Opony całoroczne czy zimowe? Wraca dawny dylemat.

, 10 listopada 2016, 12:49

Przez dłuższy czas, koncepcja opon całorocznych była zepchnięta na margines. Od niedawna koncerny oponiarskie znów prześcigają się w rozwiązaniach, łączących funkcje opon zimowych i letnich w jednej oponie. Mimo to wciąż ponad 90% polskich kierowców deklaruje sezonową wymianę ogumienia na zimę. Jakie opony wybrać?

Gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, warto mieć na kołach dobrej jakości ogumienie. Decydując się na zakup najlepiej rozważyć indywidualne potrzeby i styl jazdy.

– "Przede wszystkim ważna jest częstotliwość użytkowania auta i rodzaj tras jakie samochód ma pokonywać. Gdy przewidujemy długie kursy poza miastem, gdzie na drogach może zalegać śnieg – lepiej postawić na opony zimowe. Szczególnie, gdy wybieramy się do jednego z krajów, które wprowadziły ustawowy obowiązek wymiany ogumienia." – doradza Artur Posłuszny z ITR CEE, dystrybutor opon YOKOHAMA.

Modele zimowe wyróżnia inny skład mieszanki gumowej, zapewniający większą elastyczność opony przy niskich temperaturach i w efekcie lepszą przyczepność. Inna jest konstrukcja bieżnika – umożliwiająca skuteczne odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Dzięki dużej liczbie poprzecznych rowków, tzw. lameli – opona „wgryza się” w śnieg", zwiększając precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia na ośnieżonej i śliskiej nawierzchni. Stosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20%. Nic więc dziwnego, że ze względu na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg w takich krajach jak: Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Niemcy, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia, Chorwacja i Rumunia wprowadzono przepisy zobowiązujące kierowców do wymiany opon. W Polsce, podobnie tak jak w Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii czy Irlandii zmiana ogumienia nie jest obowiązkowa. Mimo to większość polskich kierowców corocznie ustawia się w kolejce po opony zimowe.

– "Dobra opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji, ale także konkretne oszczędności w długofalowym procesie użytkowania” – mówi Artur Posłuszny.

Najważniejszą kwestią podczas decyzji o dalszym użytkowaniu opony zimowej jest głębokość bieżnika. Zdaniem fachowców minimalna wysokość podczas użytkowania nie powinna być niższa niż 4 mm. Płytszy bieżnik w zimowych warunkach, nie odprowadzi skutecznie wody, błota i śniegu. Przyjmuje się, że dobre opony mogą służyć przez 3 – 4 sezony w zależności od przebiegu. Szybsze zużycie ogumienia związane jest najczęściej z nadmiernym obciążaniem pojazdu, nieodpowiednim ciśnieniem w oponach lub niewłaściwym montażem czy doborem felgi i opon. Żywotność opon skraca agresywna jazda i awaryjne hamowanie z dużych prędkości.

Decydując o dalszym wykorzystywaniu opon z poprzedniego sezonu należy sprawdzić ich stan, pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i eksploatacyjnych – pęknięć, przecięć i ubytków gumy. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji jeśli odkleja się bieżnik, drutówka jest odkryta, na bocznych ścianach widoczne są wybrzuszenia, przetarcia i przecięcia. Jeśli po zdjęciu opony z felgi na warstwie butylowej widać plamy i odparzenia, również jest to sygnał, że czas zakupić nowe ogumienie.

Przy zakupie zimowek warto także spojrzeć na informacje znajdujące się na etykietach.

– "Zimą bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę. Należy szukać modeli z wysokimi ocenami w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni: A, B lub C, licząc się z niską efektywnością paliwową. Przykładowo zajmująca wysoką pozycję w zimowych testach ADAC bezpieczna opona zimowa YOKOHAMA W.drive V905 uzyskuje ocenę E lub C w kategorii oporów toczenia." – dodaje Posłuszny.

W przeciwieństwie do opon letnich, gorsze oceny oporów toczenia i hałasu nie mają tak dużego znaczenia i wynikają przed wszystkim z charakterystycznej konstrukcji opony zimowej.

Dowiedz się więcej

YOKOHAMA ze srebrem w rankingu opon „Evo”
YOKOHAMA ze srebrem w rankingu opon „Evo”

Letnia opona ADVAN Sport V105 została wyróżniona w kompleksowym teście opon brytyjskiego magazynu „Evo”. Flagowy model marki YOKOHAMA, przeznaczony do samochodów osobowych o dużej mocy, uzyskał bardzo dobre wyniki w konkurencjach na mokrej nawierzchni. Opona po raz kolejny zajęła drugie miejsce w ostatecznym podsumowaniu, ze stratą zaledwie 0,2 punktu procentowego do zwycięzcy. W tegorocznym rankingu […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Angly, 11 listopada 2016, 15:59 0 0

Ja tam nie czekałem i już zimówki dawno założone. Jeżdżę Corsą, na ten roku kupiłem nówki 601 od Strial. Spisują się całkiem dobrze, jeździ się bezproblemowo. Większość pewnie czeka aż przyjdą mrozy ale moim zdaniem nie ma co czekać, bo bezpieczeństwo najważniejsze!

Odpowiedz

rew., 17 listopada 2016, 9:25 0 0

reklama zimowek a nie artykuł o wyższości jednych lub drugich. szkoda czasu na czytanie

Odpowiedz