ABS 10 Bosch na wyposażeniu seryjnym dwóch marek motocykli

, 22 listopada 2016, 16:12

Kawasaki Versys-X 300 będzie pierwszym na świecie motocyklem wyposażonym seryjnie w układ ABS 10 firmy Bosch. Ten sam układ będzie także stosowany w motocyklu Suzuki GSX-S125, rocznik 2018. ABS 10 jest prawie o 30 procent lżejszy i o 45 procent mniejszy niż obecny ABS 9, lecz zachowuje wszystkie cechy swojego poprzednika.

Do roku 2021 rocznie będzie produkowanych około 160 milionów jednośladów – mniej więcej o jedną trzecią więcej niż dzisiaj. Z tego prawie 90 procent powstanie w Chinach, Indiach i Azji Południowo-Wschodniej. „Bosch stworzył układ ABS 10 w celu wprowadzenia tego kluczowego dla bezpieczeństwa rozwiązania do wszystkich klas motocykli i na wszystkie rynki" – mówi Geoff Liersch, kierownik działu Two-Wheeler and Powersports w firmie Bosch.
Każdego roku w Tajlandii i Indonezji w wypadkach motocyklowych ginie 21 000 osób. Badania wypadków przeprowadzone przez Boscha wskazują, że jeśli każdy jednoślad byłby wyposażony w ABS, to można byłoby uniknąć około jednej czwartej tych wypadków. Układ ABS zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania awaryjnego i w ten sposób stabilizuje pojazd, pomagając motocykliście uniknąć upadku.

Na całym świecie coraz więcej krajów wymaga stosowania ABS w motocyklach. W Unii Europejskiej wszystkie nowo rejestrowane po roku 2017 jednoślady z silnikami o pojemności skokowej ponad 125 cm3 muszą być wyposażone w ten układ przeciwblokujący. Podobne przepisy będą obowiązywały od roku 2018 w Japonii i Indiach, a od roku 2019 również na Tajwanie. Brazylia planuje uchwalić między rokiem 2016 a 2019 ustawę, która wymusi montowanie ABS we wszystkich istniejących rodzajach pojazdów o pojemności silnika powyżej 300 cm3. Podobne uregulowania mają być wprowadzone w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ekwadorze.

Od 1995 roku Bosch wyprodukował ponad dwa miliony sztuk ABS do motocykli. W 2013 roku firma opracowała system stabilizacji toru jazdy motocykla (MSC), pierwszy na świecie kompletny system bezpieczeństwa dla jednośladów. Poprzez monitorowanie dwóch parametrów specyficznych dla jednośladów, m.in. kąta pochylenia, system może natychmiast elektronicznie ingerować w hamowanie i przyspieszanie, odpowiednio do sytuacji na jezdni. Zapobiega to poślizgowi lub postawieniu motocykla podczas hamowania na zakręcie. Ale na tym rozwój systemów bezpieczeństwa dla jednośladów się nie kończy. Opracowując asystenta martwego pola w lusterku, Bosch wprowadził na rynek pierwszy na świecie system wspomagania kierowcy jednośladu. Wykorzystując czujniki ultradźwiękowe asystent monitoruje martwe pole i pomaga motocykliście uniknąć kolizji podczas zmiany pasa ruchu.
 

Komentarze

Brak komentarzy