Poznaj swój akumulator, nie tylko w sezonie zimowym

, 10 listopada 2016, 9:32

W okresie pierwszych przymrozków wraca temat przygotowania akumulatora do sezonu zimowego. Warto przy tej okazji zapoznać się kilkoma faktami, które prawdopodobnie są mało znane. Wiedza ta pozwoli z innej perspektywy spojrzeć na źródło energii w naszym pojeździe.

Fakt 1.

Wraz ze spadkiem temperatury obniża się zdolność rozruchowa akumulatora. Jest to głównie spowodowane przez wzrost rezystancji elektrolitu. Równocześnie rośnie moc, która jest potrzebna do uruchomienia silnika. 

Fakt 2.

Z obniżeniem się temperatury  spada pojemność akumulatora. Ilość dostępnych prób rozruchu silnika gwałtownie się zmniejsza.

Fakt 3.

Żywotność pracującego akumulatora zależy od temperatury

  • Kontynuowana praca w wyższych temperaturach skraca żywotność akumulatora.
  • Wzrost, gdy temperatura spada poniżej 250C.
  • Spadek, gdy temperatura rośnie powyżej 250C.

Większość kierowców myśli o swoim akumulatorze w zimie, ale to wysokie temperatury są w rzeczywistości najgorszym wrogiem akumulatora. Gorące dni oznaczają wysokie temperatury pod maską pojazdu, które przyspieszają korozję wewnątrz akumulatora. Może to również spowodować odparowanie wody z płynnego elektrolitu akumulatora.

Wynik? Zmniejszona pojemność akumulatora, osłabiona zdolność do uruchomienia silnika, a ostatecznie krótsza żywotność akumulatora.

Fakt 4.

Zimą przy złych warunkach pogodowych zapotrzebowanie pojazdu na energię może wynieść od 350 do 500 W, w zależności od wyposażenia pojazdu. W prostym przeliczeniu daje to obciążenie ciągłe prądowe rzędu 30 – 40 A.  Oznacza to, że standardowy akumulator 60Ah rozładujemy w czasie krótszym niż 90 min.

Fakt 5.

W Polsce rynek samochodów osobowych jest oparty głównie o import samochodów używanych. Szacuje się, że wiek sprowadzanych samochodów to:

  • Do 4 lat – 6,3%
  • 4-10 lat – 38,2%
  • powyżej 10 lat – 55,5%

 

Oznacza to, że główne układy (schemat poniżej), które współpracują z akumulatorem, mogą być w znacznym stopniu zużyte, a to wpływa na nadmierne obciążenie akumulatora, a w konsekwencji do jego szybszego zużycia.

 Fakt 6.

Ocenia się, że w Polsce „średni czas życia akumulatora” w pojeździe to 4,1 roku. Przedstawione powyżej fakty pozwolą racjonalniej spojrzeć na z pozoru małoznaczący element jakim jest akumulator.

 

Wnioski:

  • Jeśli istnieje jakakolwiek oznaka, że akumulator ma trudności z uruchomieniem, prawdopodobnie rozładuje się w najbliższym czasie w okresie zimowym.
  • Należy ocenić, czy nie warto wykonać wymiany akumulatora na nowy, jeżeli jego wiek przekracza 4 lata.
  • Jest to taki sam element podlegający zużyciu jak opony lub świece zapłonowe.
  • Należy sprawdzić napięcie ładowania. Prawidłowa wartość jest to zakres napięcia między 13.8 V-14.4 V.
  • Zaleca się przeprowadzić inspekcję połączeń. Zabrudzenie biegunów oraz zacisków lub zbyt słabe ich połączenie może być powodem złego przepływu prądu (wzrostem rezystancji), a w konsekwencji trudności z uruchomieniem  auta.
  • O ile to możliwe (znaczna część akumulatorów nie ma korków lub nakładek) możesz sprawdzić poziom elektrolitu, który powinien przykrywać płyty akumulatorowe we wszystkich celach  
  • Sprawdź, korzystając z usług zakładu elektromechaniki pojazdowej sprawność działania takich układów jak zapłonowy, paliwowy  rozrusznik
  • Na koniec, rzecz, która może nam pomóc praktycznie w każdej sytuacji, kable do rozruchu. Warto je mieć w bagażniku przez cały rok. Najlepiej min. 600A o długości co najmniej 5 metrów.

Dowiedz się więcej

AUTOPART na targach Automechanika 2016
AUTOPART na targach Automechanika 2016

Mielecki AUTOPART po raz kolejny prezentował swoje produkty na największych w Europie międzynarodowych targach motoryzacyjnych Automechanika we Frankfurcie. Uczestnictwo w targach Automechanika zostało już na stałe wpisane do kalendarza wystaw fabryki AUTOPART. Szczególną uwagę na ekspozycji wzbudziły akumulatory bezobsługowe Galaxy Gold i Galaxy Gold SHD, które za swoje walory konstrukcyjno-technologiczne otrzymały nominację do godła Teraz […]

Nowość rynkowa firmy AUTOPART
Nowość rynkowa firmy AUTOPART

Czołowy producent akumulatorów rozruchowych w Polsce firma AUTOPART z Mielca, wprowadzi do sprzedaży w roku 2016 nową linię akumulatorów Galaxy EFB. Produkty te są odpowiedzią nie tylko na nowe trendy rynkowe, ale przede wszystkim na rosnące wymagania pojazdów użytkowych o częstych cyklach rozładowywania i ładowania. Jest to kolejny przykład na to, że w 100% polska […]

Komentarze

Brak komentarzy