Renault inauguruje ośrodek kompatybilności elektromagnetycznej samochodów

, 12 kwietnia 2006, 0:00

W dniu 4 kwietnia 2006 w Ośrodku Technicznym Renault w Aubevoye ma miejsce inauguracja Renault obiektu wyspecjalizowanego w badaniach kompatybilności elektromagnetycznej pojazdów. Jednostka ta dysponuje wyposażeniem pozwalającym na badanie wyposażenia elektronicznego pojazdów. Ma ona potrójny cel w związku z rozwojem elektroniki pokładowej: zapewnienie odporności pracy pojazdów na zewnętrzne zakłócenia elektromagnetyczne, kontroli fal emitowanych przez samochód oraz pomiar emisji promieniowania anten radiowych. Badania te stanowią przedłużenie prac w dziedzinie kompatybilności elektromagnetycznej prowadzonych przez Renault od 20 lat. Jednostka rozpocznie swoją działalność w maju 2006 od testowania wyposażenia następcy Laguny.


Od ponad 20 lat Renault prowadzi badania w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej i częstotliwości fal radiowych. Aby umożliwić szerszy rozwój elektroniki wykorzystywanej w wyposażeniu podnoszącym bezpieczeństwo (ABS i system wspomagania nagłego hamowania, ESP, poduszki powietrzne, itd.) i komfort (nawigacja satelitarna, automatyczne włączanie wycieraczek przedniej szyby i świateł, karta „hands free”, itd.), koncern Renault postanowił skupić w jednym miejscu specjalistów z różnych dziedzin oraz odpowiednie środki powołując ośrodek badań kompatybilności elektromagnetycznej. Jednostka ta pozwoli na skrócenie terminów testów niezbędnych do zatwierdzenia pojazdów, co ma szczególne znaczenie w sytuacji bezprecedensowego rozwoju gamy Renault.


Na rzecz podniesienia bezpieczeństwa i komfortu
Ośrodek badań kompatybilności elektromagnetycznej umożliwi Renault poszerzenie know-how w zakresie funkcji elektrycznych i elektronicznych. Zespoły badaczy będą dysponowały dodatkowymi środkami i urządzeniami pozwalającymi na kontynuację prac w trzech głównych dziedzinach:
 – Odporności na zewnętrzne zaburzenia elektromagnetyczne. Filtrowanie na wejściu do modułów elektronicznych, koncepcja układów scalonych, ekranowanie i rozmieszczenie przewodów w pojeździe będzie testowane i zatwierdzane przez Ośrodek badań kompatybilności elektromagnetycznej. Badania będą również obejmowały kompatybilność urządzeń pokładowych, jako że wszystkie powinny działać jednocześnie bez zakłóceń.
 – Działania pojazdów bez wywoływania zakłóceń w pracy innych urządzeń lub szkody dla środowiska.
 – Częstotliwości fal radiowych w celu zapewnienia optymalnego odbioru i emisji danych za pomocą fal radiowych w przypadku urządzeń radiowych, nawigacyjnych i odbiorników telewizji cyfrowej.

W Ośrodku badań kompatybilności elektromagnetycznej będą testowane wszystkie przyszłe modele Renault, począwszy od następcy Laguny. Pomiary będą wykonywane już na pierwszych prototypach i będą kontynuowane przez cały okres projektowania pojazdu. Docelowo, w ramach Aliansu z Nissanem, badania będą prowadzone na samochodach marki Renault i Nissan.


Pierwsza na świecie
W ośrodku badań kompatybilności elektromagnetycznej zgromadzono na powierzchni 1 800 m2 najbardziej zaawansowane technologicznie urządzenia badawcze. Jednostka jest wyposażona w trzy klatki Faradaya oraz stanowisko zdalnej kontroli. Klatki zostały w pełni odizolowane od wszelkich zewnętrznych zaburzeń elektromagnetycznych. Jedyna na świecie komora do badań częstotliwości radiowych jest przeznaczona do pomiaru emisji promieniowania anten. Ta komora o średnicy 12 m jest wyposażona w 132 czujniki wysokiej i niskiej częstotliwości. Pozwala na generowanie modeli 3D w ciągu 2 godzin (poprzednio opracowanie modeli 2D wymagało 2 dni). Inna komora umożliwia badanie odporności pojazdu na zakłócenia elektromagnetyczne w ekstremalnych warunkach. Samochody, umieszczone na stanowiskach rolkowych symulujących rzeczywiste warunki jazdy są poddawane działaniu pola elektromagnetycznego emitowanego przez anteny (ponad 100 V/m w zakresie częstotliwości od 100 kHz do 3 GHz ). Kolejna komora, odizolowana od promieniowania zewnętrznego, pozwala zaś na pomiar emisji samochodu i jego wyposażenia elektronicznego.
 Ośrodek badań kompatybilności elektromagnetycznej jest zaawansowanym narzędziem przemysłowym. Jego eksperci pracują również w Ośrodku badań kompatybilności elektromagnetycznej i Dyrekcji ds. inżynierii elektrycznej i systemów elektronicznych w Technocentre w Guyancourt (Francja), wyposażonych w dwie sale badawcze. Wartość inwestycji niezbędnych do stworzenia Ośrodka badań kompatybilności elektromagnetycznej wyniosła 10 mln euro. Ośrodek rozpocznie działalność w maju 2006. Pracuje w nim zespół 30 pracowników naukowych i technicznych.
Projekt został zrealizowany we współpracy z partnerami wyspecjalizowanymi w pomiarach elektromagnetycznych, w szczególności z firmami TDK (klatki Faradaya i materiały absorbcyjne) oraz Satimo (wyposażenie komory do badań częstotliwości radiowych).

Komentarze

Brak komentarzy