Co z regeneracją turbosprężarek? (Przygotowała firma Moto-Remo)

, 10 września 2008, 0:00

Turbosprężarki „ze zmienną geometrią” Garrett VNT (Variable Nozzle Turbine)

W 1991r. nastąpił przełom w technologii turbodoładowania silników spalinowych montowanych w samochodach osobowych. Stało się to wówczas, gdy jeden z największych producentów turbosprężarek do silników spalinowych, firma Garrett należąca do koncernu Honeywell, wprowadziła do produkcji turbosprężarkę typu VNT. Popularnie nazywane „turbosprężarki ze zmienną geometrią” – kierownicą spalin, stały się odpowiedzią na potrzeby konstruktorów silników Diesel’a związane z szybką reakcją turbosprężarki, a co za tym idzie wzrostem ciśnienia w układzie dolotowym. Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko wyeliminowano efekt „turbo-dziury” występujący w starszych konstrukcjach silników, ale znacznie poprawiono osiągi jednostek napędowych przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm toksyczności spalin. Przez ostatnich 15 lat na świecie zamontowano ponad 20 milionów turbosprężarek w samochodach osobowych, z tego większą część w Europie, gdzie silniki Diesel’a stanowią obecnie blisko 50% produkcji. Obecnie Honeywell dostarcza już trzecią generację turbosprężarek VNT do producentów silników. Coraz częściej turbosprężarki te znajdują zastosowanie także w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych).

Awaria turbosprężarki Garrett VNT – czy da się ją naprawić?

Turbosprężarki Garrett VNT są urządzeniami o bardzo skomplikowanej i precyzyjnej budowie, zaprojektowane i skonstruowane tak, aby zapewnić dokładnie takie osiągi, jakie wymagane są przez producentów silników. Wyglądem pozornie przypominają tradycyjną turbosprężarkę, jednak materiały, z których są wykonane poszczególne podzespoły i zastosowane w nich rozwiązania technologiczne (chronione patentem) znacznie odbiegają od tych stosowanych w starszych konstrukcjach.Zaawansowana konstrukcja to jednak nie wszystko. Żadna jednostka nie będzie prawidłowo funkcjonowała bez odpowiedniego ustawienia i regulacji, co wbrew pozorom nie jest łatwe do zrobienia bez specjalistycznej wiedzy i odpowiednich maszyn. Chodzi tu głównie o ustawienie minimalnych i maksymalnych wartości przepływu spalin, które kierowane są na wirnik. Na dzień dzisiejszy tylko producenci turbosprężarek za pomocą precyzyjnego urządzenia do pomiaru przepływu gazów są w stanie odpowiednio wyregulować daną jednostkę, aby ta mogła osiągać odpowiednie dla niej wartości ciśnienia doładowania i wydajności. Parametry te są różne dla każdego numeru referencyjnego turbosprężarki, co wiąże się z zastosowaniem w różnych typach silników. Każdy z powyższych kroków jest niezbędny do zapewnienia optymalnych osiągów turbosprężarek Garrett VNT i w najmniejszym nawet stopniu nie może być zlekceważony.W związku z powyższym turbosprężarki Garrett VNT nie mogą być naprawiane. Jest to oficjalna informacja podana przez koncern Honeywell, kierowana do wszystkich serwisów i dystrybutorów tych produktów, poparta przez wstrzymanie dystrybucji zestawów naprawczych, części zamiennych i danych technicznych do tego typu turbosprężarek. Turbosprężarki Garrett VNT można rozpoznać po literze „V” w oznaczeniu na tabliczce znamionowej np. GT1544V.

Dlaczego nie można regenerować VNT?

Każda próba regeneracji przy użyciu nieoryginalnych części i niewłaściwe ustawienie zaworu może potencjalnie spowodować poważne problemy po zamontowaniu w pojazdach takie jak:
• Konflikt z elektronicznym układem zarządzającym pracą silnika,
• Zbyt niskie ciśnienie doładowania przy małych prędkościach obrotowych silnika, powodujące znaczne pogorszenie jego osiągów oraz wzrost emisji spalin,
• Powstanie zbyt bogatej mieszanki, co spowoduje znaczny wzrost temperatury spalania, która może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i silnika,
• Zbyt wysokie ciśnienie doładowania, spowodowane przekroczeniem dopuszczalnych obrotów turbiny, co może spowodować pęknięcie koła kompresji i uszkodzenie silnika,
• Gwałtowny wzrost ciśnienia doładowania, powodujący uszkodzenie silnika,
• Głośna praca turbosprężarki,
• Znacznie zwiększona toksyczność spalin w kontekście wymogów środowiskowych wyeliminuje pojazd z eksploatacji.

Z danych statystycznych zebranych z wielu zakładów naprawiających w/w turbosprężarki wynika, że ilość niedomagań silników związanych z turbosprężarkami VNT wzrosła znacznie w stosunku do turbosprężarek o tradycyjnej konstrukcji. Wynika to ze zmiany parametrów regulacyjnych zmienionych w trakcie naprawy i braku możliwości ponownej prawidłowej regulacji i synchronizacji z silnikiem.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, dbając o interesy właścicieli pojazdów, w których zamontowano tego typu turbosprężarki oraz w celu ochrony przed ingerencją w opatentowaną technologię firmy Honeywell, będą dostarczane tylko nowe turbosprężarki Garrett VNT. Producent zapewnia dostępność popularnych referencji u wszystkich autoryzowanych dystrybutorów na świecie.

