Dla nowoczesnych firm (Alfred Franke – prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów)

, 5 lipca 2006, 0:00

W czasie gdy w Polsce powstawały firmy niezależnych dystrybutorów części zamiennych, w Europie prężnie działały Stowarzyszenia skupiające dystrybutorów i producentów części zamiennych. Zadaniem takich organizacji było i  jest stwarzanie dogodnych warunków do rozwoju niezależnego rynku motoryzacyjnego. Polska w przeciwieństwie do pozostałych krajów nie posiadała takiej reprezentacji, może dlatego, że gwałtowny wzrost rynku nie mobilizował do poszukiwania dogodniejszych warunków działalności.

Jakie były przyczyny powstania Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych w Polsce?


Stowarzyszenie zainicjowane zostało przez firmy, które potrafią patrzeć perspektywicznie, przewidując pewne zjawiska nieuchronnie zachodzące na rynku motoryzacyjnym.
]1P[ Historia tworzenia naszej organizacji jest jednak bardzo długa. Od wielu lat dochodziło do spotkań, podczas których dyskutowano nad potrzebą stworzenia wspólnej reprezentacji dla niezależnego rynku motoryzacyjnego. Przełom nastąpił w połowie roku 2005 – pojawiło się wtedy realne zagrożenie dla niezależnego rynku, ze strony koncernów samochodowych. Równolegle nadchodziły sygnały z Europy o potrzebie nawiązania współpracy z jedną organizacją reprezentującą środowisko niezależnego rynku.

Jednym z ważnych motywów do integracji niezależnego rynku było pojawiające się zagrożenie. O jakim zagrożeniu mowa?


W przygotowywanych planach naszego Stowarzyszenia były działania zdecydowanie prorynkowe, mające za cel budowanie rynku motoryzacyjnego w Polsce. Jednakże okazuje się, że budowa rynku to jedno, a drugie to ochrona już działających interesów. Pierwszym impulsem mobilizującym do konsolidacji okazały się działania koncernów samochodowych zmierzające do ograniczania wolności w produkcji, dystrybucji i montażu zewnętrznych części zamiennych. Mam tu na myśli tak zwaną Klauzulę Napraw.
Kolejne tematy pojawiły się wkrótce – jednym z ważnych tematów jest Euro 5 oraz tak zwana Klauzula Dostępu do Informacji Związanych z Naprawami.
Z naszego punktu widzenia zagadnienie to głównie wiąże się z dostępem do danych technicznych, które mają służyć naprawie samochodów osobowych jak i ciężarowych. Z oczywistych powodów koncerny samochodowe ograniczają ten dostęp, oraz dążą do wyeliminowania zapisów w Euro 5, które mają zagwarantować dostęp dla niezależnego rynku.


Kto jest obecnie reprezentowany przez Stowarzyszenie SDCM i kto korzysta z jego działalności?


Korzyści z działalności naszego Stowarzyszenia osiągają wszyscy dystrybutorzy części zamiennych, niezależni producenci jak również wszystkie niezależne warsztaty samochodowe.
Obecnie Stowarzyszenie tworzone jest przez niezależne firmy, zajmujące się dystrybucją samochodowych części zamiennych wspierane przez największych producentów części zamiennych. Trzeba podkreślić tu, że właściciele i zarządy tych firm to ludzie, którzy w codziennym wyścigu potrafili zauważyć potrzebę wspólnego budowania pozycji naszej branży, a nie tylko konkurowania.
Stowarzyszenie SDCM powstało w oparciu o 30 największych firm motoryzacyjnych jak również 40 hurtowni regionalnych. Obecnie członkami Stowarzyszenia jest 19 krajowych organizacji, których łączny udział w rynku za rok 2005 stanowi blisko 70% niezależnego rynku motoryzacyjnego.
Członkami naszej organizacji są firmy notujące bardzo dużą dynamikę rozwoju, a średnia wzrostu obrotów przekroczyła 23% w roku 2005 / 2004.


Współpraca z międzynarodowymi organizacjami.

