TNS OBOP o rynku motoryzacyjnym

, 8 marca 2006, 0:00

2 marca 2006r. na konferencji prasowej członkowie Koalicji na rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych przedstawili wyniki badań przeprowadzonych przez TNS OBOP.
Powstała we wrześniu ubiegłego roku Koalicja chce, by do polskiego prawa została wprowadzona tzw. klauzula napraw, zaproponowana przez Komisję Europejską we wrześniu 2004 roku. Jej przyjęcie oznaczałoby, że widoczne części stosowane w naprawach aut – takie jak np. lusterka, szyby, reflektory, zderzaki, czy elementy karoserii – mogliby dostarczać niezależni producenci, a nie tylko koncerny samochodowe. Klauzula obowiązuje już w 9 krajach UE (m.in. Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii, na Węgrzech). Wartość tego rynku w całej UE szacowana jest na 12 mld euro. W Polsce – około 2 mld złotych.
Jeszcze w marcu, sejmowa Komisja Gospodarki, która problematyką Klauzuli zajmuje się od blisko dwóch miesięcy, ma przyjąć dezyderat do rządu w tej sprawie.


Z przedstawionych wyników badań wynika, że 82 procent użytkowników samochodów w Polsce opowiada się za wprowadzeniem przepisów Klauzuli napraw. Jedynie 8 procent respondentów styczniowego sondażu opowiedziała się przeciwko uwolnieniu rynku samochodowych części zamiennych. Badania przeprowadzone w styczniu przez TNS OBOP na reprezentatywnej grupie 800 użytkowników aut, wykazały, że aż 98 procent kierowców jest zadowolonych z zamontowanych w ich pojazdach „zamienników”, czyli części nie sygnowanych logo koncernu samochodowego.
Zdecydowana większość respondentów (88 proc.) uważa, że ceny zamiennych części samochodowych sprzedawanych przez koncerny samochodowe są wysokie. Przy czym, co trzeci ze wszystkich badanych kierowców stwierdził, że są one „bardzo wysokie”. Uczestnicy sondażu byli też przekonani, że chcą mieć możliwość wyboru części, z jakich będą mogli korzystać likwidując szkodę we własnym samochodzie. Taką opinię wyraziło 94 proc. pytanych osób. Blisko 40 procent kierowców przyznało, że przy ostatniej naprawie wymieniane były w ich autach widoczne, zewnętrzne części samochodu, takie jak szyby, zderzaki, czy lusterka.

W poniższym pliku do ściągnięcia znajduje się prezentacja z konferencji.

Komentarze

Brak komentarzy