Dokąd zmierza rynek niezależny?

, 23 listopada 2016, 14:54

W Bukareszcie odbyła się trzecia konferencja poświęcona niezależnemu rynkowi motoryzacyjnemu w krajach Południowej i Wschodniej Europy. Jej celem było zwrócenie uwagi przedstawicieli branży na szanse i zagrożenia, z jakimi już dziś musi się mierzyć aftermarket.

W konferencji wzięli udział reprezentanci najważniejszych organizacji branżowych, związanych z aftermarketem oraz przedstawiciele firm zajmujących się produkcją i dystrybucją części motoryzacyjnych i wyposażenia warsztatowego. Hasło przewodnie wydarzenia brzmiało: "Przyszłość niezależnego rynku motoryzacyjnego dzieje się dziś!". W ten wymowny sposób organizatorzy chcieli zwrócić uwagę uczestników na konieczność niezwłocznego podejmowania działań. Działań, które mają zadecydować o przyszłości firm, działających w sektorze aftermarket, w tym całego rynku warsztatowego.

Aktywną rolę w organizacji konferencji odegrał Hartmut Röhl, prezes organizacji FIGIEFA zrzeszającej niezależnych dystrybutorów samochodowych części zamiennych. Prezes podzielił się z uczestnikami spotkania swoimi przemyśleniami oraz wyraził nadzieję, że konferencja na stałe wpisze się w kalendarz przedstawicieli niezależnego rynku w południowej i wschodniej części Europy.

 

Głównym celem konferencji było poruszenie najważniejszych aktualnych problemów niezależnego rynku w Europie Wschodniej i Środkowej oraz zachęcenie do wspólnego działania dla ochrony jego interesów. Zagrożeniami dla rynku niezależnego w całej Europie i na świecie są m.in. zamknięte systemy telematyczne, problemy z dostępem niezależnych warsztatów do dokumentacji technicznej, nierespektowanie przepisów GVO przez producentów pojazdów, a także opracowywane właśnie nowe zasady homologacji pojazdów (we wstępnych projektach brakuje m.in. zapisów dotyczących konieczności posiadania gniazda OBD przez nowe modele samochodów).

– „Jak wynika z moich obserwacji, obecnie największym problemem motoryzacyjnego aftermarketu w krajach Europy Wschodniej i Południowej jest zbudowanie pewności i zaufania wśród klientów ich sektora do oferowanych usług serwisowych oraz dostarczanych produktów. Jest to trudne, gdyż tłem tych działań są próby dyskredytowania sektora IAM przez producentów pojazdów. Przy coraz większym napływie nowych samochodów na rynek, identyfikacja części i dostępność informacji dotyczących naprawy i konserwacji także staje się coraz większym zagrożeniem." – powiedział nam Hartmut Röhl, prezes FIGIEFA.

Poza zagrożeniami omówiono także najważniejsze szanse na rozwój sektora aftermarket. Prelegenci upatrują ich m.in. w wykorzystaniu nowych technologii w sprzedaży produktów i usług (Internet, aplikacje mobilne, łączność bezprzewodowa), nowych modelach biznesowych relacji pomiędzy dystrybutorami i warsztatami oraz sklepami czy projektach przyspieszających dystrybucję części (szanse na zmniejszanie zapasów części w magazynach z jednoczesnym utrzymaniem poziomu usług).

Wspólne stawienie czoła zagrożeniom oraz szansom ma umożliwić nowa powołana do życia organizacja:

– „Celem konferencji Automotive Aftermarket było przygotowanie uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego (IAM) na nadchodzące wydarzenia istotne dla całego naszego sektora. Mam tu na myśli wprowadzanie nowych technologii, poprzez które producenci pojazdów starają się monopolizować rynek posprzedażowy. Spotkanie było również okazją do pokazania możliwości, które daje połączenie sił we wspólnej grupie interesów. Mam tu na myśli utworzenie niezależnego związku firm i organizacji działających na aftermarkecie w południowej i wschodniej części Europy (IAM A SEE), który będzie współpracował z organizacją FIGIEFA celem walki o wspólne interesy – stworzenie warunków politycznych, ekonomicznych i prawnych dla uczciwej konkurencji na rynku motoryzacyjnym. Sądzę, że zamiar został osiągnięty, uczestnicy konferencji dali nam pozytywne wiadomości zwrotne, wielu z nich pytało o warunki przyłączenia się do nowej organizacji. Świadczy to o sukcesie misji i całej konferencji." – powiedział Hartmut Röhl.

Konferencja była także okazją do wymiany doświadczeń oraz porównania sytuacji na poszczególnych rynkach Europy Południowej i Wschodniej. Polskę reprezentował Alfred Franke – prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, który przedstawił działalność stowarzyszenia, w tym obecnie realizowane projekty. Z pewnością do tych tematów nawiązywać będą uczestnicy Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się już 8 grudnia w Warszawie.

3. Konferencja Automotive Aftermarket odbyła się 20 października 2016 r. w Bukareszcie (Rumunia), w budynku Parlamentu. Poprzednie dwie edycje tego corocznego wydarzenia odbyły się w Belgradzie (Serbia).

Dowiedz się więcej

XI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego – wyraź swoje zdanie i wpłyń na przebieg debaty!
XI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego – wyraź swoje zdanie i wpłyń na przebieg debaty!

Już 8 grudnia b.r. w gmachu Ministerstwa Rozwoju spotkają się najważniejsi gracze rynku motoryzacyjnego. Jeśli chcesz mieć wpływ na przebieg Kongresu to wpisz swoją opinię, która zostanie wzięta pod uwagę podczas debat przez uczestników paneli dyskusyjnych. W tym dniu z okazji wydarzenia organizowanego przez Stowarzyszenie SDCM do Warszawy zjadą przedstawiciele producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych […]

Komentarze

Brak komentarzy