75-lecie filtrów paliwowych Bosch

, 13 października 2005, 0:00

Ze względu na szybki rozwój silników Diesla dokładne oczyszczanie paliwa nabrało większego znaczenia, niż kiedykolwiek dotąd. Aby nie dopuścić do przedwczesnego zużycia pomp, wtryskiwaczy i zaworów produkowanych z dokładnością do jednej tysięcznej milimetra, nieodzowne jest skuteczne filtrowanie paliwa.


Wysoce wydajne filtry paliwa Bosch do silników Diesla z wtryskiem common rail wychwytują cząstki zanieczyszczeń większe od trzech do pięciu tysięcznych milimetra. Materiały filtracyjne odznaczają się wysoką stabilnością ciśnieniową i pulsacyjną. Dodatkowo filtry muszą skutecznie oddzielać wodę znajdującą się w paliwie.


Projektowaniem i produkcją filtrów paliwa Bosch zajmuje się fabryka w hiszpańskiej miejscowości Alcala. Rocznie przedsiębiorstwo przetwarza tam 7000 ton specjalnie impregnowanej bibuły filtracyjnej o porach mikroskopijnej wielkości. Nowoczesna fabryka może produkować do 20 milionów filtrów paliwa rocznie. Zapotrzebowanie na nie jest duże, szczególnie, że od czasów wprowadzenia regulowanych katalizatorów silniki benzynowe produkowane są wyłącznie w wersjach z wtryskiem paliwa.


Wielu producentów samochodów wykorzystuje wiedzę technologiczną firmy Bosch jako głównego dostawcy systemowego układów wtryskowych również w segmencie filtrów paliwa. Bosch jako jedyny europejski producent filtrów dysponuje kompetencjami w dziedzinie kompletnych układów wtryskowych – od Świec zapłonowych lub żarowych, poprzez pompy wtryskowe, aż do filtrów paliwa. Dzięki temu Bosch ma możliwość odpowiedniego dopasowania filtrów do potrzeb wszystkich współcześnie produkowanych silników.


Właściwości filtrów utrzymują się jednak wyłącznie w przypadku dotrzymywania terminów ich wymiany. Przeprowadzana zbyt rzadko, a także stosowanie filtrów niższej jakości od tych oferowanych przez firmę Bosch mogłoby doprowadzić do poważnych, a przy tym kosztownych usterek.

Filtry paliwa Bosch o jakości wyposażenia fabrycznego można kupić również na rynku wtórnym. 400 różnych typów filtrów z programu Bosch w wysokim stopniu pokrywa potrzeby rynku. Szczegółowe katalogi części dostępne w hurtowniach umożliwiają warsztatom przyporządkowanie filtrów do określonych typów silników.


75 lat filtrów paliwowych Bosch


Filtry paliwa, wprowadzone na rynek przez Boscha 75 lat temu, rozwiązywały jeden z poważniejszych problemów raczkującej motoryzacji: źle oczyszczone paliwo wpływało ze zbiornika do silnika, nie przechodząc przedtem procesu filtracji. Dlatego zatkane dysze gaźników były jedną z głównych przyczyn awarii samochodów.
 ]1[


Po wprowadzeniu silników wysokoprężnych z pompami wtryskowymi i wtryskiwaczami filtrowanie paliwa stało się koniecznością. W tym typie silników już niewielkie cząstki zanieczyszczeń mogły doprowadzić do wadliwego działania przewodów dolotowych, dysz wtryskowych i pomp oraz nierównej pracy silnika.


Pierwsze filtry paliwa Bosch zaczął wytwarzać w 1930 r. Miały prostą konstrukcję: metalowy filtr zatrzymywał większe cząstki zanieczyszczeń, a flanela bawełniana „odcedzała” z paliwa drobniejsze zanieczyszczenia.


Już w 1932 r. pojawiły się nowe media filtracyjne, np. płyty filcowe. W 4 lata później Bosch po raz pierwszy zastosował w filtrach specjalny rodzaj papieru – materiał, który w udoskonalonej formie używany jest do dnia dzisiejszego ze względu na bardzo dobre właściwości oczyszczające.

Komentarze

Brak komentarzy