Bezpieczeństwo we wszelkich sytuacjach drogowych

, 4 kwietnia 2007, 0:00

Oparty na kamerach system kontroli uwagi kierowcy Helli rejestruje mikrodrzemki i ruchy głowy kierowcy.
Ten system kontroli uwagi kierowcy wykrywa, czy kierowcy grozi zapadnięcie w mikrodrzemkę i ostrzega go zanim dojdzie do niebezpiecznej sytuacji. Oparty na kamerze system wspomagania kierowcy nadzoruje mruganie oczami za pośrednictwem kamery umieszczonej na wprost twarzy kierowcy w okolicy kierownicy. System mierzy m.in. częstotliwość mrugania oraz długość przymknięcia oczu.
Jeśli oko pozostaje podczas jazdy zamknięte dłużej niż sekundę, system ostrzega kierowcę – bo utrata informacji przez tak długi czas jest tak wielka, że może doprowadzić do sytuacji zagrażającej życiu.

Badania naukowe dowodzą, że ogromna część poważnych wypadków drogowych spowodowana jest przez zmęczenie i mikrodrzemki. Według badań Instytutu ds. Ruchu Drogowego Niemieckich Ubezpieczycieli (dr Wolfram Hell, styczeń 2004), jedna czwarta wypadków śmiertelnych na autostradach to efekt zmęczenia.

Poza funkcjami związanymi z bezpieczeństwem system oparty na kamerach może też spełniać funkcje z zakresu komfortu. Rozpoznawanie twarzy na przykład pozwala na personalizację pojazdu na drodze identyfikacji uprawnionego kierowcy, po czym następuje ustawienie fotela, lusterek, kierownicy, klimatyzacji i systemu audio według nastaw wybranych przez tę właśnie osobę, a więc samochód automatycznie dostosowuje się do optymalnych nastaw i zwyczajów swego kierowcy.
„Jeśli informacja o przytomności kierowcy zostanie zintegrowana w takich systemach jak ostrzeganie o opuszczaniu pasa czy aktywny tempomat, kierowca może otrzymywać bodźce wcześniej lub intensywniej, można też uniknąć niepotrzebnych alertów systemowych, jeśli komputer wie, że kierowca obserwuje drogę, a nie zajmuje się innymi czynnościami.”

Technicznie sercem systemu jest kamera CMOS umieszczona np. w desce rozdzielczej wśród zegarów, choć możliwe jest jej umieszczenie także na kolumnie kierownicy lub na przednim słupku. Kamera rejestruje i ocenia przytomność kierowcy – również po ciemku, wykorzystując podczerwień. Optymalne połączenie miejsca lokalizacji, optyki i systemowego modelowania zapewnia wysoką niezawodność tego systemu wspomagania.

Seryjna produkcja tego systemu jest przewidziana na rok 2011.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!