Profesjonalne płukanie układu klimatyzacji wydłuża jego żywotność

, 25 września 2007, 0:00

Coraz więcej producentów pojazdów oraz ich komponentów wymaga, aby przy wykonywaniu prac serwisowych prowadzić i dokumentować również płukanie układu klimatyzacji.
Jego czystość jest warunkiem koniecznym do tego, aby zapobiegać awariom powstałym wskutek zanieczyszczeń i zapewnić niezawodne funkcjonowanie. Tylko pod tym warunkiem roszczenia gwarancyjne mogą zostać uznane.
Jeżeli komponenty układu klimatyzacji są wadliwe (np. zużyty filtr-osuszacz, uszkodzona sprężarka), zanieczyszczenia mogą łatwo rozprzestrzenić się po całym układzie. Z tego względu niezbędne jest płukanie całej klimatyzacji przed wymianą uszkodzonych części na nowe.
Behr Hella Service oferuje specjalne zestawy do płukania – zarówno roztworem chemicznym, jak i azotem. W przypadku płukania azotem wszystkie komponenty układu oraz łączące je węże są przedmuchiwane ciśnieniem ok. 12 bar i osuszane. Zaletą tej metody jest niski koszt nabycia azotu oraz jego utylizacji. W przypadku płukania specjalnym roztworem chemicznym konieczne jest usunięcie jego pozostałości z komponentów klimatyzacji oraz osuszenie za pomocą azotu.

Połączenie obu tych metod jest bardzo skuteczne. Dlatego też zaleca się ich zastosowanie w przypadku wymiany sprężarki. Przy trzeciej zalecanej metodzie komponenty układu klimatyzacji płukane są przy pomocy maszyny serwisowej SECU (SECUsmart lub SECUmobile produkcji Behr Hella Service) oraz specjalnego urządzenia do płukania z filtrem i adapterami (dostępne osobno). Zaletą tej metody jest niski koszt substancji płuczącej oraz jej utylizacji, a także skuteczne usuwanie luźnych zanieczyszczeń i oleju.

Cztery decydujące powody, dla których warto płukać klimatyzację:
1. Usuwanie opiłków metalu powstałych wskutek uszkodzenia sprężarki.
2. Poprzez przedostanie się wilgoci do wnętrza układu (gdy był on otwarty przez dłuższy czas np. po wypadku) powstają niewielkie ilości kwasów, które należy usunąć.
3. Należy wypłukać cząstki elastomerów (gumy), które mogą spowodować zapchanie części układu.

4. Zanieczyszczony czynnik chłodzący oraz olej należy dokładnie usunąć.

Wskazówki Behr Hella Service dotyczące płukania:
• Płukać zawsze osobno poszczególne komponenty układu.
• Nie wolno płukać filtra-osuszacza, zaworów i sprężarki.
• Po płukaniu roztworem chemicznym należy zawsze zastosować azot w celu osuszenia.

• Po każdym otwarciu układu klimatyzacji konieczna jest wymiana filtra-osuszacza i o-ringów otwartego elementu.

Dalsza wskazówka:
Oleje sprężarkowe PAO Behr Hella Service PAO 68 i PAO 68 PLUS UV są olejami syntetycznymi o szerokim zastosowaniu w klimatyzacjach pojazdów osobowych, ciężarowych jak również maszyn budowlanych i rolniczych. Oleje PAO produkcji Behr Hella Service nie są higroskopijne, nie absorbują wilgoci, dzięki czemu można je przechowywać przez długi czas po otwarciu opakowania.
Poza tym nadają się do wszystkich rodzajów czynnika chłodzącego i są kompatybilne ze wszystkimi środkami smarującymi. Charakteryzują się szerokim zakresem działania: od -69°C do +315°C. Oleje PAO mają ponadto wyższą wydajność chłodzenia i redukują poziom hałasu wytwarzanego przez sprężarkę.

 

Komentarze

Brak komentarzy