Najciekawsze motoryzacyjne innowacje w 2016 r.

Filip Żyro, 19 grudnia 2016, 9:53

Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, jest to zatem dobra okazja do podsumowania. 2016 rok był rokiem dobrym dla branży motoryzacyjnej, a co za tym idzie także dla producentów części. W ciągu tego roku producenci części samochodowych po raz kolejny pokazali, że ich działy rozwoju nie próżnują, prezentując wiele ciekawych innowacyjnych produktów. Prezentujemy listę tegorocznych nowości, które przykuły naszą uwagę.

Monroe OESpectrum

Amortyzatory Monroe OESpectrum zostały zaprezentowane podczas tegorocznej Automechaniki – miejsca, w którym co dwa lata muskuły prężą wszyscy producenci części dla motoryzacji. Amortyzatory przeznaczone są dla wymagających klientów i zostały objęte aż 5-letnią gwarancją, która odbiła się dość szerokim echem w branży. Jednak nie tylko wydłużona gwarancja była nowością w przypadku części od Monroe. Amortyzatory OESpectrum wykorzystują opatentowaną przez Tenneco technologię R-TECH2 Rebound Valving, która ma zapewniać natychmiastową reakcję na zmieniające się warunki jazdy, skutkującą pewnym prowadzeniem i utrzymaniem całkowitej kontroli nad pojazdem. Amortyzatory wyposażono także w nowy zawór sterujący, którego zadaniem jest redukcja hałasu oraz wibracji.

nieb

Zautomatyzowane pojazdy od Delphi
Ciężko wyróżnić jeden produkt amerykańskiego producenta części motoryzacyjnych. Jak przystało na firmę pochodzącą z USA korporacja skupiła się na innowacyjnym obszarze swoich działań, koncentrując siły na badaniach związanych z autonomicznymi samochodami. Podczas Targów CES 2017 na połączonej trasie miejskiej i autostradowej w Las Vegas, Delphi przeprowadziło najbardziej skomplikowaną próbę jazdy zautomatyzowanej, jaka została kiedykolwiek zademonstrowana. Trasa o długości 6,3 mili pozwoli zaprezentować system jazdy zautomatyzowanej CSLP (scentralizowane wykrywanie, lokalizacja i planowanie) firm Delphi i Mobileye, który zostanie przygotowany do produkcji do roku 2019. CSLP to pierwsze gotowe do użytku, w pełni zintegrowane rozwiązanie jazdy zautomatyzowanej z wiodącym na rynku systemem percepcji oraz platformą obliczeniową.

Należy docenić starania amerykańskiej firmy, bowiem może okazać się, że to właśnie z jej rozwiązań zdecydują się korzystać koncerny motoryzacyjne w niedalekiej przyszłości.

Goodyear Eagle-360
Jednym z najbardziej ekstrawaganckich pomysłów w 2016 r. może okazać się koncepcyjna opona od Goodyeara w kształcie kuli. Każdego roku redakcja techniczna czasopisma Time sporządza listę „najlepszych wynalazków, które czynią świat lepszym, bardziej rozwiniętym, a niekiedy również odrobinę bardziej radosnym”. Goodyear Eagle-360 to koncepcyjna opona o sferycznym kształcie, zdolna zapewnić autonomicznym samochodom najwyższy poziom manewrowości i łączności, która została zaprojektowana w oparciu o wiedzę z zakresu inżynierii bionicznej dla zapewnienia większego bezpieczeństwa.

Pomysł Boscha – wtrysk wody zamiast benzyny
Zaawansowane silniki benzynowe tracą mniej więcej jedną piątą paliwa pobieranego ze zbiornika. Zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych, część benzyny służy do chłodzenia zamiast do napędzania. Dzięki nowemu rozwiązaniu z wtryskiem wody, Bosch pokazuje, że nie musi tak być. Dodatkowy zastrzyk wody pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 13 procent, szczególnie podczas przyspieszania lub przy szybkiej jeździe na autostradzie.

– „Wprowadzając wtrysk wody pokazujemy, że silnik spalinowy kryje w zanadrzu jeszcze kilka możliwości” – mówi dr Rolf Bulander, szef działu Bosch Mobility Solutions.

Oszczędność jest widoczna zwłaszcza w przypadku silników trzy– i czterocylindrowych, budowanych według zasad downsizingu (tego rodzaju silniki znajdują się pod maską współczesnych samochodów klasy średniej). Pierwszym pojazdem wyposażonym seryjnie w innowacyjny i przełomowy system wtrysku wody jest model BMW M4 GTS. Pojazd z turbodoładowanym silnikiem sześciocylindrowym oferuje zwiększoną moc i optymalne zużycie paliwa nawet przy pełnym obciążeniu. Bosch dostarcza części do system wtrysku wody montowanego w BMW M4 GTS.
57c9720d53ebcaa21b-09-16

Valeo Smart Light Experience – dla lepszej widoczności i bezpieczeństwa
W ramach tego projektu Valeo zaprezentowało w Paryżu dwa rozwiązania: High Definition Lighting i Valeo Kinetic System. Dzięki nim przyszłe samochody autonomiczne będą mogły lepiej komunikować się z otoczeniem, wykorzystując przednie i tyle lampy do wyświetlania ikonografik. W systemie Kinetic tylne lampy mogą pokazywać ikonki lub spersonalizowane komunikaty. Dzięki temu samochód autonomiczny będzie mógł przekazać informacje o zagrożeniu, samochodowi jadącemu bezpośrednio za nim. Ma to wpływać znacząco na skrócenie czasu reakcji potrzebnego do zainicjowania nagłego hamowania w sytuacji awaryjnej.
57f4d4bc1f3832016-10-05-05-nowosci-valeo-na-salonie-w-paryzu

W oczekiwaniu na 2017
Branża motoryzacyjna, a wraz z nią producenci części, mają się naprawdę dobrze. Świadczyć o tym mogą zaprezentowane nowości, które nie tylko są śmiałą wizją wybiegania w przyszłość, ale również dowodem, że nawet stare rozwiązania można ulepszyć. Producenci bez dwóch zdań nie przespali roku 2016 i również dlatego z niecierpliwością czekamy co przyniesie rok 2017.

Komentarze

Brak komentarzy