Forewarn – inteligentny tempomat z Delphi z funkcją „Stop and Go”

, 30 listopada 2005, 0:00

W sezonie 2006/2007 inteligentny system bezpieczeństwa zostanie zastosowany w dwóch nowych prestiżowych autach europejskich.
Delphi Corp (NYSE:DPH) opracowała nowy, inteligentny tempomat (SCC).
Nowa technologia zwiększa precyzję działania urządzenia podczas jazdy na autostradzie i posiada unikalną funkcję „Stop & Go”, dzięki której urządzenie znajduje zastosowanie również na zatłoczonych drogach. Nowy system,  w skład którego wchodzi także system ostrzegania przed kolizją z przodu, zadebiutuje w roku 2006 w dwóch europejskich samochodach klasy premium.
Inteligentny tempomat z Delphi, sprzedawany pod marką Forewarn, wykorzystuje radar śledzący przestrzeń przed samochodem, aby umożliwić kierowcy zachowanie odpowiedniego odstępu od pojazdu jadącego przed nim. Podczas jazdy na autostradzie, kiedy droga z przodu jest pusta, system będzie utrzymywał prędkość ustawioną przez kierowcę. W przypadku wykrycia przed pojazdem samochodów jadących wolniej, system za pomocą kontroli przepustnicy i ograniczonego hamowania automatycznie będzie utrzymywał ustawiony przez kierowcę odstęp (regulacja w zakresie od 1,0 do 2,2 sekundy). Jeśli odstęp zmniejsza się z szybkością wymagającą interwencji kierowcy, uruchamiane są ostrzeżenia głosowe i wizualne.

System Forewarn czwartej generacji uważany jest za pierwszy seryjnie produkowany tempomat, który udało się pomyślnie zastosować w warunkach jazdy po mieście.
Michele Daniels, starszy specjalista ds. tworzenia algorytmów w laboratorium badawczym Delphi Electronics & Safety, opisał kilka z trudności związanych ze stworzeniem systemu. „Podczas jazdy po mieście trudniej jest ocenić intencje kierowcy. Elementy znajdujące się na jezdni, takie jak pokrywy studzienek czy obiekty do ograniczania prędkości (pachołki, progi spowalniające itp.) stają się również znacznie trudniejsze do rozróżnienia od obiektów potencjalnie niebezpiecznych” – tłumaczy. „Nasze rozwiązanie oparte jest na nowym systemie rozróżniania obiektów, wykorzystującym modelowanie statystyczne w celu testowania obiektów według zestawu predefiniowanych kryteriów”.
„Szczególną uwagę zwrócono na dostarczenie szczegółowych informacji o obrysach obiektu. Jeśli wiemy, na przykład, jak szeroki jest dany obiekt, szybko możemy się zorientować, czy to słup, czy samochód. To jest informacja dla systemu, jakie dodatkowe testy należy przeprowadzić, aby potwierdzić to założenie i umieścić dane w odpowiednim kontekście” – kontynuuje Daniels.
„Ludzie robią to w mgnieniu oka i bardzo dokładnie. Zastosowana przez nas technologia korzysta z dorobku kilku programów badawczych sponsorowanych przez rząd USA, które miały na celu wprowadzenie ludzkiego sposobu analizy scen do programów komputerowych”.

W celu dostarczania wysokiej jakości danych potrzebnych do analizy sceny przy każdej prędkości, Delphi zastosowała radar dający wąską wiązkę promieniowania i pracujący na częstotliwości 76 GHz, który zapewnia lepszą dokładność kątową i rozróżnianie obiektów w porównaniu ze stosowanymi przez konkurencję systemami opartymi na wielu wiązkach i stałych czujnikach. Szeroki kąt widzenia (do 15 stopni) wcześnie ostrzega o pojazdach wjeżdżających na nasz pas z przodu oraz zapewnia lepsze śledzenie na ostrych łukach. Posiada także funkcję automatycznego ustawiania się, obejmującą tolerancje podczas instalacji i zmianę ustawienia czujników w trakcie użytkowania pojazdu.
Radar jest zintegrowany z czujnikiem odchylenia osi pojazdu od osi drogi. Oba urządzenia umieszczono w obudowie, którą łatwo zamontować na najbardziej wysuniętej do przodu części samochodu lub we wlocie powietrza za polimerową obudową. Oddzielny Elektroniczny Zestaw Sterujący przetwarza dane z radaru i oblicza odległość, prędkość zbliżania się i azymut (odchylenie boczne) obiektów znajdujących się w odległości do 150m z przodu i za pomocą szyny CAN przekazuje sygnały do silnika i układu hamulcowego.
Pierwsze zastosowania systemu Forewarn obejmować będą także Forward Alert, czyli ostrzeganie kierowcy w sytuacji, kiedy pojazd zbliża się do przeszkody zbyt szybko. Jeśli silne uderzenie przodem jest nie do uniknięcia, Forward Alert przygotowuje też systemy bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa. Delphi opracowała również system zarządzania zadaniami, który pomaga dopasowywać reakcje systemów bezpieczeństwa do poziomu koncentracji kierowcy, a także inne technologie zapobiegania wypadkom i minimalizowania ich skutków, z myślą o stworzeniu „kokonu bezpieczeństwa” dookoła pojazdu.

Komentarze

Brak komentarzy