Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne

, 26 października 2005, 0:00

Rozwój technologii materiałowej i nieustanne podwyższanie parametrów technicznych miechów powodują, że producenci samochodów osobowych coraz śmielej korzystają z zawieszeń czysto pneumatycznych. Układy hydrauliczno-pneumatyczne popularne są od dawna., gdyż już w roku 1955 Citroen wprowadził je do modelu DS. Rozwiązanie to, z licznymi modyfikacjami, stosowane jest przez tego producenta do dzisiaj. Obecnie jednak w resorowaniu europejskich samochodów najwyższej klasy coraz liczniej pojawiają się pneumatyczne elementy sprężyste, których pracą sterują układy elektroniczne. Układy takie umożliwiają regulację wysokości nadwozia oraz kompensację podłużnych i poprzecznych wahań pojazdu. Do układów sterujących nowej generacji należy system adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego firm ContiTech Luftfedersysteme i Continental Automotive Systems.
System ten, określany po angielsku jako adaptive air suspension, pozwala na automatyczne dostosowanie wysokości zawieszenia do drogi, po której porusza się samochód. Dopuszcza on również ingerencję kierowcy, któremu daje do wyboru jedną z kilku charakterystyk resorowania. W trybie automatycznym, wskazanym także przy jeździe sportowej, karoseria obniża się, gdy auto jedzie z prędkością powyżej 120 km/h. Samochód lepiej trzyma się wówczas drogi, a zmniejszony opór powietrza powoduje obniżenie kosztów spalania. Delikatne resorowanie i wysoki komfort jazdy zapewnia tryb „comfort”. W tym trybie system nie obniża kabiny, nawet przy jeździe z dużą szybkością. Natomiast w trybie „dynamic” samochód pozostaje stale obniżony.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne montuje się w samochodach z napędem na wszystkie koła, np. w Audi A 8. Pneumatyczne kolumny z miechami firmy ContiTech umieszcza się przy każdym kole, a system Electronic Automotive, opracowany przez Continental Automotive Systems, koryguje działanie każdego amortyzatora z osobna, precyzyjnie dostosowując charakterystykę resorowania do nawierzchni. Komputer czerpie dane z sensorów, które znajdują się na obu osiach. Cienkościenne miechy wykonane z bardzo wytrzymałego elastomeru silnie tłumią drgania, zapewniając delikatne resorowanie i najwyższy komfort jazdy. Zawieszenie pneumatyczne z bezstopniową regulacją tłumienia drgań zastosowano po raz pierwszy w Audi Allroad.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 29 października 2011, 18:24 0 0

no

Odpowiedz