Nowości Michelin

, 20 września 2006, 0:00

Wśród nowości wprowadzonych przez firmę Michelin na sezon zimowy 2006/2007 znajdują się dwie nowe opony: Michelin Alpin A3 oraz Michelin Latitude Alpin.

Opona zimowa Michelin Alpin A3
Opona ta to już trzecia generacja opon gamy Alpin.
Michelin stara się spełnić rosnące wymagania użytkowników opon zimowych w zakresie bezpieczeństwa ich eksploatacji, trwałości i osiągów. Połączenie tych trzech aspektów w jednej oponie to najkrótsza charakterystyka nowej opony zimowej Michelin Alpin A3, w której zastosowano najnowsze, zaawansowane technologie Michelin. Przeznaczona jest do małych samochodów rodzinnych, kompaktowych i średnich minivanów.
]1L[
Nowa, innowacyjna mieszanka
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na właściwości jezdne opony zimowej jest użyta w procesie produkcji mieszanka gumowa. W nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 zastosowano nową mieszankę zawierającą olej słonecznikowy – Helio compound.
Dzięki tej innowacji uzyskano lepsze właściwości jezdne w różnych warunkach drogowych. Dlatego Michelin Alpin A3 cechuje się bardzo dobrą przyczepnością, co pozwala na skrócenie drogi hamowania oraz zapewnia doskonałą trakcję podczas pokonywania zakrętów na mokrej i śliskiej nawierzchni.

Budowa bieżnika
Opona jest jedynym elementem samochodu, który zapewnia bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Powierzchnia kontaktu czoła bieżnika z podłożem jest niewiele większa niż powierzchnia dłoni i dlatego bardzo istotne jest, aby każdy jej milimetr kwadratowy wykorzystać z maksymalną efektywnością.
Przy projektowaniu bieżnika w nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 wykorzystano szereg innowacyjnych rozwiązań wynikających z wieloletniego doświadczenia sztabu inżynierów pracujących w Centrum Badań i Rozwoju Michelin w Ladoux.
Nowa opona zimowa Michelin Alpin A3 posiada asymetryczny, kierunkowy bieżnik. Przez jego środek przebiega centralne żebro zapewniające precyzję prowadzenia przy dużych prędkościach. Posiada ono liczne poprzeczne nacięcia, które przyczyniają się do bardzo dobrego przylegania czoła bieżnika do nawierzchni i poprawiają przyczepność opony na nawierzchniach ośnieżonych (efekt „pazura”). Po obu stronach żebra umiejscowione zostały dwa równoległe rowki, które skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, minimalizując występowanie zjawiska aquaplaningu.

Lamele trójwymiarowe
W konstrukcji bieżnika nowej opony zimowej Michelin Alpin A3 zastosowano także innowacyjne rozwiązanie budowy lamel w technologii „StabiliGrip”. Na technologię tą składają się trójwymiarowe lamele BDS (Bi-Directional Sipe), samoblokujące się w dwóch kierunkach – wzdłużnym i poprzecznym oraz system VG (Variable Geometry), tj. zmieniający się kształt lameli w miarę zużywania się bieżnika.
Dzięki lamelom BDS, elementy klocka bieżnika zazębiają się o siebie i blokują, zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. Dzięki temu zimowa opona Michelin Alpin A3 uzyskuje lepszą przyczepność, zarówno przy działaniu na oponę sił kierunkowych, występujących w przypadku szybkiej jazdy w zakrętach, ruszaniu oraz w czasie silnego hamowania, gdy na oponę działa duża siła o kierunku równoległym z osią wzdłużną opony.
System VG gwarantuje natomiast to, że lamele mają sztywną podstawę, co zapewnia oponie większą stabilność i wytrzymałość przy dużych obciążeniach wynikających z szybkiej jazdy na autostradach.

Zewnętrzne rowki wzdłużne bieżnika
Po obu zewnętrznych stronach Alpin A3 znajdują się specjalnie wyprofilowane szerokie kanały poprzeczne, które w bardzo skuteczny sposób odprowadzają nadmiar wody i błota pośniegowego, co znacząco zwiększa jej przyczepność. Dodatkowe rowki wzdłużne umiejscowione pod kątem w strefie barkowej, mają za zadanie przechować krótkotrwale wodę dzięki czemu zwiększa się efektywność odprowadzania wody na zewnątrz.
Nacięcia te są dodatkowo mostkowane, aby woda i błoto bez turbulencji były szybko wypychane pod dużym ciśnieniem na zewnątrz opony. Przez to opona pochłania mniej energii, co obniża zużycie paliwa. Ma to także ogromny wpływ na minimalizację zjawiska aquaplaningu.

