Cała prawda o zawieszeniu z komputera

13 grudnia 2007, 0:00

Techniki komputerowe i połączenia bezprzewodowe są dziś nieodzowną częścią niemal wszystkich urządzeń do sprawdzania geometrii kół.

Animowany pojazd ustawia się w zależności od regulacji mechanika. W miarę sprawdzenia i regulacji ikony sterowania sygnalizują – co już zostało ustawione, co jeszcze wymaga regulacji. To tylko niektóre z nowoczesnych udogodnień wykorzystywanych do sprawdzania geometrii i zbieżności kół pojazdów.

Komputerowe kreskówki

Sprawdzanie geometrii i zbieżności kół w przy użyciu animacji w systemie 3D oferuje firma WSOP. Proponuje bowiem nowe interaktywne urządzenie Facom FFB GTR 700. Jest ono sterowane przez wydajny układ pomiaru z 4 głowicami i 8 kamerami CCD. Poziom dokładności odpowiada obowiązującym wymaganiom w zakresie regulacji układów jezdnych dla najnowocześniejszych pojazdów. Urządzenie wyposażone w nadajnik i odbiornik radiowy wysokiej częstotliwości przekazuje pomiary do centralnego procesora. Parametry czujników pozwalają na dokonanie skrętu kół do ok. 20 st. bez używania elektronicznej płyty obrotowej. Urządzenie działa w środowisku Windows XP Pro, zapewniono przyszłe podłączenie do narzędzi Internetu oraz Intranetu.
Dodatkowo interfejs człowiek – maszyna umożliwiający prowadzenie dialogu: animowany pojazd w przedstawieniu 3D ustawia się w zależności od regulacji w położeniu, jakie widzi operator przeprowadzający czynność. W miarę sprawdzenia i regulacji ikony sterowania sygnalizują, co zostało zrobione oraz co jeszcze pozostaje do zrobienia. Pełny zestaw ikon odpowiadających funkcjom. Jest ich ponad 70. Standardowe paski narzędzi można dostosować do wymogów właściwych dla stanowiska pracy (szybka diagnostyka, pełna kontrola wszystkich kątów, badanie przeprowadzane rutynowo).
Przed rozpoczęciem kontroli i pełnej regulacji dostępne są statyczne wartości od chwili założenia głowic pomiarowych na koła: pozwala to na skrócenie czasu trwania operacji, na przekazanie klientowi jasnego wyniku w postaci ilustracji, na omówienie wyniku wspólnie z nim w celu przeprowadzenia regulacji natychmiast lub w przyszłości.

Kompletny układ pomiaru obejmuje:
– stała kontrola zgodności kątów układu pomiaru dzięki temu, że 8 czujników CCD obejmuje swoim zasięgiem obszar 360 stopni,
– dodatkowe pomiary: szerokość rozstawu kół pojazdu, pomiary rozstawu osi, przesunięcia osi przedniej i tylnej,
– dodatkowe pomiary dla osi tylnej są niezbędne dla pojazdów po poważnych wypadkach,
– pomiary kół odciążonych (pojazd podwieszony),
– kompensacja bicia tarcz 4 kół jednocześnie,

– skręt kół od jednego do drugiego położenia skrajnego przy pomocy obrotnic elektronicznych (w opcji),
– pomiar dla pojazdów z 4 kołami kierowniczymi (napędzającymi).

Aktywne i pasywne
Z kolei firma Best Products proponuje cztery urządzenia: dwa z głowicami aktywnymi oraz dwa z najnowocześniejszym system 3D z głowicami pasywnymi. Pierwsze z nich to Ecoliner DSP (produkcji Best Products), komputerowe urządzenie do szybkiego i precyzyjnego pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu dla samochodów osobowych i dostawczych. Posiada 4 głowice, kamery CCD i 6 lub 8 sensorów.
Czytelne ekrany zbiorcze ułatwiają i usprawniają regulację. Funkcja zoom umożliwia powiększenie interesującego nas parametru na cały ekran. Ponadto program szybkiej dodatkowej inspekcji podstawowych układów samochodu daje dodatkowe profity z napraw dla warsztatu. Szybka w obsłudze baza danych klientów (ok. 30 tys. protokołów pomiarowych) pozwala odtworzyć poprzednie regulacje sprawdzanego pojazdu. Cena urządzenia, w zależności od liczby sensorów, wynosi 30,14 tys. zł – 31,17 tys. zł plus 22 proc. VAT.

