Nowoczesne stanowisko badawczo-pomiarowe MANN+HUMMEL

, 5 marca 2008, 0:00

MANN+HUMMEL skonstruował stanowisko badawczo-kontrolne dla filtrów powietrza silnikowego. Za pomocą tego nowego modułu testowego można dokonywać w laboratorium z dużą dokładnością symulacji obciążeń wkładów filtracji powietrza, jakie występują w ruchu ulicznym. Wyniki badań pozwalają na wypracowanie nowej normy ISO dla kontroli wkładów filtracji powietrza.

Osobliwością tego modułu pomiarowego jest możliwość stabilnej symulacji wpływu drobnych cząstek zanieczyszczeń na właściwości filtracyjne mediów filtracyjnych za pomocą generatora cząstek sadzy. Zaletą tego jest jeszcze bardziej dokładne i zgodne z wymogami producentów samochodów rozwijanie i produkcja wkładów filtracyjnych.

Dotychczas prototypy filtrów powietrza silnikowego badane były pod względem separacji zanieczyszczeń oraz pojemności zanieczyszczeń przez producentów filtrów w laboratoriach według normy ISO 5011 za pomocą kurzu testowego z cząstek kwarcu o wielkości od 0,3 do 300 mikrometrów.
W ruchu ulicznym wkłady filtracyjne konfrontowane są jednak ze stale rosnącym udziałem cząsteczek zanieczyszczeń o wielkości poniżej 1 mikrometra, które pochodzą z przemysłu i gospodarstw domowych i w przeważającej części składają się z sadzy. Jeżeli taki kurz zostanie zassany przez silnik samochodu, może on spowodować przyspieszone zużycie lub wręcz uszkodzenie mechanicznych i elektronicznych elementów budowy.

Drobny pył zapycha media filtracyjne
Ten drobny pył skraca wyraźnie trwałość wkładów filtracji powietrza, ponieważ drobiny te znacznie szybciej osadzają się i blokują medium filtracyjne niż grubszy kurz. Zapycha on pory medium filtracyjnego, zmniejsza przekrój i powoduje utratę ciśnienia. Konsekwencją tego jest zwiększone zużycie paliwa, przedwczesne blokowanie medium filtracyjnego, a tym samym skraca się okres serwisowania i wzrastają koszty eksploatacyjne.

Ponieważ wyniki testów laboratoryjnych według ISO 5011 tylko częściowo pozwalają się przenieść w realne warunki ruchu ulicznego, MANN+HUMMEL uzupełniła swoje testy laboratoryjne o próbne jazdy flotą samochodową oraz o testy na zewnętrznym stanowisku pomiarowym. Próby te dają najbardziej realistyczne wyniki, choć trwają one tygodniami lub miesiącami i są przeprowadzane w stale zmieniających się warunkach ulicznych i pogodowych.

Wyniki w ciągu jednego dnia
Wykorzystanie urządzeń testujących w nowym laboratorium pozwala na uzyskanie wyników już w ciągu jednego dnia. Ponadto MANN+HUMMEL może analizować teraz wpływ najdrobniejszych cząstek zanieczyszczeń z otoczenia na właściwości filtracyjne mediów filtracyjnych w trybie powtórzeń przy utrzymaniu tych samych warunków. Pierwsze filtry powietrza, które przeszły cykl badań według nowych standardów, są już w stałym użytkowaniu.

Sercem jednostki testującej jest sterowany komputerowo generator cząstek sadzy , który wytwarza je poprzez spalanie cząstek sadzy propanu o przeciętnej wielkości od 80, 95 lub 100 nanometrów. generator ten połączony jest z wysoce czułym systemem pomiaru cząstek zanieczyszczeń, co umożliwia stała kontrolę polaryzacji i koncentracji cząstek sadzy.

Obok zachowania się pyłów MANN+HUMMEL kontroluje we wkładach filtracji powietrza stopień ich separacji, pojemność zanieczyszczeń, opór przepływu, stabilność wkładu filtracyjnego pod wpływem wilgoci oraz szczelność. Firma MANN+HUMMEL produkuje na świecie w 11 swoich fabrykach rocznie blisko 60 milionów wkładów filtracji powietrza do samochodów osobowych i ciężarowych.

 

Komentarze

Brak komentarzy