Ta współpraca jest podstawą do tworzenia korzystnych warunków do rozwoju niezależnego rynku motoryzacyjnego. Bez niej nie mielibyśmy szans wpływania na regulacje prawne w Unii Europejskiej, które obecnie przekładają się natychmiast na nasz rynek.
Od maja 2005 roku współpracuję z europejską kampanią na rzecz swobody rynku części zamiennych i napraw ECAR. Wspólne działania w ramach tej organizacji przyniosły już konkretne sukcesy.
Nasza wyważona i uczciwa argumentacja doprowadziła do pozytywnych głosowań w dwóch komisjach Parlamentu Europejskiego – Komisji ECON (Komisja Spraw Gospodarczych i Monetarnych) oraz Komisji IMCO (Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów). Oczywiście to nie koniec tematu, gdyż droga legislacyjna jest zawiła i długotrwała. W najbliższej przyszłości czekają nas kolejne dyskusje i niezwykle ważne głosowanie w Komisji Prawnej JURI.


Rozpoczęcie działań w ramach kampanii ECAR pozwoliło na nawiązanie ścisłej współpracy z Międzynarodową Federacją Niezależnych Dystrybutorów Części Samochodowych w skrócie zwaną FIGIEFA.


Właśnie ta współpraca jak i ostatnio nawiązana z AFCAR (Sojusz na rzecz swobody napraw samochodów) pozwala nam aktywnie działać dla niezależnego rynku chroniąc ten rynek przed niekorzystnymi regulacjami prawnymi.
Przykładem mogą być wspólne działania o zagrożony obecnie dostęp do danych służących naprawie samochodów.


Tak szeroka współpraca z międzynarodowymi organizacjami daje nam dostęp do kluczowych informacji, związanych z naszą branżą.


Jak wyglądają działania Stowarzyszenia w Polsce?


W Polsce również mamy bardzo dużo do zrobienia. Zagadnieniom jak na przykład zastrzeganie kształtów zewnętrznych części zamiennych poświęcamy bardzo wiele uwagi. W tym przypadku niezależnie od decyzji Parlamentu Europejskiego możemy i musimy wpływać na stanowisko polskiego rządu. Dlatego powołana została koalicja, w skład której wchodzą takie organizacje jak Federacja Konsumentów, ECAR, SDCM, SNWS oraz PIU. W związku z tą działalnością założona została strona internetowa www.nieprzeplacaj.org.pl , na której prezentowane są wszystkie nasze działania prowadzone w tym zakresie. Działania koalicji doprowadziły do jednomyślnego przyjęcia przez Komisję Gospodarki stanowiska popierającego wprowadzenie tak zwanej Klauzuli Napraw.
Obecnie rozmowy prowadzone są z Ministerstwem Gospodarki, aby wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące powyższej Klauzuli.

U podstaw założenia Stowarzyszenia przede wszystkim były działania rozwijające rynek motoryzacyjny. Po uruchomieniu najpilniejszych tematów wreszcie mogliśmy uwagę naszą skierować w stronę tworzenia rynku poprzez nową kampania pod nazwą Akademia Bezpiecznego Samochodu.

Do kampanii tej przyłączyli się najlepsi producenci części zamiennych tacy jak Bosch, Centra/Exide, Delphi, Febi, Federal Mogul, Hella, Jurid, Lotos Oil, Mann Filter, Monroe/Walker, SKF, TRW, Valeo.

Firmy te dbając o bezpieczeństwo kierowców postanowiły wspomóc warsztaty i sklepy w ich pracy, poprzez wspólną kampanię o charakterze edukacyjnym. To właśnie tym firmom dystrybutorzy, sklepy i warsztaty zawdzięczać będą rosnący popyt na części zamienne.
Kampania prowadzona jest pod hasłem – „nie daj się wyłączyć z ruchu z powodu niesprawnych części”. Kampania przyczynia się do wzrostu świadomości społecznej w zakresie zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym, spowodowanych zużytymi lub wadliwymi częściami eksploatacyjnymi i skłania kierowców do robienia częstszych przeglądów samochodów.
Na potrzeby tej działalności uruchomiona została strona internetowa www.abs.org.pl , jak i wiele ciekawych akcji marketingowych.


Mamy nadzieję, że lista firm, które zechcą wspólnie budować rynek będzie rosła, gdyż teoretyczny potencjał rynku jest znaczny. Najlepiej oddają to liczby mówiące o częstotliwościach wizyt w warsztatach i częstotliwościach wymian części. W wielu grupach towarowych częstotliwość wymian części eksploatacyjnych jest dwukrotnie, a nawet trzykrotnie mniejsze niż w krajach zachodnich.

Komentarze

Brak komentarzy