Centralny Wysprzęglik (CSC)

14 września 2008, 0:00

Dziś włączanie sprzęgła jest prawie wyłącznie sterowane przez hydrauliczne mechanizmy wysprzęglające, wśród których przeważają dwa typy: mechanizmy pół-hydrauliczne i mechanizmy wysprzęglające CSC (Conentric Slave Cylinder). W niektórych modelach pojazdów użytkowych, hydrauliczno-pneumatyczne mechanizmy stosuję się jako alternatywę. W ostatnich latach mechanizmy CSC były stale doskonalone, głównie pod względem ich projektu i materiałów. Ale uwaga: coraz więcej gorszej jakości nieoryginalnych wersji tych urządzeń pojawia się na rynku.

Mechanizm centralnego wysprzęglika przewyższa mechanizmy pół-hydrauliczne pod wieloma względami. Nie jest konieczna dźwignia łącząca wysprzęglik z łożyskiem zwalniającym. W zamian zastosowano hydrauliczny cylinder ze zintegrowanym łożyskiem zwalniającym. Jest on umiejscowiony w obudowie sprzęgła centralnie na wałku sprzęgłowym i sprężynie tarczowej. Takie ustawienie wymaga mniejszej ilości części niż klasyczny mechanizm, co z kolei ułatwia instalację. Dodatkowo, przewód hydrauliczny łączący główny cylinder z pedałem sprzęgła może zostać ułożona w obudowie silnika wedle uznania mechanika.

Udoskonalane tworzywa gumowe
Istnieją dwa podstawowe modele CSC: typu ciągnącego i pchającego, z czego ten drugi jest częściej stosowany. W samochodach osobowych praktycznie wyłącznie stosuje się typ pchający. Do dzisiaj, mechanizmy zwalniające są wykonywane głownie z metalu, albo kutego albo odlewanego ciśnieniowo, który głównie można znaleźć w pojazdach użytkowych. Jednym z jego wad jest jednak to, że ten typ wymaga czasu i kosztownej obróbki, takiej jak impregnacja i utlenianie anodowe. Z tego powodu, wzrasta popularność formowania wtryskowego części do samochodów osobowych, które są w całości wykonane z gumy przy użyciu wzmocnionej włóknami szklanymi żywicy termoplastycznej. Specyfikacje tworzywa są przekonujące: wysoka odporność na temperaturę i dobra kompatybilność z płynami hydraulicznymi oraz innymi substancjami dopełnione zmniejszonym ciężarem, podczas gdy funkcjonalność i wytrzymałość produktu są podobne do części metalowych. Dodatkowo, materiały wykonane z gumy są prostsze do wyprodukowania i wymagają znacznie mniej obróbki.

CSC jest odpowietrzany przez zawór upustowy w przewodzie sprzęgłowym lub przez przewód rurowy. Podczas gdy poprzednie modele miały osobne giętkie przewody wejściowe I wyjściowe, ostatnia generacja CSC ma jedynie jeden przewód. To pomaga ograniczyć przestrzeń i zmniejszyć koszty. Typ połączenia CSC jest zdefiniowany przez przestrzeń dostępną w obudowie sprzęgła. Najczęściej są stosowane typowe dwu i trzy stopniowe nasadki, Od niedawna można również spotkać nasadki czterostopniowe. Rzadko natomiast występują nasadki jednostopniowe.

Instrukcja montażu – przemyśl to! 
Dzisiejsza generacja podzespołów CSC nie jest już naprawiana, a całkowicie wymieniana, co jest tańsze dla właściciela samochodu. Ale uwaga: Nie jest to takie proste jak może się wydawać! Obowiązkowo trzeba przestrzegać instrukcji montażu, aby uniknąć uszkodzenia CSC spowodowanego niewłaściwym użyciem. Żadna gwarancja nie będzie akceptowana dla części uszkodzonych przez niewłaściwy montaż.

Nieoryginalne części – żadna okazja!

Coraz większa liczba nieoryginalnych CSC jest wprowadzana na rynek części zamiennych. Jednakże tańsza wersja niesie wysokie ryzyko. Jako że materiały użyte nie spełniają standardów oryginalnego sprzętu i standardu części zamiennych, mogą zawodzić. Testy podróbek wykazały, że środki zmiękczające w tworzywach gumowych albo pozostawiały bród w samych częściach, który może zanieczyścić płyn hamulcowy, co może do-prowadzić do niewłączania się sprzęgła albo nawet systemu hamulcowego.
Co więcej, materiały gorszej jakości są mniej odporne na ciepło lub zimno, co z kolei powoduje nieszczelność systemu. Poprzez nadmierne kurczenie się lub rozciąganie, budowa części nie odpowiada wymiarom właściwym do ich prawidłowego działania, a to fatalnie wpływa na działanie sprzęgła czy przekładni. Poza tym, warsztat, który wmontował nieoryginalne części będzie w pełni odpowiedzialny w wypadku jakichkolwiek uszkodzeń. 

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!