Większe bezpieczeństwo jazdy nocą

, 26 lipca 2006, 0:00

Niemal 50 proc. wszystkich poważnych wypadków drogowych ma miejsce, kiedy zapada zmrok. Oparty na technice podczerwieni Night Vision Boscha, który zadebiutował na rynku rok temu w Mercedesie klasy S, znacznie poprawia widoczność w nocy. System ma około trzykrotnie większy zasięg niż standardowe światła mijania, a przy tym nie oślepia pojazdów jadących z naprzeciwka.


Nocna jazda u wielu kierowców wywołuje nie tylko poczucie niepewności, ale kryje w sobie rzeczywiste zagrożenia. Światła mijania w standardowych reflektorach halogenowych mają zwykle zasięg około 40 metrów i tylko w ograniczonym stopniu oświetlają jezdnię i pobocze. Z kolei świateł drogowych, czyli tzw. długich używa się stosunkowo rzadko ze względu na możliwość oślepienia jadących z naprzeciwka.
Zwiększone ryzyko podejmowane przez kierowców jeżdżących nocą odzwierciedla się także w liczbie wypadków – mimo, że kierowcy pokonują nocą zaledwie 1/5 całkowitej trasy, niemal 50 proc. wszystkich poważnych kolizji ma miejsce właśnie w nocy lub o zmierzchu.

Wykorzystujący podczerwień system Night Vision zwiększa zasięg widzenia do około 150 m, przez co umożliwia kierowcy lepszą orientację na drodze o zmroku i w nocy. Pozwala to na wcześniejszą identyfikację sytuacji krytycznych i uniknięcie zagrożeń, ponieważ kierowca ma więcej czasu na odpowiednią reakcję. System Night Vision ma około trzykrotnie większy zasięg niż standardowe światła mijania, a przy tym nie oślepia pojazdów jadących z naprzeciwka.


System składa się z kamery na podczerwień umieszczonej pomiędzy lusterkiem wewnętrznym a przednią szybą, wyświetlacza w kokpicie, sterownika i dwóch reflektorów podczerwieni. Night Vision jest aktywnym systemem wykorzystującym technikę NIR (bliska podczerwień), opartą na zaawansowanych czujnikach CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor). Kamera rejestruje obraz drogi oświetlony niewidocznym dla ludzkiego oka stożkiem podczerwieni emitowanym przez dwa reflektory wbudowane w światłach przednich. Zarejestrowany w ten sposób obraz drogi jest analizowany przez sterownik i wyświetlany w postaci czarno-białego obrazu na specjalnym wyświetlaczu wysokiej rozdzielczości. Dzięki temu lepiej widoczne stają się wszystkie obiekty i przeszkody na drodze, również takie, które nie emitują własnego ciepła, np. słupki, znaki drogowe, zgubiony ładunek, zaparkowane auta czy oznaczenia na jezdni. Kierowca może szybko zinterpretować przekazany obraz i odpowiednio wcześniej zareagować na zmieniające się warunki jazdy.
W przyszłości planowane jest połączenie Night Vision z innymi systemami wspomagającymi. Dzięki temu kamera wideo mogłaby np. stać się częścią systemu rozpoznawania pasa ruchu (Lane Departure Warning) oraz rozpoznawania znaków drogowych.

Komentarze

Brak komentarzy