Sportowe diesle

, 4 lipca 2007, 0:00

Jeszcze do niedawna na silniki dieslowskie w sportach motorowych patrzono z przymrużeniem oka, auta napędzane olejem napędowym odnoszą jednak coraz większe sukcesy na torach wyścigowych. W tym roku technologia dieslowska po raz kolejny triumfowała w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans – skonstruowane we współpracy z koncernem Bosch bolidy Audi R10 TDI i Peugeot 908 HDi zajęły pierwsze i drugie miejsce.

Zwycięzcą, odbywającego się już od 75 lat wyścigu w Le Mans we Francji zostaje auto, które w ciągu 24 godzin przejedzie najdłuższą trasę. W tym czasie, zmieniający się cyklicznie kierowcy potrafią pokonać nawet ponad 5 tys. km, co odpowiada niemal całkowitemu dystansowi pełnego sezonu Formuły 1. W wyścigu Le Mans podstawą zwycięstwa są nie tylko umiejętności kierowcy, ale przede wszystkim niezawodne bolidy. Dlatego właśnie ich konstruktorzy sięgają po najnowsze, zaawansowane rozwiązania techniczne.

Diesel zadebiutował w Le Mans w 2006 roku. We współpracy z koncernem Audi Bosch stworzył system wtryskowy do modelu Audi R10 TDI. Specjalnie przygotowana wersja systemu Common Rail obejmowała pompy wysokociśnieniowe, wtryskiwacze, sterownik oraz kompletny system telemetryczny. Dwa tak przygotowane bolidy zajęły pierwsze i trzecie miejsce.
W tym roku w Le Mans po raz pierwszy aż dwóch producentów wystartowało z pojazdami z napędem Diesla. Oprócz zwycięzcy z zeszłego roku, Audi R10 TDI (moc silnika 650KM, max. moment obrotowy 1100 Nm), Bosch wyposażył w tym roku w specjalnie zaadaptowany Common Rail także nowy, prototypowy model Peugeot 908 HDi FAP (moc 700 KM, max. moment obrotowy 1200Nm). Wyścig po raz drugi z rzędu wygrał niemiecko-włoski zespół Audi R10 (Frank Biela, Emanuele Pirro, Marco Werner), na drugim miejscu finiszowali Sebastien Bourdais (Francja), Stephane Sarrazin (Francja) i Pedro Lamy (Portugalia) w Peugeot 908. Dla 12-cylindrowych silników zwycięskich modeli Bosch skonstruował kompletne systemy wtryskowe Common Rail, składające się z pomp wysokociśnieniowych, przewodów kolektora (Rails), piezowtryskiwaczy typu „Inline” oraz specjalnie zaadaptowanego sterownika, który analizuje szereg danych uzyskiwanych z czujników i kontroluje proces wtrysku paliwa.

Bosch opracował i rozwinął nowoczesne, wysokociśnieniowe systemy Diesla oraz jako pierwszy na świecie producent części i wyposażenia samochodowego wprowadził je do produkcji seryjnej. Długoletnie doświadczenie stanowi mocną podstawę dla niezawodności systemów stosowanych w technice wyścigowej, z kolei zaangażowanie w segmencie sportów motorowych pomaga doskonalić parametry, w tym ciężar i wydajność, systemów wtryskowych produkowanych seryjnie.

 

Komentarze

Brak komentarzy