Osiągi
Zastosowanie wielu innowacyjnych rozwiązań w nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 skutkuje bardzo dobrymi osiągami. Ogumienie to spełnia najwyższe wymagania użytkowników. Jednym z nich jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni.
Michelin Alpin A3 ma o ponad 5% krótsza drogą hamowania na mokrej nawierzchni w porównaniu do Michelin Alpin A2*.
Bardzo dobra przyczepność Alpin A3 pozwala także na bardzo efektywne ruszanie. Testy wykazały, że nowa opona zimowa Michelin Alpin A3 pozwala ruszyć o 9% szybciej na drodze ośnieżonej w porównaniu do Michelin Alpin drugiej generacji oraz o 2% szybciej w stosunku do konkurentów tej samej kategorii**.
Wyjątkowe osiągi nowej zimowej opony Michelin Alpin A3, uzyskane dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, przekładają się na wysokie bezpieczeństwo jazdy, co jest najważniejszym argumentem dla kierowców. Krótka droga hamowania, bardzo dobra przyczepność podczas pokonywania zakrętów, skuteczne ruszanie na śliskich, ośnieżonych drogach mają ogromne znaczenie dla bezpiecznej i zarazem komfortowej jazdy w trudnych warunkach pogodowych charakterystycznych dla okresu zimowego.
Wymiana zużytej opony w odpowiednim momencie także ma wpływ na bezpieczeństwo. W oponie Alpin A3 kierowca sam może łatwo kontrolować poziom zużycia bieżnika. Poza wskaźnikiem wymaganym przepisami „Prawa o ruchu drogowym” o wysokości 1,6mm w oponie znajduje się zimowy wskaźnik zużycia bieżnika o wysokości 4mm, informujący o potrzebie wymiany opony na nową kiedy wysokość bieżnika opony zimowej spada poniżej tego poziomu.

Trwałość

Parametry wpływające na bezpieczeństwo jazdy oraz doskonałe osiągi nie mogą być budowane kosztem trwałości ogumienia. Z takiego właśnie założenia wychodzą konstruktorzy opon Michelin. W nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 te trzy najważniejsze dla użytkownika aspekty są na równym, bardzo wysokim poziomie.
Przebieg Alpin A3 jest średnio o 40% większy w porównaniu do jej głównych konkurentów**. Oznacza to, że użytkownik będzie mógł na nowej oponie zimowej przejechać dodatkowo jeden sezon zimowy więcej.
Opona Michelin Alpin A3 cechuje się także niskimi oporami toczenia. Wynika to z zastosowania nowej mieszanki gumowej na bazie krzemionki oraz oleju słonecznikowego, struktury bieżnika i bardzo równomiernego rozłożenia sił nacisku na powierzchnię. W konsekwencji pozwala to zaoszczędzić pokaźne ilości paliwa podczas całego okresu eksploatacji opon (testy wewnętrzne wykazały, że oszczędności mogą wynieść aż do 96 litrów paliwa).

* Wyniki oparte na wewnętrznych testach przeprowadzonych w 2006 r. na oponach o rozmiarach 185/60 R 14 i 205/55 R 16 oraz na zewnętrznych testach przeprowadzonych w 2006 r. przez niezależne centra testów (TUV Sud Automotive oraz TUV UVMV) na oponach 195/65 R 15 T zakupionych na rynku europejskim
** Średnio w porównaniu do opon konkurencyjnych tej samej kategorii. Wyniki oparte na testach przeprowadzonych w 2006 r. przez niezależne centra testów (TUV Sud Automotive oraz TUV UVMV) na oponach 195/65 R 15 T zakupionych na rynku europejskim
Dostępne rozmiary opony Michelin Alpin A3

225/70 R 16 103T
235/70 R 16 106T
245/70 R 16 107T
265/70 R 16 112T
215/65 R 16 98T
235/60 R 16 100T
265/65 R 17 112T

Opona zimowa Michelin Latitude Alpin
]2L[
Opona Michelin Latitude Alpin przeznaczona jest do wielofunkcyjnych samochodów rodzinnych i kompaktowych z napędem 4×4. Charakteryzuje się wysokimi osiągami – krótką drogą hamowania na śliskich nawierzchniach, bardzo dobrą przyczepnością oraz wysokimi przebiegami.
Udział samochodów z napędem na cztery koła w rynku europejskim stale wzrasta. Pojazdy te wyposażane są w coraz mocniejsze silniki i precyzyjnie pracujące zawieszenie. Dlatego opony do pojazdów 4×4 muszą być idealnie dostosowane do rosnących potrzeb poszczególnych grup klientów.
Nowa opona Michelin Latitude Alpin jest następczynią opony Michelin 4×4 Alpin. Oprócz bardzo dobrych opinii użytkowników jej najwyższa jakość poparta była także przez testy organizowane przez niezależne centra badawcze.
W 2002 roku niemiecki automobilklub ADAC przyznał oponie Michelin 4×4 Alpin trzy gwiazdki i miano „szczególnie godnej polecenia”. W 2004 opona ta zajęła pierwsze miejsce w Tire Advisor – testach przeprowadzanych przez niezależne centra testów: TUV, CERM, Test World, MIRA i NATC.
W porównaniu do opony Michelin 4×4 Alpin w nowej oponie zimowej Michelin Latitude Alpin znacznie zmniejszono opory toczenia i hałas oraz poprawiono takie parametry jak hamowanie na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie oraz motorykę na śniegu.

