Polska będzie miała własną markę elektrycznego samochodu? [aktualizacja]

, 14 września 2016, 13:15

Cztery największe spółki energetyczne w kraju: PGE, Enea, Tauron i Energa złożyły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na utworzenie spółki ElctroMobilityPoland. Priorytetem spółki ma być wyprodukowanie samochodu elektrycznego, a także rozwój elektromobilności. Wszystkie z czterech wspomnianych spółek miałby posiadać 25% udziałów w nowo utworzonej spółce.

Jakie są podstawowe założenia spółki, która może zostać utworzona w najbliższym czasie? Na stronie UOKiKu można przeczytać, że "Celem spółki ma być stworzenie podstaw ekonomiczno-organizacyjnych, technologicznych naukowych do kreacji i rozwoju elektromobilności w Polsce. Działalność spółki ma stymulować rozwój rynku pojazdów elektrycznych i rynków powiązanych, umożliwić polskim przedsiębiorcom konkurowanie na rynku unijnym i światowym, co powinno przynieść korzyści ekonomiczne, społeczne i ekologiczne dla gospodarki kraju, podnosząc konkurencyjność krajowych przedsiębiorców".

Korzyści ma również odnieść branża energetyczna, bowiem poprzez stworzenie pojazdów elektrycznych zapotrzebowanie na enerigę ma się zwiększyć i doprowadzić do stabilizacja pracy sieci energetycznych, rozwoju innowacji technologicznych w zakresie energetyki związanych z magazynowaniem energii oraz systemami zarządzania. 

W swoich założeniach stworzenie spółki ma również doprowadzić do stymulacji badań naukowych z zakresu elektromobilności. W dalszej części komunikatu można przeczytać, że "Spółka ma stanowić także platformę organizacyjną dla współpracy w zakresie elektromobilności przemysłu z jednostkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi. Działalność spółki w tym zakresie będzie polegać na stworzeniu mechanizmów finansowania badań naukowych i prac badawczo rozwojowych w zakresie elektromobilności, transferze wyników tych prac i stworzonych technologii do przemysłu i ich wykorzystaniu". Na utworzeniu spółki ElctroMobilityPoland mają zyskać największe placówki naukowe w kraju, działające w tym obszarze, takie jak Politechnika Warszawska i Narodowe Centrum Badań Jądrowych. 

Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce

Utworzenie spółki to następstwo zapowiadanego w czerwcu przez wiceprmiera Mateusza Morawieckiego Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Program Rozwoju Elektromobilności ma stać się jednym z filarów Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jego efektem ma być stworzenie warunków do rozwoju produkcji oraz upowszechnienia pojazdów o napędzie elektrycznym. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Energii, do 2025 r. na polskich drogach ma pojawić się 1 mln pojazdów elektrycznych. W czerwcu tego roku minister rozwoju Mateusz Morwiecki mówił "Kołem zamachowym ma stać się projekt e-Bus, w ramach którego w wybranych miastach zelektryfikowana zostanie stopniowo miejska komunikacja autobusowa, co pozwoliłoby w zamierzeniach zwiększyć rynek autobusów o napędzie elektrycznym do wartości 2,5 mld zł rocznie. Ministerstwo Rozwoju dostrzegło potencjał w działających w Polsce producentach – w szczególności w firmach Solaris i Volvo, a w przyszłości także w Ursusie i Autosanie".

Plan wicepremiera to już nie tylko przechwałki, bowiem zaraz po wakacjach sejmowych, szybko wzięto na warsztat jego realizację. Doświadczenie przeszłości nakazuje wstyrzymanie się z huraoptymizmem, bowiem niejednokrtonie ambitne polityczne projekty kończyły się jedynie na deklaracjach. Cieszy jednak obrany kierunek, proekologiczna formuła, a także to, że na świeczniku znalzała się właśnie branża motoryzacyjna, która być może niedługo stanie się motorem napędowym naszego kraju.

[AKTUALIZACJA]

We wspólnym komunikacie prasowym przesłanym PAP w środę PGE, Enea, Tauron i Energa wyjaśniły, że "celem projektu jest skoncentrowanie potencjału badawczego wokół projektu budowy i wprowadzenia do masowej produkcji polskiego samochodu elektrycznego oraz stworzenie podstaw ekonomiczno-organizacyjnych, technologicznych i naukowych do kreacji i rozwoju rynku. Identyfikacja dotychczasowego dorobku polskich podmiotów w zakresie elektromobilności pozwoli na podjęcie kolejnych kroków zmierzających do budowy międzynarodowego potencjału EMP".

"Ponadto informujemy, że w pierwszej wersji komunikatu zamieszczonej na stronie UOKiK budowa pojazdu elektrycznego została nadmiernie wyeksponowana. Intencją zaangażowanych w projekt podmiotów jest budowa spójnego ekosystemu elektromobilności w Polsce, którego elementem jest samochód elektryczny" – napisano w komunikacie spółek.

"Rozwój rynku pojazdów elektrycznych i towarzyszącej temu infrastruktury znajduje się w kręgu zainteresowania czterech grup energetycznych, stąd nasze zaangażowanie w projekt EMP" – dodano.

 

Dowiedz się więcej

Polak zwycięzcą międzynarodowego konkursu ThinkGoodMobility
Polak zwycięzcą międzynarodowego konkursu ThinkGoodMobility

Zaprojektowany przez polskiego studenta innowacyjny system odzyskiwania energii oraz inteligentnego zarządzania ruchem zdobył pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie ThinkGoodMobility Challenge. Konkurs zorganizowała firma Goodyear. Artur Ząbczyk wygrał konkurs, łącząc w swojej pracy innowacyjny system odzyskiwania energii oraz inteligentne zarządzanie ruchem. System MaRS (Management and Recovery System) jest innowacyjnym połączeniem układu, który odzyskuje energię z samochodów […]

Utopia nowoczesności – przyszłość motoryzacji a polskie realia
Utopia nowoczesności – przyszłość motoryzacji a polskie realia

Autonomiczny – nie potrzebujący kierowcy pojazd, obsługiwany za pomocą smartfona jest według ekspertów symbolem nieodległej przyszłości motoryzacji. Sprawdziliśmy jak ma się ta wizja do polskiej teraźniejszości motoryzacyjnej, w której w batalii marzeń z rzeczywistością wygrywa Daewoo Lanos z instalacją LPG. Przemierzając ulice Warszawy, można pomyśleć, że motoryzacji w Polsce nie brakuje wiele do Europy. Na […]

Komentarze

Brak komentarzy