Akcje spółek motoryzacyjnych dają zarobić inwestorom, wzrosty nawet do 100% w ciągu roku

, 28 lutego 2017, 11:40

Na początku tego roku Warszawska Giełda Papierów Wartościowych doczekała się nowego subindeksu – WIG-motoryzacja. Ten subindeks składa się z ośmiu spółek reprezentujących branżę motoryzacyjną. Sprawdziliśmy jak sobie radzą spółki motoryzacyjne i czy dały zarobić inwestorom.

Dzisiaj mijają dokładnie dwa miesiące od kiedy został utworzony nowy subindeks motoryzacyjny na GPW. Postanowiliśmy sprawdzić, jak zachowywały się spółki wchodzące w jego skład na przestrzeni ostatniego roku. Jako cezurę przyjęliśmy zachowania akcji dokładnie na przestrzeni 365 dni, od ostatniego piątkowego (24.02.) notowania Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Do motoryzacyjnego subindeksu zaliczono spółki: Inter Cars, Sanok Rubber Company, Uniwheels, AC, Firma Oponiarska Dębica, Auto Partner, Inter Groclin Auto oraz Fota. Zdaniem analityków właśnie na motoryzację warto zwrócić szczególną uwagę ze względu na innowacyjność sektora i jego szybki rozwój na świecie i w Polsce. 4 spółki o największej wycenie rynkowej w WIG-motoryzacja to: Inter Cars – dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, Sanok Rubber Company – produkujący wyroby gumowe, gumowo-metalowe oraz kombinacje gumy z innymi tworzywami, niemiecki producent felg Uniwheels i Dębica wytwarzająca opony i prefabrykaty do produkcji opon.

Sektorowe subindeksy giełdowe to indeksy obliczone dla spółek, które należą do określonego sektora gospodarki, co jest dla potencjalnego inwestora cenną wskazówką dotyczącą danej branży lub konkretnej spółki na tle branży.

 

 

Inter Cars
Największa spółka wchodząca w skład subindeksu. Inter Cars SA to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Oferta spółki obejmuje również wyposażenie warsztatowe, w szczególności urządzenia do obsługi i naprawy samochodów oraz części do motocykli i tuningu. Dystrybutor części zamiennych zadebiutował na giełdzie w 2004 r. i od tamtej pory niemal nieprzerwanie zwiększa swoją wycenę. Aktualna wartość rynkowa spółki (wg. oficjalnej strony GPW) wynosi 4 420,45 mln zł. Tylko w ciągu ostatniego roku Inter Cars dał zarobić akcjonariuszom 23,32%. Akcje Inter Cars urosły w ciągu roku o 59 zł i na chwilę obecną trzeba za każdą zapłacić 312,00 zł.

źródło gpw.pl

Sanok Rubber Company
Sanok Rubber Company to z kolei jedna z najdłużej funkcjonujących na giełdzie firm motoryzacyjnych. Jej debiut przypada na rok 1997, a wycena rynkowa na chwilę obecną to 1 747.32 mln zł. Sanockie zakłady produkują dla motoryzacji wyroby akcesoryjne, a głównymi odbiorcami uszczelek karoserii i wyrobów gumowo-metalowych do systemów antywibracyjnych są: Pass Gummiwerke, Ford, Volvo, Grupa VW, Gm, Cf Gomma, Veritas Ag, Contitech, Fibrax, Tri Polan. Akcje sanockiej firmy również mogą się pochwalić wzrostami w ciągu zeszłego roku. Przez ostatnie 365 dni podrożały o 24,52%, zmiana wynosiła 12,80 zł, a obecnie za jedną trzeba zapłacić 65,00 zł.

źródło: gpw.pl

Uniwheels
Uniwheels produkuje felgi aluminiowe dla samochodów osobowych oraz wyścigowych. Wartość rynkowa spółki oszacwana jest na 3 055.36 mln zł. Według danych samej firmy, w 2014 r. Uniwheels zajmował trzecie miejsce wśród europejskich producentów felg pod względem przychodów i posiadał 11 proc. udziału w rynku. Spółka debiutowała na GPW w Warszawie w maju 2015 roku. W ramach oferty publicznej przydzieliła 4,8 mln akcji, w tym 2,4 mln nowych akcji oraz 2,4 mln istniejących akcji, sprzedanych przez większościowego akcjonariusza. Uniwheels to kolejna spółka na warszawskiej giełdzie ze wzrostami. W ciągu roku kurs akcji zmienił się aż o 92,50% i na chwilę obecną jedna akcja warta jest 246,40 zł.

