Właściwa regulacja napinacza i koła pasowego

, 9 maja 2007, 0:00

Renault Master 2.5 D, silnik SOFIM
Renault MASTER 2.5l D jest bardzo popularnym samochodem dostawczym wykorzystującym silnik SOFIM. Silnik ten został zaprojektowany na początku lat 90-tych i jego układ rozrządu wydaje się być dość prosty. Jednak przy wymianie układu rozrządu należy zwrócić uwagę na kilka punktów krytycznych.
Zarówno napinacz, jak i rolka prowadząca to specjalne skośne łożyska dwurzędowe. Takie łożyska mogą przenosić obciążenia poprzeczne i lekkie obciążenia osiowe, jednak nie tolerują one żadnych odchyleń pomiędzy pierścieniem wewnętrznym, a zewnętrznym. To główna przyczyna, dla której tak ważne jest, by rolki były montowane poprawnie na powierzchniach mocowania i by ich śruby zabezpieczające były dokręcone właściwym momentem.

Gdy rolki nie są poprawnie założone, a ich śruby nie są dokręcone odpowiednim momentem, wibracje silnika mogą doprowadzić do całkowitego odkręcenia się śrub, a w konsekwencji do rozpadnięcia się łożysk. Nieprawidłową pracę rolek można łatwo wykryć analizując pierścienie. Ślady obracania się można zauważyć na rowku pierścieni wewnętrznych (zob. Rys. 1). Pierścienie wewnętrzne ustawione nierówno w stosunku do pierścienia zewnętrznego zaczynają obracać się na powierzchni mocowania. Ślady kulek można znaleźć na pierścieniach zewnętrznych poza bieżniami (zob. Rys. 2), nierówne ustawienie pierścieni względem siebie skutkuje faktycznie toczeniem się kulek poza ich bieżniami.

VKM 22385 i VKM 22380 znajdują się w kilku zestawach SKF, do których firma wydaje specjalne instrukcje montażu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!