielacze paliwa i sterowniki pracy silnika, alternatory i rozruszniki, przepływomierze powietrza oraz zaciski hamulcowe.

Podstawowym warunkiem funkcjonowania programu jest to, że części zwracane muszą nadawać się do ponownej naprawy. Oparty jest on bowiem na zasadzie „sztuka za sztukę”, co oznacza zwrot części używanych w zamian za zakupiony produkt regenerowany. Zwracany produkt nie może być rozmontowany, niekompletny, silnie skorodowany lub uszkodzony mechanicznie np. na skutek wypadku, niewłaściwego demontażu czy niezgodnej z technologią producenta naprawy. Ponadto część powinna się znajdować w oryginalnym opakowaniu Boscha, w którym produkt został wcześniej zakupiony. Produkty oferowane w ramach programu Bosch Exchange są dostępne w hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych oraz w sieci warsztatów Bosch-Service.

Nowe opakowania produktów

W Boschu zaprojektowano także nowe opakowania do fabrycznie regenerowanych części zamiennych. Aby jak najlepiej chroniły ciężkie produkty podczas transportu, nowe opakowania odznaczają się lepszą stabilnością.

Dzięki zmodyfikowaniu konstrukcji stały się wytrzymalsze. W ich bocznych ściankach i na przedzie zastosowano karton kilkuwarstwowy, co zapobiega przebiciu opakowania. Dłuższe pokrywy pudełek uniemożliwiają wgięcie się ich do środka, a zamknięte denka przypadkowe otwarcia się opakowania. Wysyłka zużytego produktu do regeneracji (Back in Box) stała się więc jeszcze bezpieczniejsza. Aby ułatwić klientom wymianę części, Bosch opracował też udoskonalony system składania opakowań.

Nowe kartony Boscha stanowią też ochronę przed tanimi falsyfikatami, np. z Azji. Na wszystkich opakowaniach produktów nowych oraz regenerowanych umieszczone są etykiety keySecure, gwarantujące oryginalną jakość Boscha. Można ją sprawdzić, wchodząc na stronę www.protect.bosch.com i wprowadzając kod z etykiety.

W okresie przejściowym w obiegu będą stare i nowe typy opakowań. Dotychczasowych nie trzeba więc wyrzucać i można je dalej stosować. Jednak tylko nowe kartony mają etykiety keySecure.

Dowiedz się więcej

Masowe przepływomierze powietrza
Masowe przepływomierze powietrza

Jednym z czujników w układzie zasilania silnika jest przepływomierz służący do pomiaru powietrza w kolektorze dolotowym. W starszych jednostkach napędowych stosowało się przepływomierze objętościowe zwane też popularnie klapowymi, ponieważ kąt odchylenia klapy pod wpływem strumienia powietrza jest miarą wydatku objętościowego. Obecnie w najnowszych konstrukcjach, zarówno w silnikach benzynowych jak również Diesla, zostały wyparte przez przepływomierze […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!