Opona Michelin Pilot Alpin PA2

, 21 września 2005, 0:00

Zimowa opona Pilot Alpin drugiej generacji to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów Michelin. Konstrukcja opony jest efektem prac prowadzonych zarówno w zaawansowanych technologicznie laboratoriach, jak i na morderczych dla sprzętu trasach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC)


Michelin Pilot Alpin PA2 to opona zimowa o najwyższych osiągach. przeznaczona jest dla najbardziej wymagających użytkowników – tych samych, którzy latem jeżdżą na oponach Pilot Sport. Michelin Pilot Alpin PA2 prezentuje najwyższy poziom technologiczny, jeśli chodzi o konstrukcję opon zimowych. Podstawowym zadaniem inżynierów nad nią pracujących było zapewnienie maksymalnie skutecznego hamowania i jak najlepszej sterowności na każdym rodzaju nawierzchni, jaki można spotkać zimą: suchej, mokrej, zaśnieżonej oraz oblodzonej. Michelin Pilot Alpin PA2 jest oferowany w dwóch wersjach rzeźby bieżnika, zależnie od indeksu prędkości.
 ]1[
Maksymalną przyczepność na suchej nawierzchni zapewnia w obu wersjach bieżnika system samoblokujących się dwukierunkowych lamel. W przypadku opon z indeksem prędkości H jest to system BDS (Bi-Directional Sipe), który sprawia, że lamele zazębiają się o siebie i blokują, zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. To oznacza lepszą przyczepność, zarówno przy działaniu na oponę sił kierunkowych, występujących w przypadku szybkiej jazdy w zakrętach oraz w czasie silnego hamowania, gdy na oponę działa duża siła o kierunku równoległym z osią wzdłużną opony.


Możliwość osiągania prędkości rzędu 240 km/h stawia przed konstruktorami opon jeszcze większe wymagania. Dlatego w oponach Michelin Pilot Alpin PA2 z indeksem prędkości V zastosowano lamele o bardziej skomplikowanej konstrukcji. System VTS (Variable Thickness Sipe – Zmienna Szerokość Lamel) gwarantuje automatyczne blokowanie się lamel w kierunku poprzecznym i wzdłużnym oraz odstępy między lamelami rzędu 0,15 mm, przy głębokości lamel rzędu 0,6 mm. Pozwala to na uzyskanie znacznie większej gęstości lamel na tej samej powierzchni oraz na szybsze występowanie efektu ich automatycznego blokowania. Systemy VTS i BDS działają na podobnej zasadzie, jednak ten pierwszy szybciej reaguje na działanie sił, zarówno wzdłużnych jak i poprzecznych.


Właśnie w oponie Michelin Pilot Alpin PA2 system VTS został zastosowany po raz pierwszy. Dodatkowo, aby zoptymalizować zachowanie opony na suchej nawierzchni, w przypadku modeli z indeksem prędkości V, połączono klocki bieżnika w obszarze czoła opony. To pozwoliło na lepszą ich stabilizację.

Optymalne własności na mokrej i oblodzonej nawierzchni zapewniają rowki oraz kanały odprowadzające wodę, a także specjalna, mikrodeformowalna mieszanka gum bieżnika, która dostosowuje się do faktury nawierzchni. Zastosowana guma zwiększa przyczepność opony, wykorzystując nawet drobne nierówności, charakterystyczne dla powierzchni lodu. Całkowita długość lamel na całej powierzchni bieżnika została wydłużona o 30 do 40 % (w zależności od rozmiaru opony) i wynosi w sumie 32 m. Wewnętrzne testy Michelin wykazały, że dzięki wymienionym innowacjom udało się skrócić drogę hamowania na mokrej nawierzchni (z prędkości 80 do 10 km/h) o 3 do 4 % w zależności od indeksu prędkości – oznacza to, że samochód może zahamować nawet o 2 metry wcześniej. Droga hamowania na lodzie (wewnętrzny test Michelin z prędkości 20 do 5 km/h) została zmniejszona odpowiednio o 1 m.


