Nowe rozwiązania Boscha dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym

, 13 października 2005, 0:00

Popularność samochodów z silnikami Diesla rośnie z dnia na dzień. Wynika to m.in. z ich niskiego zużycia paliwa, a także niewielkiej emisji dwutlenku węgla. Bosch pracuje nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi, które pozwolą na dalsze obniżanie emisji zanieczyszczeń w dieslach i uczynią je jeszcze bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Normy czystości spalin wciąż się zaostrzają. Komisja Europejska opracowuje obecnie nowe standardy, które jako norma EU-5 zaczną obowiązywać w 2010 roku. Ze względu na bardzo niski poziom emisji tlenków azotu stanowi ona dla konstruktorów silników prawdziwe wyzwanie. Również dopuszczalna wartość emisji cząstek stałych ma zostać obniżona do 1/5 obecnie obowiązującego limitu normy EU4, co oznacza emisję na poziomie najwyżej 5, a nie jak dotąd 25 miligramów na kilometr. Tak niskie wartości będzie można osiągnąć jedynie przy zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych.
 ]1[

Aby usunąć ze spalin zawarte w nich cząsteczki sadzy, Bosch opracował dla pojazdów z silnikami Diesla filtr DPF, który zatrzymuje ponad 97 proc. tego rodzaju zanieczyszczeń. Filtr wykonany jest ze spieku metalowego i w porównaniu z konwencjonalnymi filtrami z węglika krzemu odznacza się większą pojemnością, a tym samym wystarcza na dłuższy okres eksploatacji samochodu. Ze względu na specjalną konstrukcję filtry Boscha regenerują się o 20-30 proc. szybciej niż filtry standardowe.

Bosch projektuje także nowe systemy wtryskowe, które odznaczają się bardzo precyzyjnym dawkowaniem paliwa, a w konsekwencji przyczyniają się do dalszego obniżenia poziomu emitowanych zanieczyszczeń. Bardzo istotne znaczenie ma tu wysokie ciśnienia wtrysku generowane przez system oraz możliwość elastycznego sterowania wtryskiwaczami, którym paliwo dostaje się do komory spalania silnika. Wprowadzony w 2003 roku na rynek boschowski system Common Rail trzeciej generacji już dziś spełnia wymogi normy EU-4 bez konieczności stosowania systemów wtórnego oczyszczania spalin. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu we wtryskiwaczach techniki piezoelektrycznej oraz ciśnieniu wtrysku wynoszącemu 1600 barów. Ze względu na wymóg dalszego obniżenia emisji nie filtrowanej, jaki niesie ze sobą przyszła norma EU-5, Bosch planuje opracowanie i wprowadzenie na rynek systemów Common Rail z piezowtryskiwaczami o ciśnieniu dochodzącym do 2000 barów.
 ]2[

Bosch pracuje także nad czwartą generacją systemów Common Rail ze wzmocnieniem hydraulicznym wtryskiwaczy. Hydraulically Amplified Diesel Injector (HADI) wykorzystuje specjalny tłok, który zwiększa ciśnienie we wtryskiwaczu nawet do 2500 barów. Nowa technika stwarza możliwość pracy systemu przy niższym ciśnieniu w szynie i wytwarzania bardzo wysokiego ciśnienia w samych wtryskiwaczach.
 ]3[

Trwają prace nad optymalizacją systemów pompowtryskiwaczy UIS (Unit Injector System). Skonstruowana przez koncern najnowsza generacja pompowtryskiwaczy (UIS3) wykorzystuje dwa elementy nastawcze zamiast jednego, umożliwiając tym samym dowolne kształtowanie przebiegu wtrysku oraz realizację pięciu wtrysków na jeden cykl pracy silnika, podobnie jak to ma miejsce w systemach Common Rail trzeciej i czwartej generacji.
 ]4[

Aby w jak najlepszym stopniu wykorzystać potencjał systemów wtryskowych, Bosch pracuje także nad nowym sterownikiem silnika (EDC17), który wejdzie do produkcji seryjnej w 2006 roku. Z pomocą wielu różnych sygnałów system może analizować i odpowiednio dopasowywać parametry wtrysku w każdym cylindrze. Nowy system umożliwia pewne i proste sterowanie, a największą zaletą sterowników EDC17 jest bezpośrednie wykorzystanie sygnałów zwrotnych uzyskiwanych z silnika. Sterowniki te można będzie stosować w różnych typach silników wysokoprężnych. W nowym sterowniku zoptymalizowano także precyzję działania i odporność na zużycie mechaniczne.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 stycznia 2013, 11:19 0 0

hej

Odpowiedz

Anonim, 10 stycznia 2013, 11:19 0 0

no hej

Odpowiedz

Anonim, 10 stycznia 2013, 11:20 0 0

co

Odpowiedz

Anonim, 10 stycznia 2013, 11:20 0 0

jak

Odpowiedz

Anonim, 10 stycznia 2013, 11:21 0 0

hjj

Odpowiedz

Anonim, 10 stycznia 2013, 11:21 0 0

+
+++
+l;,;

Odpowiedz