Hella opracowuje systemy elektroniczne i optyczne

, 12 września 2007, 0:00

Hella rozpoczęła produkcję trzech zupełnie różnych systemów wsparcia kierowcy.

Jest to: asystent zmiany pasa, kamera cofania i tempomat z kontrolą odległości ACC.
W opracowaniu są kolejne systemy. Hella kładzie specjalny nacisk na technologię czujników opartych na kamerach.

Ciągłemu rozwojowi systemów wsparcia kierowcy towarzyszy unijna kampania poprawy bezpieczeństwa na drogach, celem której jest doprowadzenie do zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków o połowę do roku 2010.
Systemy wsparcia kierowcy Helli oparte są na technologii czujników kamerowych i ultradźwiękowych, a także na podczerwonym pomiarze czasu jazdy (lidar – wykrywanie i pomiar światła) oraz 24-gigahercowym radarze.

Celem badań i konstrukcji Helli jest dalsze podnoszenie komfortu i bezpieczeństwa na drogach poprzez łączenie czujników i elementów funkcjonalnych. W ten sposób np. można zrealizować system przed-kolizyjny, łącząc technologię czujników przedniej kamery i 24-gigahercowego radaru. Jeśli system wykryje obiekt w dużym stopniu zagrażający kolizją, „stawia na baczność” systemy bezpieczeństwa biernego (pasy, ustawienie foteli, przygotowanie airbagów do odpalenia w odpowiednim czasie i stopniu, domykanie szyberdachu itp.). Jeśli kolizja jest nieunikniona, system inicjalizuje hamowanie awaryjne, a tym samym redukuje impet uderzenia i zakres kolizji.

Hella opracowuje następujące systemy wspomagania kierowcy:

Adaptacyjny zasięg świateł mijania
System nieprzerwanie dopasowuje zasięg inteligentnych świateł AFS w taki sposób, by zapewnić kierowcy optymalną widoczność. Uzyskuje się to na drodze dostosowywania zasięgu świateł do ruchu innych użytkowników drogi, i tych jadących z przeciwka, i tych na tym samym pasie.

Kontrola uwagi kierowcy
Ten system wykrywa mruganie oczami dzięki zamontowanej w kierownicy kamery naprzeciw oczu kierowcy. Jeśli częstotliwość mrugania się zmniejsza, system to zauważa. Jeśli oko pozostaje zamknięte dłużej niż przez 1,5 s podczas jazdy, odzywa się sygnał dźwiękowy. Ponadto można realizować rozpoznawanie biometrycznych funkcji twarzy. System ten jest obecnie w fazie przedprodukcyjnej.

Ostrzeżenie o odstępie
Ten oparty na 24-gigahercowym radarze system wykrywa prędkość względną oraz odległość wobec pojazdu przed sobą i informuje kierowcę, gdy odległość ta zaczyna być niebezpieczna. Obniża to ryzyko kolizji związanych z niewłaściwymi odstępami.

Nieoślepiające lampy drogowe
System ten pozwala kierowcy podróżować nieprzerwanie z włączonymi lampami drogowymi. Jeśli pojawią się w polu świecenia inni użytkownicy drogi, którym zagrozi oślepienie, następuje automatyczne wygaszenie strumienia światła w tym zakresie, który może oślepić innych.

Ostrzeżenie o zjeżdżaniu z pasa

Dzięki czujnikowi kamerowemu w przednim pasie wykrywane jest niezamierzone zjeżdżanie z pasa ruchu. Kierowca jest wówczas ostrzegany optycznie, dźwiękowo i dotykowo. Dzięki temu można uniknąć kolizji bocznych.

Inteligentny szperacz
Na bazie inteligentnego rozkładu światła w systemie AFS można zrealizować oświetlanie ludzi bądź obiektów stanowiących potencjalne zagrożenie na drodze pojazdu. Kierowca dostrzega takie niebezpieczeństwa dużo wcześniej i może odpowiednio dostosować swój sposób jazdy.

Asystent parkowania
Elektroniczny asystent parkowania pozwala kierowcy parkować wygodnie i bezpiecznie nawet w ciasnych miejscach do parkowania równoległego. Podczas przejazdu ultradźwiękowy czujnik dokonuje pomiarów miejsc do zaparkowania. Jeśli przestrzeń jest wystarczająca, można uruchomić procedurę parkowania. Kierowca tylko operuje pedałem gazu i hamulca, konieczne manewry kierownicą wykonywane są automatycznie.

Top view
Ten system składający się z czterech kamer o kącie widzenia 180 st., zamontowanych z przodu, z tyłu i na lusterkach bocznych umożliwia kierowcy obserwację auta z lotu ptaka na ekranie, a tym samym bezpiecznie manewrować.

Rozpoznawanie znaków drogowych
Z pomocą kamery przedniej wykrywane są znaki drogowe – i identyfikowane. Także tu kierowca może zostać odpowiednio wcześniej powiadomiony i ostrzeżony, możliwe jest też powiązanie tego systemu z aktywnym tempomatem ACC. Podnosi to zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy, łatwiej też uniknąć kolizji spowodowanych niedostosowaniem prędkości.

Następujące systemy są już na rynku:

ACC (adaptacyjny tempomat)

Ten system Helli działa na bazie podczerwonych czujników (lidar). Określa on względną prędkość i odległość wobec pojazdu poprzedzającego i odpowiednio dostosowuje prędkość. Obniża stress, podnosi komfort jazdy i obniża zagrożenie najechania.

Asystent zmiany pasa
Czujniki technologii 24-gigahercowy radaru wykrywają innych użytkowników drogi po bokach pojazdu (w martwym kącie). Wspierają kierowcę dzięki nieprzerwanemu monitoringowi pasów obok i mogą go ostrzec podczas zmiany pasa.

Kamera cofania
System składa się z kamery ze zintegrowanym czujnikiem obrazu CMOS. Dzięki kątowi widzenia wynoszącemu 130 st. kamera „widzi” całe przedpole za samochodem. Po włączeniu biegu wstecznego na ekranie przed kierowcą pojawia się barwny obraz o jasności dostosowanej do oświetlenia. System zwiększa bezpieczeństwo podczas manewrów cofania.

 

Komentarze

Brak komentarzy