System bezpieczeństwa ESP firmy Bosch (zobacz FILM)

, 24 maja 2006, 0:00

ESP: system, który ratuje życie
Na każdy jadący pojazd oddziałują siły wzdłużne i boczne. Kierowca jest w stanie utrzymać stabilność pojazdu do momentu, gdy nie wyczerpią się rezerwy sił tarcia na oponach. Jednak jeśli przekroczą one określoną wartość minimalną, następuje utrata stabilności i pojazd zaczyna zbaczać z toru jazdy zadanego przez ruch kierownicą. System ESP rozpoznaje zagrożenie poślizgiem we wczesnej fazie i zapobiega wielu ciężkim wypadkom drogowym.

Elementy systemu ESP:
– agregat hydrauliczny ze sterownikiem
– czujnik prędkości obrotowej kół
– czujnik kąta obrotu kierownicy
– czujnik obrotu nadwozia wokół osi pionowej i czujnik przyspieszenia poprzecznego


Poprzez wyhamowanie poszczególnych kół system ESP „kieruje” pojazdem, naprowadzając go na prawidłowy tor jazdy i zwiększając jego stabilność. Równocześnie system ESP poprawia drogę hamowania na zakrętach oraz na jednostronnie śliskich nawierzchniach.


ESP – najwyższy poziom bezpieczeństwa:
– wyraźne zmniejszenie liczby ciężkich wypadków
– pomoc w ominięciu przeszkody na drodze
– pomoc przy nagłej zmianie nawierzchni jezdni
– pomoc w zapanowaniu nad pojazdem przy błędnej ocenie ostrości zakrętu

Kontrola dynamiki poprzecznej gwarancją dodatkowego bezpieczeństwa
ESP to pierwszy system bezpieczeństwa, który kontroluje także dynamikę poprzeczną. Czujnik kąta obrotu kierownicy rejestruje jej położenie, czujniki prędkości obrotowej kół mierzą prędkość. Na podstawie tych danych układ elektroniczny rozpoznaje, jaki manewr zamierza wykonać kierowca. Czujnik obrotu kół rejestruje ruch pojazdu wokół osi pionowej, natomiast bardzo precyzyjny czujnik przyspieszenia poprzecznego reaguje na siły odśrodkowe występujące podczas pokonywania zakrętów. Na podstawie porównania dostarczonych danych system ESP rozpoznaje, czy pojazd porusza się po zadanym torze czy też ma tendencję do nad- lub podsterowności.


Badania przeprowadzone w USA dowodzą, że dzięki zastosowaniu systemu ESP liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zmalała o 56 %. O 34 % wzrosła natomiast liczba kierowców, którym w sytuacjach zagrożenia kolizją udało się utrzymać kontrolę nad pojazdem. Również w Europie podobne badania wykonywał Renault, PSA, DaimlerChrysler, VW i Ford. Wyniki były równie optymistyczne: zastosowanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa jazdy oznaczałoby obniżenie liczby kolizji o 35 do 44 %.


System ESP podnosi stopień aktywnego bezpieczeństwa we wszystkich sytuacjach na drodze. Badania przeprowadzone przez producentów pojazdów oraz międzynarodowe instytucje komunikacyjne pokazują, że dzięki zastosowaniu ESP można by wyraźnie obniżyć liczbę wypadków.

Komentarze

Brak komentarzy