Continental buduje nowe centrum badań nad oponami z mniszka lekarskiego

, 29 września 2016, 11:52

Continental planuje poszerzyć projekt badawczy ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” o placówkę naukową mającą na celu rozwój przemysłowej uprawy roślin i przetwarzanie pozyskanego z nich surowca na potrzeby produkcji ogumienia. Nowe centrum badań – Taraxagum Lab Anklam – ma powstać w północno-wschodniej części Niemiec w miejscowości Anklam. W pierwszej fazie projektu Continental zamierza zainwestować w obiekt około 35 mln euro.

Warszawa, 28 września 2016 – Continental planuje poszerzyć projekt badawczy ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” o placówkę naukową mającą na celu rozwój przemysłowej uprawy roślin i przetwarzanie pozyskanego z nich surowca na potrzeby produkcji ogumienia. Nowe centrum badań – Taraxagum Lab Anklam – ma powstać w północno-wschodniej części Niemiec w miejscowości Anklam. W pierwszej fazie projektu Continental zamierza zainwestować w obiekt około 35 mln euro.

Po pięciu latach badań we współpracy z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera, Instytutem Juliusa Kühna w Quedlinburgu oraz ekspertami ds. uprawy roślin z ESKUSA, Continental zdecydował się podjąć kolejny krok, który znacznie przybliży firmę do osiągnięcia celu – bardziej zrównoważonej ekologicznie i mniej zależnej, od tradycyjnych surowców, produkcji opon.

„Budowa Taraxagum Lab Anklam jest częścią konsekwentnie realizowanej przez nas długoterminowej strategii rozwoju „Wizja 2025”, która wymaga nieustannego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań oraz inwestycji w moce produkcyjne i badawcze” – powiedział Burkhardt Köller, Dyrektor Zarządzający  Continental Reifen Deutschland GmbH i szef controllingu w Dziale Opon Continental – „Jako firma śmiało spoglądająca w przyszłość, nie ustajemy w rozwoju. Jesteśmy w trakcie opracowywania kolejnych innowacyjnych projektów badawczo–rozwojowych we współpracy z uznanymi ośrodkami naukowymi. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat zainwestowaliśmy ponad 3 mld euro w zwiększanie produktywności naszych zakładów na całym świecie oraz tworzenie nowych placówek naukowych. Centrum badawcze w Anklam będzie uhonorowaniem naszych dążeń do przemysłowego wykorzystania surowca pozyskiwanego z mniszka lekarskiego w produkcji opon. Jeśli projekt się powiedzie, w połowie założonego okresu utworzymy zakład produkcji kauczuku.” – dodaje.

W trosce o środowisko
Długofalowym celem projektu ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” jest znalezienie ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania, które pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny. Materiał na gumę w centrum badawczym Continental będzie pozyskiwany z nowej odmiany mniszka kok-sagiz, zwanego także gumodajnym. Roślina została wykształcona w procesie krzyżowania w celu optymalizacji składu surowcowego oraz właściwości kwiatów. Gatunek ten charakteryzuje się wyższymi proporcjami kauczuku oraz biomasy od odmiany tradycyjnej. Osiąga wysokość do 30 cm i może być uprawiany na dotychczasowych nieużytkach w regionach o klimacie umiarkowanym w całej Europie. Dzięki temu, że pożądane warunki klimatyczne panują w niemieckiej miejscowości Anklam, Continental znacznie obniży koszty transportu tradycyjnego kauczuku z obszarów tropikalnych oraz ograniczy negatywny wpływ emisji zanieczyszczeń na środowisko. Uprawa mniszka na mniej wartościowych gruntach, pozwoli także zapobiec dalszemu niszczeniu cennych lasów deszczowych i dżungli. Ponadto, jak podkreślają naukowcy z Continental oraz Instytutu Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej Fraunhofer, mniszek kok-sagiz będzie uprawiany w sposób umożliwiający pozyskiwanie surowca w ilościach większych niż z drzew kauczukowych rosnących w strefie podzwrotnikowej. Wszystko za sprawą innowacyjnej metody produkcji, umożliwiającej wytwarzanie z soku mlecznego znajdującego się w korzeniach tej rośliny naturalnego kauczuku, wykorzystywanego w produkcji opon i elementów mocowania silnika.

Dotychczasowe rezultaty badań nad materiałem Taraxagum są bardzo obiecujące. Pierwsze opony wyprodukowane przy użyciu mniszka lekarskiego przeszły już próby zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Kauczuk pozyskany z rośliny znakomicie wytrzymuje porównanie ze swoim odpowiednikiem – pod względem chemicznym jest identyczny z surowcem z drzewa kauczukowca Hevea brasiliensis. Kolejnym etapem działań Continental oraz Instytutów i firm uczestniczących w projekcie będzie podjęcie działań mających na celu uruchomienie ekonomicznie opłacalnej, seryjnej produkcji opon z mniszka kok-sagiz. Według dr Andreasa Toppa, szefa ds. rozwoju materiałów i procesów oraz przemysłowej produkcji w Dziale Opon Continental, umożliwi to placówka badawcza w Anklam.

Nowa technologia Continental w niedalekiej przyszłości bez wątpienia całkowicie odmieni i ulepszy proces produkcji opon. Projekt ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” zdobył już uznane na całym świecie. W 2014 roku otrzymał nagrodę „GreenTec Award”, najbardziej prestiżowy w Europie wyraz uznania w dziedzinie biznesu i ochrony środowiska, natomiast w 2015 roku został uhonorowany nagrodą Josepha von Fraunhofera przez Towarzystwo Fraunhofera.
 

Dowiedz się więcej

Nagroda dla Taraxagum i nowe prototypy – Continental na Automechanice
Nagroda dla Taraxagum i nowe prototypy – Continental na Automechanice

Targi Automechanika we Frankfurcie firma Continental z pewnością może uznać za udane. Jej produkt – opony z mniszka lekarskiego – został nagrodzony tytułem Innovation and the Green Award, przyznawanym najbardziej przyjaznym środowisku projektom. Jury konkursu nagrodziło nie tylko sam produkt Continentala, ale także zaangażowanie i plany czynione przez firmę względem upowszechnienia technologii tworzenia opon i […]

Układ hamulcowy nowej generacji debiutuje w Alfie Romeo
Układ hamulcowy nowej generacji debiutuje w Alfie Romeo

W nowej Alfie Romeo Giulia zastosowano zintegrowany układ hamulcowy MK C1 Continental. Rozwiązanie po raz pierwszy weszło do produkcji seryjnej. MK C1 ma zapewniać maksymalne bezpieczeństwo i wysoki poziom komfortu prowadzenia. Znacznie skraca drogę hamowania, dając szybką reakcję pedału hamulca oraz wyeliminowanie drgań w przypadku zadziałania ABS. Opracowany przez Continental układ hamulcowy MK C1 (Integrated […]

Gry video zamiast kierowania, czyli samochód przyszłości według Continental
Gry video zamiast kierowania, czyli samochód przyszłości według Continental

Eksperci z Continental prognozują, że w niedalekiej przyszłości na drogach pojawią się auta zdolne do samodzielnej jazdy, które podczas przemieszczania się pozwolą kierowcy spokojnie pracować, jeść, a nawet… grać w gry wideo. Co więcej, granie może okazać się sposobem na podniesienie bezpieczeństwa jazdy. Każdego dnia w nowoczesnych samochodach pojawią się nie tylko nieszablonowe rozwiązania, ale […]

Komentarze

Brak komentarzy