Więcej informacji na temat turbosprężarek Garrett można znaleźć na stronach internetowych:
www.motoarena.pl  
www.turbobygarrett.com  
Autoryzowany Przedstawiciel – Serwis w Polsce:
Moto-Remo Burzyńscy Sp. j.
14-200 Iława
ul. Biskupska 7
tel. 089 / 648-67-76
Oddział Chorzów
41-500 Chorzów, ul. Łagiewnicka 3
Tel. 032 / 20-40-261

Oddział Warszawa
03-287 Warszawa, ul. Głębocka 98a
Tel. 022 / 751-55-03

Firma zaprasza do współpracy na atrakcyjnych warunkach serwisy i warsztaty samochodowe: tel. 0506-137-775
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 22 stycznia 2009, 0:00 0 0

ale bzdury.

Odpowiedz

Anonim, 26 lutego 2011, 0:00 0 0

Mysle ,ze firma Moto-Remo celowo pisze te informacje aby zastraszyc potecjalnych klientow serwisow turbosprezarek i tym samym polepszyc sprzedaz nowych duzo drozszych. Czytalem strone firmy Garrett i nie ma ani jednej informacji na temat problemow z regeneracja turbosprezarek VNT.Malo tego uwazam ,ze promacja "nowa za stara"ma na celu odzysk z rynku uzywanych turbosprezarek i ponowna jej sprzedaz po regeneracji na Polskim rynku z firmy pod inna nazwa.Pracuje w autoryzowanym serwisie Bmw i czesto na zyczenie klienta turbosprezarka ze zmienna geometria jest oddawana
do regeneracj. W naszym przypadku do firmy Scrollproducts w Warszawie.Nigdy nie mielismy problemow z regulacja Vnt malo tego na zyczenie klienta mozna podniesc efektywnosc takiej sprezarki po przez optymalizacje katow lopatek.

Odpowiedz

Anonim, 2 października 2011, 19:38 0 0

Nadawaliby się na polityków, kiełbaska wyborcza pełną gębą

Odpowiedz

Anonim, 16 grudnia 2011, 19:50 0 0

ściema

Odpowiedz

Anonim, 9 marca 2012, 14:36 0 0

bajer motareny

Odpowiedz

Anonim, 15 marca 2012, 8:53 0 0

W latach 2002-2011 współpracowałem bezpośrednio z samym producentem turbosprężarek BorgWarner Turbo Systems (KKK oraz Schwitzer) i byłem odpowiedzialny za dystrybucję ich produktów na rynku polskim. Ten producent jak najbardziej dopuszcza regenerację turbosprężarek za zmienną geometrią, podobnie Mitsubishi oraz IHI. Jedynie Garrett patrzy na to krzywym okiem. Obecnie po konsultacjach z samym producentem (BWTS) prowadzimy regenerację w Warszawie - STS Turbo. Posiadamy odpowiednie urządzenia diagnostyczne i z powodzeniem naprawiamy turbosprężarki ze zmienną geometrią: KKK, Mitsubishi, IHI oraz Garrett VNT sterowane zarówno podciśnieniem jak i modułami (sterownikami) elektronicznym REA / SREA.

Odpowiedz

Anonim, 25 lipca 2012, 9:27 0 0

FIRMA STS WIDZE TEZ LUBI KIEŁBASE:)

Odpowiedz

Anonim, 15 marca 2013, 20:26 0 0

Może nie tyle że "lubi kiełbasę", tylko mamy na to zupełnie inny punkt widzenia. Jeśli przykładowy serwis turbosprężarek posiada podobne lub wręcz takie same urządzenia do szybkoobrotowego doważania jakimi dysponuje producent, posiada sprzęt i pełne dane dotyczące regulacji i kalibracji zmiennej geometrii VNT oraz używa nie gorszych lub nawet tych samych części zamiennych to przepraszam bardzo ale czy nadal nie da się zregenerować turbosprężarki ze zmienną geometrią? Różnicą jest na pewno to że tutaj robi to Polak a tam u producenta Niemiec lub Anglik.

A więc jeśli jak niektórzy uważają VNT nie jest do naprawy to głównie dlatego, że Polak jest głupszy, a konstrukcja i zasada działania turbosprężarki przekracza jego percepcję - innego wytłumaczenia nie widzę.

Odpowiedz

Anonim, 17 maja 2013, 22:30 0 0

A ja i tak uważam, że dobrze zregenerowana turbina to nic innego jak nowa turbosprężarka. Zagłębiem tego typu napraw jest Mielec w woj. Podkarpackim - tam goście to robią od wieków i znają się na rzeczy. Przejęli sprzęty po dawnym WSK-PZL Mielec i tak samo jak specjalizowali się w silnikach samolotów, tak samo specjalizują się teraz w turbinach.

Ostatnio regenerowałem turbinę w fimie MR Radka www.turbosprezarki.mielec.pl i uważam, że czy macie naprawianą czy nową to bez różnicy więc po co przepłacać.

Odpowiedz

Anonim, 21 czerwca 2013, 0:06 0 0

jest błąd na pierwszym obrazku. Podpisy powinny być na odwrót. Kierownice są otwarte przy wysokich prędkościach obr silnika a zamknięte przy niskich, żeby zapewnić stałe ciśnienie doładowania.

Odpowiedz

Anonim, 20 października 2013, 18:21 0 0

Tu można zobaczyć jak w praktyce wygląda regeneracja turbiny. Na stronie http://www.regeneracja-turbosprezarek.pl jest film gdzie jest dużo szczegółów z naprawy. Warto zobaczyć.

Odpowiedz