Silnik roku 2007

, 10 października 2007, 0:00

Nagroda International Engine of the Year to Oskar dla producentów silników. Tegoroczna, to już ósma edycja tego konkursu. Jury złożone z dziennikarzy pism specjalistycznych z 30 krajów wybrało najbardziej zaawansowane technologicznie jednostki w 11 kategoriach.

Silnik 1,6 litra Turbo montowany w samochodach MINI Cooper S oraz Peugeot 207
W kategorii 1,4 -1,8 litra zwyciężyła jednostka napędowa z doładowaniem – owoc współpracy koncernów BMW i PSA zostawiając w tyle 70 rywali w bardzo konkurencyjnej kategorii. Czterocylindrowy silnik z wtryskiem bezpośrednim montowany w pojazdach Mini Coopers S oraz Peugeot 207 wyróżniają wysokie osiągi oraz niskie zużycie paliwa i niska emisja.

Kompaktowy moduł filtracji oleju Sogefi Filer Division
Koncern Sogefi Filter Division opracował moduł filtracji oleju do zwycięskiego silnika. Zwarta konstrukcja modułu integruje funkcje chłodzenia oleju, jak również szereg innych w bardzo ograniczonej przestrzeni. Dzięki specjalnie opracowanej technologii plisowania kształtowego „Chevron” moduł filtracyjny zajmuje 20 procent mniej miejsca do osiągnięcia określonej pojemności filtracyjnej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce zostało wykorzystane do integracji żebrowanej chłodnicy oleju, co zapewnia optymalny stosunek sprawności chłodzenia do straty ciśnienia oleju. Oprócz specjalnego plisowania materiał filtracyjny musi spełniać podwyższone standardy jakościowe ze względu na bardzo wysoki przepływ oleju w nowoczesnych silnikach. W tym przypadku zastosowano w pełni syntetyczny, włókninowy materiał filtracyjny zaprojektowanych do przebiegów międzyprzeglądowych wynoszących 30,000 km i zapewniający identyczne parametry przez cały okres użytkowania.

Wygoda dla warsztatu

Wymiana oleju musi być przeprowadzona szybko i czysto, czy raczej takie są wymagania mechaników. W celu sprostania tym wymaganiom moduł filtracji oleju posiada zawór odpływowy, który otwiera się automatycznie w momencie odkręcenia pokrywy filtra. Kanał zintegrowany z obudową zapewnia odpływ oleju do miski. Kiedy zespół pokrywa-filtr jest zamknięty, kanał również pozostaje szczelnie zamknięty. Wkład filtracyjny tu stosowany nazywa się wkładem „eko” ze względu na możliwość jego całkowitego spalenia bez pozostałości. Syntetyczny materiał, z którego wykonano wkład, utrzymywany jest przez zaledwie dwa plastykowe dyski wykonane z poliamidu, co umożliwia bezpieczne dla środowiska usunięcie filtra. Na rynku wtórnym wkład filtracyjny jest dostępny pod marką Purflux (L358).

 

Komentarze

Brak komentarzy