„Ceramiczne” klocki wyczynowe Ferodo

, 12 lipca 2006, 0:00

Klocki hamulcowe Ferodo od kilkudziesięciu lat stosowane są w sporcie wyczynowym o najwyższym poziomie, zarówno motocyklowym jak i samochodowym.
Poczynając od pierwszego mistrza Formuły 1 – Juana Fangio, po mistrzów świata WRC z ostatnich lat –Richarda Burnsa czy Markusa Gronholma a także aktualnego mistrza Polski, Leszka Kuzaja – wszyscy oni docenili produkty Ferodo, używając je podczas treningów i rajdów.

Jak ważny jest stały (w zakresie 100-700 stopni C), wysoki współczynnik tarcia niech świadczy fakt, że moc wytracana w procesie dynamicznego hamowania często przekracza 3 krotną moc silnika samochodu, a temperatury pracy układu klocek-tarcza dochodzą do 700 stopni Celsjusza.
Mając na względzie wciąż narastające wymagania dotyczące:
– podwyższania współczynnika tarcia
– stabilności współczynnika tarcia w szerokim zakresie temperatur (100-700 stopni C) i prędkości
– zmniejszenia zużycia klocków i tarcz hamulcowych
– wysokiej, inicjalnej siły tarcia generowanej w układzie klocek-tarcza
– poprawy efektu spadku siły hamowania po kilkukrotnym, wstępnym użyciu hamulca(fade)
szybkiego zwalniania hamulca( zmniejszenie efektu wyczuwalnego” klejenia” się klocka do tarczy),
Ferodo wprowadziło nowe materiały cierne, oparte na technologii siloxanowej, które oprócz stałego, pewnego działania w szerokim zakresie temperatur i prędkości oraz „krótkiego” pedału, gwarantują wysoki współczynnik tarcia ( 0.78) oraz dynamiczną reakcję hamulca.
W odróżnieniu od innych materiałów ciernych używanych w klockach wyczynowych, opartych na łańcuchach cząsteczek węgla umieszczonych w żywicach, nowy materiał Ferodo, oparty jest na technologii Siloxanowej. Zamiast łańcuchów węglowych, siloxany wiążą materiał cierny w postaci trójwymiarowej sieci atomów silikonu. Podczas gdy łańcuchy węglowe ulegają rozkładowi w temperaturach powyżej 400 stopni, sieć siloxanowa pozostaje stabilną w temperaturach znacznie przewyższających 1000 stopni C. W praktyce oznacza to przedłużoną żywotność klocków oraz brak chwilowego zaniku efektu hamowania (fade).
Nowe materiały Ferodo pod technicznymi nazwami DS1.11 (stosowane w A1 GP, FIA GT,Touring Car,Formula Cars, Grupa N) oraz DS2.11 (Grupa N –Mitsubishi, Subaru i WRC) są wskazane wyłącznie do zastosowań wyczynowych.
Poniżej przedstawiono przebiegi współczynników tarcia w funkcji czasu dla nowych materiałów ciernych Ferodo.( hamowanie sekwencyjne w zakresie prędkości 220 – 80 km/h, przy temperaturze 500 stopni C).

Przygotował:
Michał Łyziński
Federal-Mogul/Ferodo

Komentarze

Brak komentarzy