źródło gpw.pl

Firma Oponiarska Dębica
Najstarsza spółka w naszym zestawieniu. Debiutu firmy oponiarskiej należy szukać w połowie lat 90 poprzedniego wieku. Dębica weszła na giełdę w roku 1996, a jej obecna wartość wynosi 1 338,87 mln zł. Inwestorzy posiadający w swoim portfelu akcje Dębicy również nie mogą narzekać. Firma zanotowała 10,24% wzrost, a jedna akcja chemicznej spółki kosztuje obecnie 97,00 zł.

źródło gpw.pl

Auto Partner
Bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów cieszą się akcje polskiego importera i dystrybutora firmy Auto Partner. Auto Partner działa w segmencie samochodów osobowych i dostawczych. Spółka jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce produktów firm Meyle i NK oraz Alco. Oferuje też produkty marki własnej: Maxgear. Auto Partner debiutował w czerwcu 2016 r. i na chwilę obecną wyceniany jest na 556,92 mln złotych. Akcje dystrybutora części przez 9 miesięcy wzrosły równo o 100,00% i dzisiaj kosztują 4,76 zł, podczas gdy jedna akcja w momencie debiutu kosztowała średnio 2,38 zł.

źródło gpw.pl

Inter Groclin Auto
Spółka o bardzo długiej tradycji giełdowej, której czasy debiutu sięgają końca lat 90, a jej obecna wartość wynosi 174.02 mln złotych. Groclin to polski producent wyposażenia i akcesoriów samochodowych, głównie poszycia foteli, jak i samych foteli i fotelików samochodowych. Historyczna analiza wykresu może podpowiadać, że spółka obecnie nie jest u swojego szczytu, jednak w rocznym ujęciu i ona pozwoliła zarobić inwestorom. W ciągu roku jej wartość wzrosła o 33,84% i obecnie wyceniana jest przez akcjonariuszy na poziomie 15,03 zł.

źródło gpw.pl

Fota
Wspominając o Focie nie można pominąć faktu, że spółka znajduje się w trendzie spadkowym, co związane jest z kłopotami finansowymi firmy i postępowaniach komorniczych, które mają miejsce w różnych częściach kraju. Spółka znajduje się w upadłość układowej, która być może umożliwi jej przetrwanie. Obowiązek ogłoszenia upadłości układowej, nie musi oznaczać likwidacji spółki. Firma, pomimo kłopotów, wciąż funkcjonuje i również ona dała zarobić inwestorom na przestrzeni roku. Zmiana ceny akcji w ciągu tego okresu wyniosła 169,81% i obecnie jedna akcja kosztuje 1,43 zł. Należy jednak pamiętać, że akcje spółki w upadłości układowej są obarczone bardzo dużym ryzykiem i mogą wiązać się z bardzo dużymi wahaniami cenowymi. Inwestorom, którzy lubią stabilne akcje, zdecydowanie odradzamy inwestowanie spółkę w niepewnej sytuacji finansowej.

źródło gpw.pl

AC (ACAUTOGAZ)
Nasze zestawienie zamyka firma dostarczająca rozwiązania do samochodowych systemów LPG/CNG. Fenomen marki STAG czyni ze spółki wiodącego w Polsce i liczącego się na świecie producenta instalacji LPG i CNG. Firma walczy o uwagę akcjonariuszy na warszawskim parkiecie inwestorskim nieprzerwanie od roku 2011, a jej wartość rynkowa wynosi 396,37 mln zł. Firma również hojnie obdarzyła swoich inwestorów na przestrzeni roku, notując wzrosty na poziomie 25,85% i obecnie jedna akcja kosztuje 40,90 zł.

źródło gpw.pl
źródło gpw.pl

Ponad 10% w dwa miesiące
W niecałe dwa miesiące od utworzenia subindeksu wszystkie spółki wchodzące w jego skład zanotowały łącznie 11,07% wzrostu. Branża motoryzacyjna ma się znakomicie i zdaje się napędzać całą gospodarkę, a na horyzoncie pojawiają się kolejne inwestycje. Akcje spółek motoryzacyjnych mogą wydawać się bardzo łakomym kąskiem dla inwestorów.

By nie popaść w przesadny optymizm należy przypomnieć, że każda inwestycja obarczona jest ryzykiem i należy o tym pamiętać podejmując decyzję o zakupie akcji.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Walduś, 28 lutego 2017, 21:19 2 0

Jestem w branży i zarabiam podwójnie! raz na sprzedaży części, drugi raz inwestując w akcje swoich dostawców, AP i IC !!!

Odpowiedz