Automatyczny hamulec postojowy

, 23 grudnia 2007, 0:00

Bosch opracował APB‑M (Automated Parking Brake – Motor on Caliper) – zacisk hamulca, w którym zintegrowany silnik elektryczny przejmie zadania hamulca postojowego. Dzięki temu rozwiązaniu producenci samochodów będą mogli zastąpić mechaniczną dźwignię hamulca postojowego przyciskiem uruchamiającym tę funkcję.

Obecnie popularne są dwie koncepcje funkcji automatycznego hamulca postojowego. Jego działanie może powodować zewnętrzny silnik elektryczny poruszający linkę hamulcową, może być on także uruchomiany poprzez silnik elektryczny znajdujący na obu zaciskach hamulców tylnej osi. Rozwiązanie APB‑M Boscha opiera się na drugiej koncepcji, która umożliwia całkowitą rezygnację z elementów takich, jak linka hamulcowa, siłownik oraz dźwignia hamulca. Aby podłączyć funkcję do osobnego sterownika, oprócz przewodu hydraulicznego, który jest elementem zacisku hamulca, należy dodać tylko przewód elektryczny do transmisji danych i zasilania.

W połączeniu z elektronicznym systemem kontroli trakcji ESP, hamulec postojowy APB-M może realizować także funkcje wspomagające. W momencie zatrzymania się pojazdu na wzniesieniu, system ESP może utrzymać ciśnienie w układzie hamulcowym nawet wtedy, gdy kierowca nie naciska już na pedał hamulca. Jeśli pojazd ruszy, hamulec zostaje automatycznie zwolniony. Jednak w przypadku wyłączenia silnika lub opuszczenia pojazdu przez kierowcę, hamulec postojowy blokuje się na stałe w sposób elektromotoryczny. Po powrocie do auta lub włączeniu silnika, kierowca nie musi pamiętać o zwolnieniu hamulca postojowego. W zależności od kąta nachylenia pojazdu i położenia pedału gazu oraz sprzęgła, jest on w odpowiednim momencie zwalniany automatycznie. Również w razie konieczności hamowania awaryjnego kierowca może przyciskiem uruchomić hamulec postojowy. Przykładowo, w przypadku awarii siłownika hamulców APB‑M wykorzystuje do hamowania system ESP, który wytwarza odpowiednie ciśnienie i wyhamowuje wszystkie cztery koła pojazdu ze stałym, określonym opóźnieniem, a dzięki zintegrowanej funkcji ABS zapobiega także blokowaniu kół. APB-M może także wykorzystywać dane ze zintegrowanych czujników, np. po to, by ustalić stopień zużycia klocków hamulcowych. W ten sposób kierowca otrzymuje odpowiednio wcześniej informację o konieczności wymiany klocków.

Nowe urządzenie będzie gotowe do produkcji seryjnej w 2010 roku.

 

Komentarze

Brak komentarzy