System bezpośredniego wtrysku benzyny Boscha z piezowtryskiwaczami w produkcji seryjnej

, 29 marca 2006, 0:00

Firma Bosch dostarcza system bezpośredniego wtrysku benzyny z piezowtryskiwaczami do nowego Mercedesa – Benz CLS 350 CGI.
Opracowane przez inżynierów firmy innowacyjne rozwiązanie pozwala na znaczne obniżenie zużycia paliwa, zmniejsza emisję spalin, poprawia również osiągi silnika. Bosch rozwija technikę wtrysku bezpośredniego już od ponad 70 lat.
System wtrysku bezpośredniego DI-Motronic Boscha pozwala silnikom benzynowym oszczędzać paliwo i emitować do atmosfery znacznie mniej dwutlenku węgla.

Cechą szczególną nowej techniki są zastosowane po raz pierwszy w systemach benzynowych szybko przełączające się piezowtryskiwacze. Wtryskiwane przez nie paliwo jest rozpylane tak precyzyjnie, że możliwy jest natychmiastowy zapłon, bez uprzedniego zmieszania paliwa z powietrzem w komorze spalania. Eksperci nazywają taką metodę spalaniem strumieniowym z zasilaniem sekwencyjnym. System bezpośredniego wtrysku benzyny z piezowtryskiwaczami pozwala na obniżenie zużycia paliwa nawet o 15% w porównaniu do dzisiejszych systemów wtrysku z kolektorem dolotowym. Oprócz piezowtryskiwaczy, istotną cechą nowej technologii jest także szybki sterownik silnika.
 ]1[
Za niezależnie od siebie prowadzone prace nad piezotechnologią w silnikach benzynowych i wysokoprężnych inżynierowie spółek Bosch i Siemens VDO otrzymali w 2005 roku Nagrodę Przyszłości, przyznawaną przez prezydenta Republiki Federalnej Niemiec.
Obecnie, Bosch jako pierwszy producent wprowadza systemy bezpośredniego wtrysku benzyny z piezowtryskiwaczami do produkcji seryjnej.


Kolejną innowacją techniki dla silników benzynowych jest połączenie wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania, co znacząco poprawia charakterystykę momentu obrotowego w całym zakresie obrotów. Samochód ma zdecydowanie lepsze przyspieszenie podczas ruszania, a maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od niskich obrotów. Dla tego typu silników Bosch opracował drugą generację sterowników DI-Motronic, która podobnie jak system z piezowtryskiwaczami zapewnia ciśnienie wtrysku rzędu 200 barów, ale oparty jest na wtryskiwaczach sterowanych elektromagnetycznie. Sterowniki te wejdą do produkcji seryjnej jeszcze w 2006 roku i będą stosowane w silniku o pojemności 1,6 litra zaprojektowanym wspólnie przez BMW i PSA, m.in. dla modelu Mini.
Eksperci Boscha przewidują, że systemy bezpośredniego wtrysku benzyny odniosą w przyszłości taki sam sukces rynkowy jak systemy bezpośredniego wtrysku paliwa dla samochodów z silnikami Diesla. Według prognoz już w 2010 roku ponad trzy miliony silników benzynowych będzie opartych na technologii wtrysku bezpośredniego.

Komentarze

Brak komentarzy