Ducato dla strażaków

16 maja 2008, 0:00

Niewielkie pojazdy ratowniczo-gaśnicze są używane przez jednostki zarówno państwowej, jak i ochotniczej straży pożarnej. Dzięki dużej mobilności mogą one bardzo szybko dotrzeć na miejsce zdarzenia i rozpocząć akcję gaśniczą czy ratownictwa technicznego, zależnie od wyposażenia. Dlatego jako samochody bazowe wybiera się lekkie podwozia lub furgony z silnikami o największej mocy. Oczywiście nie zawsze są one w stanie prowadzić akcję do końca, choćby z uwagi na małą ilość przewożonych środków gaśniczych, lecz z powodzeniem mogą ograniczać rozprzestrzenianie pożaru do momentu przyjazdu wsparcia.

Firma Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak proponuje do tej roli Fiata Ducato. Wybrano podwozie 3,5-tonowe wyposażone w silnik o mocy 115 kW, zapewniający prędkość maksymalną ok. 160 km/h. Techniczna DMC 4 t umożliwia przeciążanie samochodu w terenie i wieloletnią eksploatację ze stałym dużym obciążeniem (masa zabudowanego samochodu pokrywa się praktycznie z administracyjną DMC).
Samochód ma 4-drzwiową kabinę brygadową, mieszczącą 6 osób załogi. W jej wyposażeniu znajduje się kontrolny panel zabudowy pożarniczej informujący o otwarciu żaluzji skrytek, zawierający również główny włącznik zasilania elektrycznego oraz kontrolkę podniesienia masztu oświetleniowego.
Z uwagi na małą DMC podwozia, zdecydowano się na niekonwencjonalną zabudowę pożarniczą o konstrukcji samonośnej (bezszkieletowej), wykonaną z aluminium. Połączenia wykonano w technologii klejenia, nitowania i skręcania. Ramę pomocniczą i płytę podłogową zabudowy także wykonano z aluminium. Boczne skrytki są zamykane żaluzjami, a tylna za pomocą pokrywy odchylanej do góry na sprężynach gazowych. Łączna ich pojemność to około 7 m3.
We wnętrzu znajdują się półki aluminiowe z uchwytami i mocowaniami dla sprzętu zgodnie z wymaganiami ZG ZOSP RP i CNBOP oraz wymaganiami przyszłego użytkownika. Półki i pozostałe elementy zabudowy wewnątrz przedziału sprzętowego są wykonane z materiałów odpornych na korozję: stali nierdzewnej, aluminium, tworzywa sztucznego. Dach jest wykonany jako użytkowy, z dostępem za pomocą aluminiowej drabinki.
Wykonanie większości elementów z aluminium pozwoliło na uzyskanie ładowności zabudowanego pojazdu na poziomie 1100 kg (z kierowcą i załogą).

Wyposażenie gaśnicze można obejmować wysokociśnieniowy agregat AW 50/40 z pompą o wydajności 50 dm3/min przy ciśnieniu 40 barów, napędzaną silnikiem benzynowym B&S z rozrusznikiem elektrycznym. Zbiornik wody o pojemności 200 dm3 pozwala na prowadzenie akcji gaśniczej przez około 6 minut. Układ zasila linię szybkiego natarcia z wężem o długości 50 m z prądownicą wysokociśnieniową o wydajności 35 dm3/min z regulacją kształtu strumienia. Agregat ma modułową konstrukcję, można go wyjąć i zastosować w to miejsce motopompę.
Inną możliwością jest zastosowanie wysokociśnieniowego agregatu gaśniczego HDL 170, wytwarzającego bardzo wysokie ciśnienie 170 barów przy wydajności pompy 21 dm3/min. Jest ona napędzana silnikiem B&S, z rozrusznikiem elektrycznym. Pompa zasila zwijadło szybkiego natarcia z wężem o długości 50 mb, z prądownicą wysokociś¬nieniową z regulacją kształtu strumienia. W tym przypadku zbiornik wody ma pojemność 100 dm3, co pozwala na prowadzenie akcji gaśniczej także przez około 6 minut. Urządzenie to ma bardzo małą masę, bez wody tylko 88 kg, i może być opcjonalnie uzupełnione o układ dozowania piany. (PZ)
W zależności od wielkości zagrożenia, lekkie samochody ratowniczo-gaśnicze mogą samodzielnie prowadzić akcję gaśniczą lub pełnić rolę wsparcia. Dzięki dużym mocom silników docierają na miejsce akcji bardzo szybko, co nieraz decyduje o powodzeniu całej akcji ratunkowej. Ograniczona ilość środków gaśniczych umożliwia prowadzenie akcji przez kilka minut, w ciągu których na miejsce docierają większe pojazdy

Artykuł ukazał się w numerze 5/6 Vanekstra

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!