Geoliner 480 firmy Hofmann ma też 4 głowice i kamery CCD oraz 8 sensorów. Zaś program roboczy PRO 32 standard wyposażony jest w obszerną bazę danych regulacyjnych pojazdów z różnych regionów świata. Cena urządzenia to ok. 38,1 tys. zł plus 22 proc. VAT.
Natomiast urządzenie Geoliner 670 (produkcji Hofmann/ Snap-on) to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń systemu 3D. Dzięki przyrządom do pomiaru osi 3D istnieje możliwość pomiaru osi także w warsztacie. Zoptymalizowana technika kamerowa tych przyrządów oferuje następujące korzyści:
– profesjonalne przyrządy do pomiaru osi w technice 3D mogą być stosowane także w warsztatach, które do tej pory w związku z bardzo małą ilością dostępnego miejsca nie mogły ich używać,
– odstęp między ścianą a środkiem płyt obrotowych dla osi przedniej wynosi tylko 1,75 m w stosunku do 2,80 m w zwykłych przyrządach do pomiaru osi za pomocą techniki kamerowej,
– pomiar samochodu dostawczego, którego długość dochodzi do 7,35 m, może zostać teraz przeprowadzony na stanowisku roboczym do pomiaru osi w technice 3D o długości zaledwie 8,5 m; w dotychczasowych systemach kamerowych ilość potrzebnego miejsca wynosi 9,5 m,

– przyrząd do pomiaru osi wymaga zaledwie miejsca roboczego o wielkości co najmniej 6 m, aby można dokonać pomiaru samochodów osobowych.
Pomiar polega na precyzyjnym wyznaczeniu w przestrzeni pozycji osi obrotu czterech kół oraz osi skrętu kół przedniego zawieszenia przy wykorzystaniu technologii 3-wymiarowego modelowania.
Ten sposób pomiaru pozwala na znaczne uproszczenie pomiaru geometrii zawieszenia – po wjechaniu pojazdem na płyty obrotowe zakładamy na koła głowice refleksyjne, przetaczamy pojazd o ok. 20 cm w tył i z powrotem – aby zmierzyć kąty osi sworznia zwrotnicy skręcamy koła – i w tym momencie ukazują się na ekranie pełne wyniki pomiaru. Czas pomiaru trwa poniżej 5 minut. Ponadto nie trzeba dodatkowo unosić osi pojazdu ani wykonywać kompensacji bicia obręczy.
Głowice refleksyjne zakładane na koła nie zawierają żadnych elementów elektronicznych,

które mogłyby zostać uszkodzone w wyniku uderzenia lub upadku głowicy. System jest całkowicie bezkablowy, głowice nie wymagają kalibracji ani idealnie zniwelowanego stanowiska, zbędne są elektroniczne płyty obrotowe.
Urządzenie dostępne jest w 2 wersjach:
– z kamerami na belce poprzecznej opartej na dwóch słupach wysokich przeznaczona dla stanowiska z podnośnikiem nożycowym lub 4 kolumnowym,
– z kamerami na dwóch słupach niskich przeznaczona do pracy na stanowisku kanałowym.
Jego cena w zależności od wersji waha się od ok. 54,7 tys. zł do 64,1 tys. zł.
Podobne właściwości ma też urządzenie Geoliner 780. Kamery pomiarowe poruszają się po aluminiowych prowadnicach w dół i w górę automatycznie synchronizując swoje położenie z wysokością, na którą został podniesiony pojazd. Urządzenie jest wyposażone w trzecią kamerę, która nadzoruje prace obu kamer pomiarowych. Takie rozwiązanie pozwala w sposób ciągły kontrolować prawidłowość pracy obu kamer. Ponadto stanowisko może być przelotowe. Ponadto urządzenie wyposażone jest m. in. w 4 głowice refleksyjne i zdalne sterowanie na podczerwień. Jego cena to ok. 85 tys. zł plus 22 proc. VAT.

Badanie na odległość
Nowe urządzenie oferuje również firma Werther International Poland. Jest to Munster 3008 Bluetooth, które służy do pomiaru kątów ustawienia kół samochodowych i wykonywania regulacji. Działa ono na bazie komputera PC, w systemie Windows XP. Głowice pomiarowe mocowane są do obręczy kół za pośrednictwem uchwytów. Pomiar kątów poziomych dokonywany jest przez kamery CCD cyfrowe, komunikacja między głowicami odbywa się dzięki podczerwieni, zaś komunikacja z komputerem za pomocą bluetooth.
Urządzenie zbudowane jest z konsoli, która zawiera komputer DELL, układ komunikacyjny, ładowarkę akumulatorów, drukarkę, monitor, mysz; głowic pomiarowych z 8 czujnikami poziomymi CCD oraz 8 czujnikami kątów pionowych, obrotnic oraz blokad hamulca i kierownicy.