Opona Michelin Pilot Alpin PA2 jest wyjątkowo odporna na aquaplaning. Bieżnik opony w momencie zetknięcia się z warstwą wody zachowuje się jak dziób łodzi wypychając ją na boki opony. Woda, która przedostanie się do bieżnika opony na powierzchni jej styku z nawierzchnią, jest usuwana przez szerokie centralne rowki wzdłużne, następnie przez duże rowki poprzeczne w strefie barkowej oraz liczne dodatkowe kanały. Zaokrąglone krawędzie wszystkich rowków sprzyjają przepływowi wody nie powodując zaburzeń. Usprawnione odprowadzanie wody bez „turbulencji” wymaga mniejszej energii, co obniża zużycie paliwa.


Opona Michelin Pilot Alpin PA2 wraz z początkiem sezonu zimowego będzie także dostępna w wersji ZP. Pilot Alpin PA2 z systemem ZP (Zero Pressure) to samopodtrzymująca opona wyposażona we wzmocnienia boczne, które w przypadku utraty ciśnienia powietrza gwarantują kontynuowanie jazdy na odcinku do 80 km z prędkością do 80 km/h.


Budowa opony Michelin z systemem ZP oparta jest na standardowej technologii opony radialnej. Wyróżnia się zastosowaniem zmodyfikowanej mieszanki gumowej oraz wzmocnień bocznych, które przyjmują na siebie siłę nacisku, gdy spadnie ciśnienie powietrza w oponie. Innowacyjne rozwiązanie zastosowano także w konstrukcji strefy stopki opony Michelin wyposażonej w system ZP. Dzięki niemu zmniejszono ryzyko zsunięcia opony z felgi przy zerowym ciśnieniu. Wzmocniona stopka nie utrudnia montażu opony. Samochody wyposażane w opony o wzmocnionych bokach wymagają pewnych adaptacji podwozia i zawieszenia już na etapie konstrukcyjnym. Samochody te muszą posiadać również system monitorowania ciśnienia w oponach.

Opona Michelin Pilot Alpin PA2 oferuje bardzo dobre parametry jazdy na rynku opon zimowych, co potwierdzają niezależne testy niemieckiego automobilklubu ADAC, który już trzeci rok z rzędu przyznaje oponie Michelin najwyższą notę (3 gwiazdki) i miano godnej polecenia. Pilot Alpin PA2 jest odpowiedzią na wymagania producentów takich samochodów jak BMW. Naturalną konsekwencją spełnienia wszystkich możliwych wymagań, było uzyskanie oficjalnej rekomendacji (po raz pierwszy taką rekomendację uzyskała zimowa opona) na pierwsze wyposażenie do następujących modeli samochodów: BMW serii 3 (modele Compact 316i, Compact 318i, 320i, 330i, 320d), BMW M3 i VW Passat.


Wszystkie rozmiary Michelin Pilot Alpin PA2 wyposażone są w podwójne oznaczenie zużycia bieżnika – do głębokości 4 mm oraz 1,6 mm. Michelin Pilot Alpin PA2 występuje w 26 rozmiarach o indeksie prędkości H (maks. prędkość 210 km/h) i 21 rozmiarach o indeksie prędkości V (maks. prędkość 240 km/h). Dostępny jest również 1 rozmiar w indeksie W (do 270 km/h). Niektóre opony z indeksem prędkości V są oferowane w wersjach o zwiększonej nośności – posiadają oznaczenie EL (Extra Load).


Kupując komplet opon Michelin Pilot Alpin PA2 można bezpłatnie korzystać z Serwisu Klienta Michelin. W skład usługi wchodzi m. in. darmowa pomoc na drodze w razie uszkodzenia ogumienia, pomoc w rezerwacji miejsc noclegowych oraz wyczerpujące informacje na temat pogody, warunków drogowych, zalecanych tras przejazdu, czy kursów walut w całej Europie. Z myślą o użytkownikach Michelin stale uaktualnia domenę www.michelin.pl. Umieszczono na niej szereg wygodnych narzędzi prezentujących gamę opon i bogatą paletę usług firmy. Strona zawiera dokładny opis Serwisu Klienta Michelin oraz dział prezentujący nowości technologiczne Michelin.
W dziale porad znajdują się praktyczne informacje dotyczące oznaczeń opon i właściwej eksploatacji ogumienia.

Komentarze

Brak komentarzy