Koniec żartów

, 3 kwietnia 2007, 0:00

Czy w Polsce zostanie zniszczona niezależna dystrybucja zewnętrznych części zamiennych?
To nie żarty, ani też czarne scenariusze tylko fakty.

Koncerny samochodowe zaczynają walczyć z niezależnym rynkiem motoryzacyjnym zatem pośrednio z kierowcami i ich podstawowym prawem do wyboru.
Dzieje się to wbrew inicjatywie Komisji Europejskiej i polskim parlamentarzystom i dotyczy sprawy wprowadzenia Klauzuli Napraw. Klauzula ta ma bronić małe i średnie przedsiębiorstwa przed monopolizacją rynku przez koncerny samochodowe i gwarantować konsumentom prawo wyboru.

Głównymi przeciwnikami liberalizacji unijnego rynku są Francja i Niemcy, bronią one interesów koncernów samochodowych. Bronią w sposób niezwykle aktywny uciekając się do nacisków na inne kraje.
Przykładem tego mogą być naciski przedstawiciela Niemiec, który apelował, aby Polska podtrzymała stanowisko SLD. Taka ingerencja wiceministra gospodarki Niemiec Joachima Wuermelinga na podsekretarza stanu w resorcie gospodarki Marcina Korolca to mieszanie się w sprawy Polskie. W sprawie sprzeciwu liberalizacji dyrektywy o ochronie wzorów opowiadał się także attache handlowy Ambasady Niemiec naciskając na posła sejmowej komisji gospodarki Artura Zawiszę.

Jak życie pokazuje, żarty się skończyły, gdyż również Polskie Urzędy pod naciskiem obcych koncernów zaczynają działać przeciw małym i średnim przedsiębiorcom. Przykładem tu może być ostatnie zatrzymanie towarów w firmie Tomala Sp. jawna dokonane przez Urząd Celny w Wałbrzychu. Prawidłowo zgłoszony towar do odprawy celnej przez firmę specjalizującą się w sprzedaży części do Skody został zatrzymany. Gdyż jak pisze przedstawiciel Urzędu Celnego był łudząco przypominający kształt zastrzeżonego wzoru przemysłowego, atrapy przedniej do samochodu produkowanego przez koncern Skoda.

Jednocześnie przedsiębiorstwo rzeczników patentowych występując w imieniu Skoda Auto zażądało od polskiego przedsiębiorcy zniszczenia towaru.
Warto tu zauważyć, że przedsiębiorcy tacy jak właściciele firmy Tomala w innych krajach takich jak Włochy, Belgia czy Holandia byliby szanowanymi biznesmenami, którzy tworzą miejsca pracy i przynoszą dochód państwu w formie podatków.

U nas jednak jest inaczej


Jednocześnie zapowiada się, że działania te zostaną rozszerzone na całą Polskę, gdyż w walkę z małymi i średnimi przedsiębiorstwami włączyła się również Izba Celna w Warszawie rozsyłając decyzję uwzględniającą wniosek o podjęcie działań przez organy celne w odniesieniu do praw własności intelektualnej należących do firmy Skoda Auto A.S.

Monopolizacja rynku części zamiennych, po którą sięga firma Skoda nic dobrego nie przyniesie. Monopol zwykle oznacza wzrost cen, ale gdy klienci zorientują się, że eksploatacja samochodu tej marki jest coraz droższa za pewne zainteresowanie swoje skierują na zakup samochodów innej marki.

Koalicja na rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych
www.nieprzeplacaj.org.pl

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!