Munster 3008 Bluetooth działa poprzez:
– pomiar kątów poziomych za pośrednictwem cyfrowych kamer CCD i współpracujących z nimi nadajników podczerwieni,
– pomiar kątów pionowych przy pomocy kątomierzy grawitacyjnych cieczowych o rozdzielczości 0,01 stop.,
– komunikacja między głowicami i konsolą za pośrednictwem szybkiej transmisji radiowej bluetooth,
– czułość kamer CCD i natężenie fal nadajnika regulowane automatycznie w zależności od wybranej funkcji.
Oprócz tego urządzenie posiada m.in. samoczynny tryb „uśpienia” i pomiarowy głowic, własne akumulatorowe zasilanie głowic, elektroniczną poziomicę w głowicach, 3 pkt. Kompensację kompensacja bicia obręczy, kompensację błędów (niewypoziomowania) stanowiska pomiarowego czy funkcję regulacji zbieżności przy skręconych kołach.

Komunikacja w podczerwieni
Natomiast spółka S-A-M proponuje nowe urządzenie firmy Ravaglioli – TD 1870 BTHZ, które charakteryzuje się nowoczesna stylistyką, doskonałą jakością, jej łatwą obsługą. Wszystkie główne kąty obu osi samochodu są mierzone przy pomocy 4 głowic z 8 sensorami. Jednostka sterująca wyposażona została w komputer, kolorową atramentową drukarkę, format wydruku A4 i monitor 19″ wysokiej rozdzielczości LCD. Głowice zasilane są bateriami akumulatorów, ładowanych w sposób automatyczny, gdy znajdują się one na szafce przestawnej. Szafka posiada duże koła ułatwiające przemieszczanie wewnątrz warsztatu. Zarządzanie oprogramowaniem i wizualizacja za pomocą systemu Windows, samochodowa baza danych. Przeliczanie parametrów w zależności od wysokości samochodu. Urządzenia współpracują z obrotnicami mechanicznymi lub elektronicznymi. Ciężar głowic 3,5 kg.
Komunikacja między sensorami głowic kół przednich i tylnych odbywa się bezprzewodowo na podczerwień w technice CCD. Zaś komunikacja między głowicami a jednostką centralną na zasadzie bezprzewodowej w technologii Bluetooth. Urządzenie kosztuje 9500 euro, czyli ok. 35,7 tys. zł plus 22 proc. VAT.

Lekkie głowice
Italcom proponuje zaś urządzenia CEMB DWA, np. DWA 400 i DWA 800. Jest to komputerowy system do pomiaru geometrii kół samochodów osobowych i dostawczych, wyposażony przyjazny program pomiarowy z interaktywną pomocą skracającą czas procedury ustawiania geometrii. System składa się z 4 ultralekkich głowic (zaledwie 2,7 kg), wyposażonych łącznie w 8 sensorów najnowszej generacji z komunikacją przewodową lub bezprzewodową (Bluetooth).
Procedura pomiarów oraz sposobu regulacji w pojeździe krok po kroku ukazywana jest na kolorowym monitorze w grafice 3D. Program umożliwia jednoczesne odczytywanie wszystkich parametrów osi, co pozwala na obserwację zmian wzajemnie od siebie zależnych, skracając przez to do minimum czas operacji regulacyjnych.

Laserowa geometria
Bogatą ofertę urządzeń do geometrii kół ma bydgoska firma Precyzja – Bit. GTO Laser umożliwia dokonanie kontroli geometrii ustawienia kół w samochodach: osobowych i tzw. miniwanach, a także dostawczych, posiadających obręcze kół w zakresie średnic od 12″ do 18″. Jest to urządzenie laserowo-mechaniczne, za pomocą którego kąty poziome (zbieżności kół, przesunięcie kół osi przedniej i odchylenie geometrycznej osi jazdy od osi symetrii) mierzone są na drodze optycznej z wykorzystaniem niskoenergetycznych laserów półprzewodnikowych, a kąty pionowe (kąty pochylenia kół oraz kąty wyprzedzenia i pochylenia osi sworzni zwrotnic) w sposób mechaniczny. Posłużenie się wiązkami światła laserowego umożliwia pomiar nawet przy bardzo intensywnym nasłonecznieniu. Użyte lasery są w pełni bezpieczne. Zespoły pomiarowe zasilane są bateriami akumulatorów nowej generacji (bez efektu pamięciowego). Istnieje oczywiście możliwość pracy przewodowej.

