Chaos prawny w motoryzacji

, 27 czerwca 2008, 0:00

2010 rok to data budząca niepokój u wszystkich uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego. To wtedy wygasa rozporządzenie GVO, umożliwiające niezależnym warsztatom dostęp do informacji technicznych dotyczących napraw samochodów. Co stanie się z rynkiem motoryzacyjnym, prawami konsumentów i bezpieczeństwem wszystkich użytkowników samochodów kiedy przestanie obowiązywać rozporządzenie GVO? Jakie przepisy będą wtedy wiązały rynek motoryzacyjny ?

Scenariusz jest bardzo niepokojący. Brak GVO spowoduje duże zamieszanie prawne. Bez przepisów znajdujących się w rozporządzeniu GVO obowiązywać będą ogólne zasady zawarte w art. 81 i art. 82 Traktatu Komisji Europejskiej. W tej sytuacji obrona interesów sektora MSP po wygaśnięciu GVO będzie bardzo kosztowna, ponieważ będzie wymagała wielu opinii prawnych i ocen ekonomicznych, co spowoduje, że małe i średnie firmy nie podejmą się tego działania.

Niekonkretne prawo przepełnione dobrymi intencjami nie działa w praktyce. Z momentem wygaśnięcia GVO niezależny rynek straci dostęp do informacji technicznej służącej naprawie samochodów. Informacja jest podstawową sprawą do funkcjonowania i rozwoju dzisiejszej gospodarki. Dla rynku motoryzacyjnego jest szczególnie istotna, gdyż przekształca się on z rynku, w którym naprawiało się części na rynek pracy z systemami.

Brak dostępu do informacji technicznej będzie skutkował dla warsztatów utratą klientów, którzy chcąc dokonać przeglądu czy naprawy samochodu będą zmuszeni wybrać autoryzowany serwis.

Niezależny rynek motoryzacyjny to nie tylko warsztaty. Brak GVO doprowadzi do ograniczenia inwestycji w produkcję i narzędzia, a ostatecznie wyeliminuje z rynku zarówno producentów, jak i dystrybutorów części zamiennych i urządzeń warsztatowych.

Brak GVO oznacza duże trudności również dla konsumenta. Wolność wyboru będzie bardzo ograniczona- klient nie będzie mógł swobodnie decydować o miejscu naprawy- do dokonywania napraw przygotowane będą tylko Autoryzowane Stacje Obsługi, monopolistycznie zaopatrywane przez koncerny samochodowe w urządzenia warsztatowe, części i dane techniczne.

By zapobiec wystąpieniu prawnego chaosu Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych wspólnie z Federacją Konsumentów, Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów, Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej i Stowarzyszeniem Niezależnych Warsztatów Samochodowych utworzyło koalicję, która podjęła się reprezentacji interesów niezależnego rynku motoryzacyjnego powołując kampanię na rzecz Prawa do Naprawy, w skrócie zwaną R2RC. Jej celem jest przede wszystkim wprowadzenie korzystnych rozwiązań prawnych dla IAM po wygaśnięciu GVO i poprawa widoczności IAM, między innymi jako wartościowego sektora, mającego wkład w gospodarkę i rozwój społeczeństwa.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!