Bieżnik
Nowa opona zimowa Michelin Latitude Alpin ma kierunkowy bieżnik o nachyleniu nacięć 30 stopni w stosunku do osi wzdłużnej. Posiada liczne rowki obejmujące 39% całej powierzchni czoła bieżnika (w porównaniu stopień ponacinania opony Michelin 4×4 Alpin wynosił 37, 5%). Głębokość bieżnika wynosi 10mm.
Ciągłe centralne żebro zostało mocno ponacinane zygzakowatymi rowkami i lamelkami. Pomogło to zwiększyć liczbę krawędzi, co poprawia przyczepność opony na śliskiej nawierzchni i skraca drogę hamowania.
Po obu stronach centralnej części bieżnika znajdują się dwa równoległe, szerokie kanały wzdłużne, które skutecznie odprowadzają na zewnątrz opony wodę i błoto pośniegowe. Ma to ogromne znaczenie dla zminimalizowania zjawiska aquaplaningu, co zwiększa kontrolę nad pojazdem. Jednocześnie przekłada się to także na bardzo skuteczne hamowanie.
]3L[
Strefa barkowa bieżnika nowej opony zimowej Michelin Latitude Alpin „uzbrojona” jest w ponacinane klocki z prostopadłymi lamelami. Rozwiązanie to pełni rolę „frezu”, którego zadaniem jest poprawienie motoryki (skuteczności przenoszenia napędu) opony w głębokim śniegu.

Lamele trójwymiarowe
W konstrukcji bieżnika nowej opony zimowej Michelin Latitude Alpin zastosowano także innowacyjne rozwiązanie budowy lamel w technologii „StabiliGrip”. Na technologię tą składają się trójwymiarowe lamele BDS (Bi-Directional Sipe), samoblokujące się w dwóch kierunkach – wzdłużnym i poprzecznym oraz system VG – (Variable Geometry), tj. zmieniający się kształt lameli w miarę zużywania się bieżnika.
Dzięki lamelom BDS, elementy klocka bieżnika zazębiają się o siebie i blokują, zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym.
Dzięki temu zimowa opona Michelin Latitude Alpin uzyskuje lepszą przyczepność, zarówno przy działaniu na oponę sił kierunkowych, występujących w przypadku szybkiej jazdy w zakrętach, ruszaniu oraz w czasie silnego hamowania, gdy na oponę działa duża siła o kierunku równoległym z osią wzdłużną opony.
System VG gwarantuje natomiast to, że lamele mają sztywną podstawę, co zapewnia oponie większą stabilność i wytrzymałość przy dużych obciążeniach wynikających z szybkiej jazdy na autostradach.
W bieżniku opony Michelin Latitude Alpin zmaksymalizowano liczbę lamel i krawędzi. W porównaniu do Michelin 4×4 Alpin ich długość w strefie kontaktu opony z nawierzchnią jest większa aż o 20%.
Jednym z podstawowych oczekiwań użytkowników pojazdów z napędem 4×4 jest dobra motoryka (skuteczność przenoszenia napędu) na każdym rodzaju nawierzchni. Pełne wykorzystanie potencjału tkwiącego w samochodach z napędem na cztery koła zależy właśnie od parametrów jezdnych opon. Nowa opona zimowa Michelin Latitude Alpin posiada lepszą motorykę średnio o 8% w porównaniu do jej głównych konkurentów*.
Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni w warunkach zimowych uzależnione w szczególności od drogi hamowania jest głównym problemem dla samochodów 4×4, które stają się coraz cięższe i rozwijają coraz większe prędkości. Michelin Latitude Alpin w porównaniu do opony Michelin 4×4 Alpin wypada jeszcze lepiej. W stosunku do opon konkurencyjnych droga hamowania nowej opony Michelin Latitude Alpin na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h jest krótsza o średnio 4 metry*.

Trwałość
Uzyskiwanie wysokich przebiegów opony jest parametrem na który użytkownicy także zwracają dużą uwagę. Opona Michelin Latitude Alpin charakteryzuje się większą trwałością średnio o 50% w porównaniu do głównych konkurentów*. Oznacza to, że opona ta ma dłuższy okres użytkowania o jeden sezon. Przekłada się to na znaczne oszczędności finansowe dla klientów oraz na ochronę środowiska naturalnego wynikającego z mniejszej liczby zużytego ogumienia przeznaczonego do utylizacji.

* Wyniki oparte na testach przeprowadzonych w 2006 roku przez niezależne centra testów (TUV Automotive i CERM ) na oponach 235/70 R16 T, zakupionych na rynku europejskim
Dostępne rozmiary nowej opony zimowej Michelin Latitude Alpin
165/70 R 13 79T
175/70 R 13 82T
175/70 R 14 84T
155/65 R 14 75T
165/65 R 14 79T
175/65 R 14 82T
185/65 R 14 86T
185/65 R 15 88T
195/65 R 15 91T
195/65 R 15 91T MO
195/65 R 15 95T XL
185/60 R 14 82T
185/60 R 15 84T
185/60 R 15 88T XL
195/60 R 15 88T
195/55 R 16 87T
205/55 R 16 91T
W 2007 roku dostępnych będzie 5 nowych rozmiarów.  

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!