GTO Laser w swojej najbogatszej – czteroczujnikowej wersji pozwala wykonać pełną geometrię kół również w samochodach powypadkowych. Użytkownik wykorzystując belkę kontrolną i specjalny przyrząd do sprawdzania luster, ma możliwość sprawdzenia dokładności wskazań. Cena urządzenia waha się od 11 tys. zł do 13,1 tys. zł plus 22 proc. VAT.
Z kolei GTI Geomaster, dostępny w kilku wersjach: Standard, Specjal, Radio, to przyrząd komputerowy, posiadający 4 głowice i 8 czujników położenia, monitor 17″, drukarkę z przewodem, rozpórkę hamulca i blokadę kierownicy. Sterowane mogą być kablem lub radiem. Ich ceny wahają się od 21 tys. zł do 27,6 tys. zł. plus 22 proc. VAT.

Badanie w Matriksie
Firma Unimetal ze Złotowa oferuje przyrząd do ustawiania zbieżności kół Matrix. Wszystkie charakterystyczne kąty obu osi pojazdu są kontrolowane poprzez głowice pomiarowe oraz czujniki CCD z przekazem w podczerwieni. Jednostka sterująca pozwala na archiwizację przetwarzanych danych oraz zarządzanie jego zasobami.
Szafka, na której umieszczona jest jednostka sterująca, wyposażona jest w duże koła umożliwiające łatwe przemieszczanie urządzenia wewnątrz warsztatu, a specjalne podpory z boku umożliwiają przechowywanie oraz doładowywanie baterii głowic pomiarowych.

Dostępne wersje to: Space Matrix 4, Space Matrix 6 czy Space Matrix 8. Ich wyposażenie obejmuje m.in.:
– 4 czujniki do kontroli i regulacji zbieżności kół,
– transmisja danych między głowicami w podczerwieni,
– przewodowa transmisja danych między przednimi głowicami a jednostką sterującą,
– jednostka sterująca (komputer klasy PC), monitor 15″, klawiatura, drukarka atramentowa, ładowarka do baterii,
– 2 przednie głowice pomiarowe oraz 2 tylne przekaźniki razem z zaciskowymi zaczepami,
– 4 bezprzewodowe głowice pomiarowe (komunikacja na podczerwień) -transmisja danych między głowicami w podczerwieni,
– 6 przetworników CCD – czujników do kontroli i regulacji zbieżności kół.

Ceny urządzeń z serii Matrix, w zależności od typu, wahają się od 19,9 tys. zł do 26,8 tys. zł plus 22 proc. VAT.

Z marką i w zestawie
Natomiast potentat na rynku urządzeń samochodowych, Robert Bosch oferuje dwa typy przyrządów do sprawdzania geometrii kół: FWA 510 z systemem 8-czujnikowym (wersja przewodowa) oraz FWA 515 z system 8-czujnikowy (wersja bezprzewodowa).
Oba modele, w których pomiar oparty jest na technice 8-czujnikowej z wykorzystaniem kamer CCD (brak zakłóceń przy intensywnym oświetleniu słonecznym), różnią się sposobem obsługi. FWA 515 z głowicami bezprzewodowymi i ze stacjami ładowania głowic przy szafie umożliwia jeszcze szybsze i łatwiejsze wykonanie pomiarów. Istnieje możliwość wymiany danych za pomocą złącza szeregowego, np. do serwera sieci warsztatowej.
Głowice pomiarowe wyposażone są w elektroniczne poziomnice ze wskaźnikiem diodowym. Dzięki temu na poziomnicę nie trzeba wpatrywać się dokładnie z góry. Jest to wygodne podczas pracy przy samochodzie uniesionym na podnośniku. Baza danych obejmuje ogółem ok. 20 tys. pojazdów, podzielonych na regiony świata. Dodatkowe dane dotyczące poszczególnych modeli mogą być wprowadzane przez użytkownika i zapamiętywane.

Oba urządzenia, FWA 510 i FWA 515, są dostarczane w stanie kompletnym, gotowym do pracy. W skład kompletu wchodzą: wózek, monitor kolorowy 17″, klawiatura, mysz, kolorowa drukarka, zestaw głowic pomiarowych, blokada pedału hamulca i blokada koła kierownicy.
Cena zestawu FWA 510 to 10 650 euro, czyli ok. 40,7 tys. zł plus 22 proc. VAT, a cena zestawu FWA 515 to 12 380 euro, czyli ok. 47,3 tys. zł plus 22 proc. VAT.

Źródło: Auto Service Manager nr 12/2007 

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!